Hejsan!
Jag började för 3 sommrar sedan att bygga ett fritidshus på 15kmv på västkusten ca 5km från havet. Det blåser mycket och är väldigt fuktigt här.

Problemet är att slagregnet trycker in längst med grunden(betingplatta) och bildar fuktiga fläckar längsmed golvet på insidan. Jag får också in vatten längs med fönsterkarmarna.

Huset är alltså byggt på betongplatta på sandjord, marken lutan nedåt från huset och det är dränerat runtom. Det är byggt av H+H lättbetongblock och putsat med b-bruk utanpå, sedan är det målat med kalk-cementfärg(inte plastfärg).

Jag vet inte vad jag ska göra, nu på vintern blir det kondens på insidan av fönstrena och det luktar mögel. Jag har satt in en avfuktare för tillfället men inser inte att ha igång den hela tiden. Det var 96% fukt när jag satte igång avfuktaren och nu efter 5 dagar är det 66%.

Finns det något jag kan göra utifrån för att minska fukten?

Jag planerar att ha braskamin från nästa sommar.

Tack för hjälpen!
 
Finns det isolering under betongen? Annars kan det vara orsaken, dvs hög fuktighet från att det suger upp fukt från betonplattan. Sedan kan de synliga fuktskadorna bero på att du kanske har lagt virket direkt mot betongen utan avskiljande fuktspärr/tätband. Att det sedan är kondens på fönstren beror just på den höga fukthalten i luften som kondenserar på glaset. Har du någon ventil i stugan som get ventilation?
 
Det finns inget våtutrymme i stugan och ventilationen som finns är ett "öppet" hål i överkanten i ena änden av stugan.

Det finns ingen isolering under golvet eller över golvet och inget trä rör vid betongplattan.

Jag funderade på att lägga en "plast"matta utmed väggarna på utsidan som sticker ner i jorden förbi betongen och sen upp en bit på väggen. Och sen klä in de värsta väggarna som får mest regn och vind i trä bara för att bli kvitt med det problemet.
Vad tror ni om det??
 
Huset är för tätt och du behöver bättre ventilation, sätt en ventil lågt placerad i motsatt ända från den högt placerade ventilen så får du fungerande självdrag och fukten ventileras ut.
 
  • Gilla
Lisa Feuerbach Wengel
  • Laddar…
Du skriver att du gjort en betonplattan på sandblandad jord. Om du då inte har isolering under plattan så suger sanden och jorden upp fukt i plattan.Sedan dunstar fukten när du värmer upp stugan. Därför har du så hög fukthalt i luften.
 
  • Gilla
Lisa Feuerbach Wengel
  • Laddar…
Jag tror att huset helt enkelt inte är byggt med tillräcklig noggrannhet.
(Ursäkta, låter naturligtvis elakt när du byggt det själv.)

Men skarven mellan bottenplatta och väg behöver uppenbarligen tätas.
Är det putsat på väggen och ner över kanten på plattan?
Kanske du skulle rensa ur skarven och fylla med utefog.

Samma med fönstren. Lite utefog runt karmen kanske skulle göra gott.

Nu är jag ingen hejare på "stenhus", med de sakll ju absolut inte läcka in vatten, oberoende av slagregn och ventilation.
 
  • Gilla
Lisa Feuerbach Wengel
  • Laddar…
Fritidshuset är ett försöksprojekt och jag hade ingen som helst aning om nån slags byggnation innan jag gav mig på det här. Men ung och envis som man är så blev det till sist ett hus och jag vet mycket väl att det har många brister och nu skulle jag bygga helt annorlunda.. Så jag tycker inte det är elakt alls. Går igenom faser då jag bara vill jämna skiten med marken och "göra om och göra rätt". Men skam den som ger sig.

Hur menar du att det ska tätas i skarven bottenplatta-vägg? Och med vad? Bör ju vara ganska tätt material då?

Sen tänkte jag på det där med fönsterskarven, på sommaren när det torkar ut blir det lite glipa mellan träfönsterkarm och väggen som är i sten. Jag har ju trä mot puts så därför har jag satt fönsterfoder över den glipan, trodde det skulle hjälpa... haha...

Tackar för hjälpen!!
 
Utefog:
utefog3.jpg

Här finns lite beskrivning: http://www.utefog.se/

Vitsen är att det inte skall hårdna helt utan kunna täta även om det är små rörelser i materialet.
Men undvik silikon, håll dig till akrylbaserat i stället

Verkar ju vara idealiskt för dina fönsterspringor.
Finns på alla byggmarknader, hos färghandlare och hos t.ex. Jula och Clas O.
http://www.jula.se/utefog-300ml-502150

Skarven mellan vägg och grundplatta är nog ett liknande problem. Väggen är murad ovanpå plattan, men skarven är inte tät utan kapillärkraften + vindtrycket kan dra in vatten.
Om du då kratsar ur lite i skarven och fyller så här:

glipa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen till Bygga Hus-forumet för resten, Lisa :)
 
Redigerat:
Men kommer regnet dra in på andra ställen om jag tätar fogen? Jag tänker om murbruket jag använt tidigare inte är helt tätt?

Vad tror du om idéen om att göra en träfasad på de mest utsatta sidorna för att säkra dem helt och täta med utefog på dem andra??

Tack så mycket!!
 
S
,murbruk är inte vatten tät. det finns men standardbruk är inte det
 
Att klä in ett nybyggt stenhus med träpanel verkar overkill.
Läcker det in på fler ställen än i vägg/golvvinkeln och runt fönstren menar du?
Varför läcker det in? Felaktigt lim/bruk?

Sverige är ju fullt med lättbetonghus som fungerar, det borde ditt också kunna göra tycker jag.
Men jag kan som sagt väldigt lite om stenhus.

Kanske du skulle skrivit något i forumdelen för byggmaterial i stället.

Men vänta lite. Folk har fullt upp nu med helgfirandet.
Snart dyker det nog upp någon kunnig med bra åtgärdsförslag :)
 
S
hur har du gjort när du murat?
hur är det tätat runt fönster?
vad för tak?
 
När de stora problemen är lösta kanske en luftsolfångare skulle hjälpa att få ner luftfuktigheten ytterligare, typ Solarventi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.