Hej!

Har precis beställt rörtvingar och behöver nu hitta passande rör till dessa. Det är dimensionen R20 (3/4”) som gäller. Jag behöver i längder 2m och 1m. Gärna redan gängade så att jag kan skarva om jag behöver längre.

Var hittar jag dessa till överkomligt pris online eller i stockholmstrakten?
Metalliska rör, närbild, industriella, gråa, fokus på ett rör framför övriga, ruviga ytor, sannolikt delar av konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rinkabyror.se brukar ha rätt så vettiga priser på rör. Där är standard längden 6 m. Men vid utskick så kapas de ner till 3 m längder. Tror de kapa andra längder och gänga på beställning.
 
R roli skrev:
Rinkabyror.se brukar ha rätt så vettiga priser på rör. Där är standard längden 6 m. Men vid utskick så kapas de ner till 3 m längder. Tror de kapa andra längder och gänga på beställning.
Jag kollade på dem, men de skickar bara rör med längd 1m. Sen känns det ganska saftigt med 1300kr för 12m, men det är kanske vad man får räkna med? Då är inte gängning av 8 rörändar inräknat.

Optimalt för mig är om jag kan köpa 4*2m + 4*1m gängat på alla rörändar.
 
Jaså, då har de ändrat sina rutiner. Har köpt galvade 1 1/4 tums rör från de som jag använde som staketstolpe (billigare då än "riktiga" staketstolpar). Nu var det några år sedan men då gick det att få 3 m längder som längst pga transport.
 
Jag tror jag har sett 3m ganska nyligen. Så det är nog ändrat ganska nyligen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror jag har sett 3m ganska nyligen. Så det är nog ändrat ganska nyligen.
Ja, de säljer upp till 6m, men då bara i butik. De har ingen butik i Stockholms län…
 
Värt att veta är att alla europeiska gängade rör har vanlig BSP gänga "whitworth rörgänga". Amerikanerna har en egen nationell standard för rörgängor så om tvingarna är tillverkade för den marknaden måste man sätta upp röret i en metallsvarv som är utrustad för gängskärning och svarva gängan. Alternativt specialbeställa en gängbacka från USA. Eller beställa svetsbara nippor från USA och svetsa fast i rörändan.

BSP och amerikansk rörgänga råkar stämma överens för halvtums rör men inte för 3/4 tums rör.
 
H heimlaga skrev:
Värt att veta är att alla europeiska gängade rör har vanlig BSP gänga "whitworth rörgänga". Amerikanerna har en egen nationell standard för rörgängor så om tvingarna är tillverkade för den marknaden måste man sätta upp röret i en metallsvarv som är utrustad för gängskärning och svarva gängan. Alternativt specialbeställa en gängbacka från USA. Eller beställa svetsbara nippor från USA och svetsa fast i rörändan.

BSP och amerikansk rörgänga råkar stämma överens för halvtums rör men inte för 3/4 tums rör.
Bra att veta. Gängorna ska bara användas för att skarva rören ifall jag beföver längre tvingar.
 
Prata med några rörfirmor i närområdet, de borde kunna plocka hem det fårn sin grossist. Beställde själv 12m (8*1.5m) i våras via lokalt bolag. För rören gav jag marginellt mer än hos rinkabyrör. Dessvärre, i tron att de hade en bra gängmaskin, så bad jag dem gänga dem också. Det hade de inte utan hade stått och handjagat dem. Såg ut som fan och kostade skjortan (tror nästan jag betalade mer för att få dem gängade än vad rören kostade). Hur som helst, såhär i efterhand är jag nöjd, fakturan från röris är glömd och de går utmärkt att använda. För övrigt tycker jag 1.5m var lagom längd. Perfekta när jag renoverade våra fönster som är 1.2m.
 
H HeloBE skrev:
Bra att veta. Gängorna ska bara användas för att skarva rören ifall jag beföver längre tvingar.
Brukar det inte vara innergänga i ena tvingdelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.