Håller på att förbereda en 17-fönsters offertförfrågan.

Vill även ha med PVC alternativ MEN

Det ska var:
- Utåtgående sidohängd öppning
- Bred (120mm) karm

Har bara hittat G&B's Nordic som uppfyller detta. http://www.gobfonster.se/?id=129

Någon som känner till andra leverantörer??
 
Lite ovanligt med fönster som öppnas utåt, används nästan bara i scandinavien och japan? Så man får gå på tillverkare som verkar på, riktar sig mot dessa marknader, eller tillverkare med väldigt breda utbud.

Rehau Nordic-design
Veka DanLine profiler
Gutmann Nordwin (Trä-Alu?)


Googla på nyckelord som "außen öffnende" Fenster pvc nordic nordische "outward opening"
 
Begärde precis in offert från Kronfönster i veckan och såg att de har ett sidohängt, utåtgående "Norden-fönster", dock bara med 115 mm karmdjup. Kanske kan passa?

http://www.kronfonster.se/priser.htm

Av de vi fått in offertsvar från har de varit billigast, dock tittar vi på ett annat fönster.
 
Tack för dom första tipsen!!

Jav: Har man ett äldre hus i skandinavien så vill man ju naturligtvis försöka behålla uttrycket ..skandinaviskt o inte Central/Sydeuropeiskt.
Kommer att gå vidare med ett par av förslagen.

Ponsiloma: Kronfönster verkar inte ha koll på sina bilder kopplade till sina nordenfönster. Men väl värt en offfertförfrågan.
 
Jav skrev:
Lite ovanligt med fönster som öppnas utåt, används nästan bara i scandinavien och japan? Så man får gå på tillverkare som verkar på, riktar sig mot dessa marknader, eller tillverkare med väldigt breda utbud.

Rehau Nordic-design
Veka DanLine profiler
Kan man som lekman på något sett kunna bedöma "kvaliteten" på dom 2 profilerna ovan. Det verkar som om G&B kör med Rehau och Kronfönster med Veka men jag är inte 110% säker..ännu.
 
Nimajneb skrev:
Har man ett äldre hus i skandinavien så vill man ju naturligtvis försöka behålla uttrycket ..skandinaviskt o inte Central/Sydeuropeiskt.
:eek: Är det då inte ett helgerån att välja PVC-fönster? :confused:
 
Immobil skrev:
:eek: Är det då inte ett helgerån att välja PVC-fönster? :confused:
Relevant fråga, men jag skrev uttrycket och inte materialet.
Man kan spinna vidare om det gäller material/uttryck...

Måste man behålla eterniten i takplattorna?
Går det bra med laminatgolv istf skurat plankgolv?
Är det ok att bygga ett uterum med aluprofiler intill huset?

Jag tullar nog hellre på materialvalet till det bättre än att jag sabbar hela husets
uttryck.
 
Sorry, missade det lilla uttrycket. :(
 
Immobil (eller någon annan): Hur skulle du(ni) svara på frågorna ovan för ett hus som var byggt låt oss säga någon gång mellan 1900 och 1940..
 
Jag hade iaf rekommenderat dig träfönster.

När jag skulle byta ett fönster var jag i kontakt med GoB. Det gällde då ett runt fönster, D = 500 mm. För det ville de ha 16 000:-. :eek:
När jag protesterade mot priset, fick jag till svar att de ville inte sälja till mig. :mad:

För övrigt förstår jag inte vitsen med PVC-fönster, efter att ha läst här på forumet.
Hur underhåller man dom? :confused:
De sägs vara underhållsfria, men många menar att det betyder att de inte kan underhållas. :eek:
 
Trassel o bilvax kan man väl roa dom med istf färgskrapan och linoljan....

Annars så har vi ju dom "världsberömda" skämten om byggnadsteknik..

Engelsmen har avloppstammarna utanpå huset så dom fryser på vintern.

Amerikanarna bygger hus av 7-ply wellpapp

Tyskarna renoverar sina stenhusfasader genom att bara bygga på ytterligare ett lager tegelsten.. upp till 4-5 lagers djup

Sist men inte minst skandinaverna som bygger sina fönster av trä.

Själv tycker jag allt detta är ganska gulligt....
 
Nimajneb skrev:
Jav skrev:
Kan man som lekman på något sett kunna bedöma "kvaliteten" på dom 2 profilerna ovan. Det verkar som om G&B kör med Rehau och Kronfönster med Veka men jag är inte 110% säker..ännu.
Jag har själv inte haft tillfälle att jämföra/syna utåt öppnande pvc fönster. Men jag gissar att det är ungefär samma som gäller för de inåt öppnande med liknande profiler. Där tycker jag det viktiga är att skarven mellan profilerna är snygg (och den görs ju inte av profiltillverkaren). Jag föredrar också att listen som håller fönsterglaset "matchar" skarven mellan profilerna.

På de enda utåt öppnande pvc fönster jag sett satt "danska" hakar/haspar och "stormkrokar". Det kan ju vara värt att undersöka vad som sitter på dom du tänkt köpa om du vill ha en viss typ.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.