Hej!

Vi skulle vilja sätta igen en dörr (med något stadigt så man kan hänga köksskåp på väggen där dörren var), sätta upp en vägg (3 meter med dörröppning), flytta spisen från ena sidan till den andra samt dra upp lite nya uttag. Är det någon som kan hinta om vad man borde avsätta i budget till detta?

Vad har ni betalat snickare, elektriker och rörmockare och vad har ni då gjort?

Någon som har en uppfattning hur lång tid man måste klara sig utan köket (dvs. tid från rivning till färdigt kök) om man lägger ut jobbet?

Jag förstår att skattningar är svåra men om någon kan bidra till att se om vår lilla kalkyl går ihop sig vore jag supertacksam!

//Tussen
 
du får nog räkna med 3-4 veckor utan kök om du ska ha alla hantverkare där

själva monteringen tar ca 3-5 dagar .
 
Tack så mycket för ditt svar!
Hur ser gången ut dessa veckor? Vilken ordning måste allt ske i?

//Tussen
 
montering av kök tar max 1 dag...

mvh
snickar estwing
 
N
estwing skrev:
montering av kök tar max 1 dag...

mvh
snickar estwing
Ett sådant kök skulle jag verkligen vilja se med egna ögon hur det ser ut !! :D

Normalt sett river jag en måndag och parerar in VVS och el samma dag eller på tisdagen.
Monterar köket samt kakelsätter tisdag till fredag och parerar in VVS och el här med.
Oftast om allt flyter på och inga större komplikationer uppstår så är köket fungerbart inom en vecka.
Ibland kan elinstallationer dröja till början på andra veckan men det är sällan.

Ska man ha granit får man också räkna med två veckor eftersom kakling inte kan ske förrän graniten är på plats och det brukar vara en veckas leveranstid på den.

Mvh

Köksmontören
 
nyttanvändarnamn_111 skrev:
Ett sådant kök skulle jag verkligen vilja se med egna ögon hur det ser ut !! :D

Normalt sett river jag en måndag och parerar in VVS och el samma dag eller på tisdagen.
Monterar köket samt kakelsätter tisdag till fredag och parerar in VVS och el här med.
Oftast om allt flyter på och inga större komplikationer uppstår så är köket fungerbart inom en vecka.
Ibland kan elinstallationer dröja till början på andra veckan men det är sällan.

Ska man ha granit får man också räkna med två veckor eftersom kakling inte kan ske förrän graniten är på plats och det brukar vara en veckas leveranstid på den.

Mvh

Köksmontören
vi pratade på att montera ett kök.
det tar 1 dag.
ej el, vvs målning m.m.
då tar det längre.
mvh
köksmontören med nu över 800 satta kök!!
 
N
Det måste ha varit några små kök du byggt då eller så har du bara slängt upp det utan minsta nogrannhet och haft ultimata förutsättningar vad gäller infästningsmöjligheter utan minsta problem med väggarna...100% raka väggar...bra med plats att arbeta på...bra med plats att stå och såga på...alla saker rätt levererade, avemballerade och allting väl förberett m.m m.m m.m

Är det Ikeakök du sätter så får du ju ännu mer börja förklara dig eftersom ett normalkök innehåller i alla fall 15 stommar på ett ungefär...
Bara att packa upp och slå ihop dessa stommar tar ca: 3 timmar !
Sen ska det mätas in och sågas ur för diverse el/vvs i stommarna och sen ska alla passbitar,socklar,takanslutningar passas till och monteras...bänkskivorna ska läggas och geringar ska fogas ihopa...och till slut ska luckor och lådor samt alla handtag borras och monteras.

Ska detta likna något så krävs det garanterat mer än 5 timmar så jag bryr mig inte om du så monterat 800 eller 8000 kök för detta är totalt orimligt att lösa på en arbetsdag hur man än gör.

Jag ska snart köra iväg och montera ett Ballingslöv kök med 18 skåp och diverse detaljer såsom öppna runda hyllor både uppe och nere, krönlister, baldakiner över och under väggskåpen med infällda spotlights, upphöjd diskmaskin m.m m.m.
Köket består av två uppställningar varav en högskåpsdel och en med bänk/väggskåp vilken har två innerhörn och en ytterhörna och huset är från 1800-talet och sneda väggar är mer regel än undantag.

Du kan väl inte i ärlighetens namn sitta här och påstå att du gjort detta på EN dag och att det då är ett 100% resultat kl. 16 i eftermiddag, för i så fall hyr jag in dig omedelbart och betalar dig för 8tim.
Skulle varit en fröjd för ögat att se dig lösa detta... eller inte !!

Nää... tillbaka till verkligheten nu är du snäll... ;)

Mvh

Den realistiske KÖKSMONTÖREN :)
 
jag får hålla med både estwing och köksmontören. Jag jobbar och har jobbat mycket med kök och satt ungfär 800 kök jag med och jobbar med billiga kök och dyra kök .och ca 10 olika märken .

Jag har monterat kök på 1 dag och det med en kollega och det blir lika bra som om man monterar ett kök på 3-5 dagar om man är samspelta kollegor.
Och allt ska flyta på , inga grejor som ssaknas Alt skadade mm. Normal tid för mig och mina kollegor är 3-4 dagar för montering av t.ex av ett marbodal kök ( när jag är själv).

Märken jag har monterat

Norddesign (mest luck byte men även hela kök budget)
Ikea
Kvik
Marbodal
Ballingslöv
Lifa
JKe-design
Mobalpa

Köksmontören såg att du fanns i skåne , i vilken stad j jobbar du??

finns själv i Malmö trakten
 
N
Håller fullständigt med dig om att det går att dra upp ett kök på en dag om man är två stycken, men det framgick inte av Estwings inlägg.
Normalt sett behöver jag också mellan 2-4 dagar ensam, men det finns så många faktorer som spelar in också precis som du själv säger.

Ett litet enkelt kök utan detaljer kan jag även få upp på en dag, men det räknar jag knappt som ett kök utan mer som ett pentry... ;)
De jag arbetar mest med är så detaljrika så det reder ingen ut ensam på en dag.

Har monterat...

HTH
Smedstorp
Köksfabriken
Ballingslöv
Myresjökök
Tibrokök
Marbodal
Canadaköket
Vedum
Ikea
Kvik

Mestadels de fem första kan man ju då tillägga.

Staffanstorp och dess närområde...


Mvh

Köksmontören "nr.2 på google" ;)
 
Redigerat:
N
Normalt sett brukar jag säga att man har ett fungerbart kök inom en vecka och ifall det är granit inblandat så får man räkna med två veckor,

På denna tiden brukar jag hinna med att få in VVS och EL när det ska.

Behöver det målas eller läggas nya golv eller rivas väggar pratar vi helt andra tider naturligtvis.

En ungefärlig montering med bra planering blir typ så här...

Dag 1: Utrivning och förberedelser inför montering.
Dag 2: VVS & EL - ändringar som måste ske innan montering. Under tiden avemballerar man den nya köksinredningen och sen börjar monteringen.
Dag 3: Montering
Dag 4: Montering samt VVS-inkopplingar.
Dag 5: Kakelsättning samt EL-inkopplingar.

Mvh

Köksmontören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.