Har sökt runt i detta forum men bara hittat fragment i det ämne jag söker - val av fönster till ett utsatt läge. Vi har en tomt på en ö i skärgården utanför Göteborg, där vi ska bygga ett hus (se vår byggblogg på langholmen.blogg.se). Läget är vädermässigt väldigt utsatt, 30-40m från havet utan något direkt skydd emellan och när det blåser så är det bokstavligt talat saltstänk i vinden.
Husen som finns på ön idag är i modern stil med aluminiumfönster. Men vi har länge varit fast i trähus i äldre stil och vill gärna slippa aluminiumfönster, då vi inte tycker det passar in i ett hus med mycket spröjs och äldre känsla.

Helst av allt hade vi velat ha 1+1 kopplade fönster med kittade spröjs i både inner- och ytterbåge. Energiglas i ytterglaset och munblåst glas i innerglaset. Då ska man, om jag förstått det rätt, kunna få u-värden på ca 1,7-1,9 vilket inte är optimalt men ändå OK. Fönstervirke i kärnvirke av hög kvalitet och med linoljefärg. Den stora frågan är givetvis - kan fönster i gott kärnvirke med linoljefärg hålla i detta utsatta läge utan att man behöver renovera fönstrena varje år?? Vilken renoverings-"frekvens" kan man behöva räkna med? Eller är aluminiumfönster den enda vägen att gå när man bor så här, om man inte ska behöva lägga hundra timmar varje sommar?
Ska tilläggas att detta är vårt första hus och vår kunskap om de här frågorna är begränsade...

Vi är tacksamma för alla råd, tips och kunskap !!
 
Jag vet inget om att ha fönster i så utsatt läge. Men jag vill tipsa om att från Qvesarum kan man beställa fönster som nytillverkas av återvunnen teak. http://shop.qvesarum.se/ Vi är väldigt nöjda - men fönstren har ännu bara suttit uppe drygt två år och inte riktigt under era förhållanden :)
 
klart att det håller med trä,jag är svag för linoljefärger,men jag tror att det finns mycket bättre alternativ till utsatta fönster ,kolla med färghandlarn.
 
Ring och kolla med RM-snickerier. De har prima kärnvirke i sina fönster. Går att beställa helt obehandlade om du vill linoljemåla dem
Rostfria beslag är väl den första tillvalet man bör göra. Det andra skulle vara 2+1 i bågarna med munblåst glas i ytterbågen, så får du bättre värmevärde och samtidigt antikglaskänsla.
 
Hej!


Vet att plåtisarna på västkusten rekommenderar lackad aluminium till fönsterbleck etc.Till kitt kan jag STARKT rekommendera LAseal-kittet som jag vet RM-fönster kör med. Då slipper du kitta om ofta och ej måla ut 2mm på glaset. Torka bara med Tröd om du kittar själv för bästa grepp. Kolla in www.leifarvidsson.se Där handlar jag

Lagavulin
 
visst kommer det att hålla bra med linoljefärgs målade fönster...
Om man bara "mättar" in färgen med linolja på tex. en trasa i mellanåt. Kanske samtidigt när man putsar dem!?
Eller då behov uppstår, då färgen börjar bli matt och krita / färga av sig
Detta brukar bara behövas på ytterbågens utsida relativt regelbundet så kommer man ha "blanka" fina fönster som håller i generationer, och är av minimal arbetsinsatts.

Som någon nämde tidigare, lägg stor vikt på bra virke, kitt och beslag i motståndskraftiga material.

Energi glaset sätter du i innerbågen och kulturglas eller gammalt blåst glas i ytterbågen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.