Hej

som så många andra funderar vi på att byta fönster i vårt hus från mitten av 60-talet och tittar på PVC-fönster från Polen (Veka osv) men har svårt att hitta de fönster vi vill ha, nämligen utåtgående och / eller vridfönster dvs som öppnas nerifrån och ut / upp.

90% av alla PVC-fönster verkar vara inåtgående, vilket vi inte vill ha.

Så - har någon tips på tillverkare / försäljare / firma som har utåtgående PVC-fönster till rimligt pris?

Rehau verkar t ex ha sin Nordic Design Plus - är det någon som har erfarenhet av dessa, samt av återförsäljare (i södra Sverige / Skåne)
 
Vi har precis beställt fönster i den profilen (nordic design plus)och det var en djungel vill ja lova av valmöjligheter på hängningar, som tur var hittade vi en försäljare som verkligen har ansträngt sig för att göra oss nöjda. Inte i skåne dock men frakt är ju inte så dyrt i sammanhanget, får man tipsa om företagsnamn utan att det tolkas som reklam?
 
Annars kan du gärna få skriva det som PM :)
 
Det är för att i Polen, Tyskland och många andra länder på kontinenten öppnas fönstren av tradition inåt (har med tvättning att göra) samt att man ofta ha drehkipp-beslag för vädring.
För mig är det det bästa sättet och det var lika svårt att hitta sådana öppningsvarianter på nordiska träfönster.
Jag gissar att du hittar PVC utåtgående endast av nordisk tillverkare.
 
Rehau och Kronfönster har jag hittat.

Priserna på Rehau verkar dock ligga på det dubbla jämfört med motsvarande inåtöppnade fönster.
 
Jag har haft en mailkorrespondens, på svenska, med olika offerter på utåt, inåt och roterande fönster.
De ringde upp och pratade lite om några detaljer, på svenska, innan första offerten.

http://www.szachmat.gda.pl/ i Gdansk. Tänkte hämta dem själv först men den budgeten faller på bara två köksfönster (och ett ikeakök)
 
Du har PM! (hittade - PVC > Danline)
ska se om jag kan få offert. Rehau-fönster verkar kosta runt 5000 / fönster (140x130)
 
Tänk på att rehaus profil blir mer glas i bågen (tunnare profil) än dom andra som skall likna gamla träfönster.
 
Vi upptäckte precis att det är villamässa i Malmö nu i helgen, så vi ska dit och klämma och känna på en massa fönster. Bra timing!!
Jag kommer naturligtvis att ta lite bilder och lägga upp :)
 
Trevligt med mässor:) får hoppas du hittar något som passar .
 
Vi är mest där för att klämma och känna. Kan bli att vi beställer från Polen sedan, men det känns viktigt att få se fönstren i verkligheten först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.