Hej!

Jag försöker klura ut hur mycket vi kommer bygga på höjdmässigt när vi ska lägga in elektrisk golvvärme i en farstukvist vi håller på att bygga på plintar.

I dagsläget ser det ut såhär enligt vår plan:
Sektionsritning som visar komponenter i golvvärmeinstallation med måttangivelser för klinkers, spackel och spånskiva.

För att gjuta rätt höjd på plintarna ser det just nu ut att dessa ska gjutas 309mm under dagens golvnivå för att få plats med bjälklag, syllpapp och själva golvet.

Är dock osäker på om vi prickat rätt på bygghöjden av de olika elementen som visas i bilden med text. Räcker det exempelvis med 6mm flytfix (rätt val av fix?), och att spackla in slingorna i 5mm spackel? Tycker det låter som lite, men det är vad jag fått till mig via diskussioner med elektriker.

Lite input från någon kunnig skulle vara väldigt uppskattat så att vi kan pricka nya golvet ungefär rätt mot resten av huset :)

Bild från annan vinkel ifall det är svårt att förstå vinkeln i bilden över;
3D-modell av ett byggprojekt som visar plintar, bjälklag, och golvlager i en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(det är cc30 på reglarna närmast spånskivorna, vet inte ännu om någon sorts armeringsnät behövs, men borde inte bygga så mycket på höjden om det ska vara i spacklet?)
 
Redigerat:
Golvspånet rör ju på sig lite grann. Måste vara en viss risk att lägga klinker direkt på det. Hade först golvgips ovanpå golvspånet sedan armeringsnät där golvvärmen najas fast. Sedan ordentligt med flytspackel följt av klinker.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har för mig att jag läst på flera håll att golvgips inte behövs ifall man kör armering, men att man får se till att ha nog tjockt lager spackel.

Har dock via muntlig offert fått till mig att elslinga+spackel bygger 5mm på höjden totalt (med sättet vi tänkt bygga).. tycker det låter som ett rätt tunt lager spackel.
 
U
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jag har för mig att jag läst på flera håll att golvgips inte behövs ifall man kör armering, men att man får se till att ha nog tjockt lager spackel.

Har dock via muntlig offert fått till mig att elslinga+spackel bygger 5mm på höjden totalt (med sättet vi tänkt bygga).. tycker det låter som ett rätt tunt lager spackel.
I badrum är minimum 12mm spackel (med armering) på spånskiva och reglat 300cc.
Ifall du har 600cc skulle jag jag nog rekommendera tjockare än 12mm spackel eller förstärka med ett lager golvgips på spånskiva (eller 15mm plyfa om du vill få ned bygghöjden).
 
U Utsliten och utdömd skrev:
I badrum är minimum 12mm spackel (med armering) på spånskiva och reglat 300cc.
Ifall du har 600cc skulle jag jag nog rekommendera tjockare än 12mm spackel eller förstärka med ett lager golvgips på spånskiva (eller 15mm plyfa om du vill få ned bygghöjden).
Det ska bli 300cc, men det verkar som att jag inte är helt fel ute och cyklar med att det borde vara mer spackel. Lägger nog in ~8mm flytspackel som lager 1 på spånet. Sedan armeringsnät och elslinga på det, därefter 15mm flytspackel på det (för sensorkaneln är väl uppemot 13mm?).

Är jag ute och cyklar med att gå över till denna plan istället? :)
 
U
Varför flyta i så många omgångar?
Lägg armering och naja fast elslingan i armeringen sen flyttar du allt typ 12-14mm.
Klinker kommer sen bygga ett antal millimeter så att kanalen, som kommer vara max 16 mm, för golvvärmen kommer inte synas då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Varför flyta i så många omgångar?
Lägg armering och naja fast elslingan i armeringen sen flyttar du allt typ 12-14mm.
Klinker kommer sen bygga ett antal millimeter så att kanalen, som kommer vara max 16 mm, för golvvärmen kommer inte synas då.
Tanken är väl att det är enklare att lägga dit armeringsnätet och naja fast elslingan i denna när man fått rätt höjd med hjälp av första lagret spackel. Sen spackla klart därifrån.

Men det är alltså onödigt med första lagret, och jag kan lägga armeringen och slingan direkt på spånskivan?
 
Ja sätt fast armeringen i spånet, dit med slinga och flytspackla.

Om det är så supernoga så håll ner bjälklaget ytterligare 10mm, efter slingan är inspacklad så har du 5-10mm till att finspackla på, med tex K14 så kan du spackla ut till 0mm.
Då kan du få det exakt men det kostar ju lite extra
 
nino nino skrev:
Ja sätt fast armeringen i spånet, dit med slinga och flytspackla.

Om det är så supernoga så håll ner bjälklaget ytterligare 10mm, efter slingan är inspacklad så har du 5-10mm till att finspackla på, med tex K14 så kan du spackla ut till 0mm.
Då kan du få det exakt men det kostar ju lite extra
Vi har inte så ont om utrymme nedåt, kan sänka den tänkta höjden på plintarna några cm vid behov. Behöver bara få till en plan för golvhöjden :)

Som jag förstår det du skriver blir det spackling i två omgångar även här? Först inspackling av slingan, och sedan finspackling?
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Vi har inte så ont om utrymme nedåt, kan sänka den tänkta höjden på plintarna några cm vid behov. Behöver bara få till en plan för golvhöjden :)

Som jag förstår det du skriver blir det spackling i två omgångar även här? Först inspackling av slingan, och sedan finspackling?
Ja om du vill ha det exakt, första spacklingen kan bli lite ojämn om man är ovan, vet inte om ni ska göra det själva eller leja bort?

Men håller man ner höjden lite på första så kan man fixa till det, blir det för högt så är det svårt.
 
nino nino skrev:
Ja om du vill ha det exakt, första spacklingen kan bli lite ojämn om man är ovan, vet inte om ni ska göra det själva eller leja bort?

Men håller man ner höjden lite på första så kan man fixa till det, blir det för högt så är det svårt.
Har inte flytspacklat innan så kan nog räknas som ovan :)

Allt man får göra själv tänkte vi göra själva. Så då blir det väl bara elektriker på inkoppling, och sedan mätning efter man spacklat in slingan?
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Har inte flytspacklat innan så kan nog räknas som ovan :)

Allt man får göra själv tänkte vi göra själva. Så då blir det väl bara elektriker på inkoppling, och sedan mätning efter man spacklat in slingan?
Ja enl reglerna ska elektrikern lägga slingan och koppla in.

Köp gärna nivåpinnar och klipp på 13-15mm och sätt ut, spackla med fiberspackel tills precis över pinnarna, behöver ni justera höjden så använd inte ett fiberspackel utan ett lättflytande spackel för upp till 10mm
 
Går även att sätta dubbla pinnar, en där ni har er absoluta maxhöjd och en på 14-15mm
 
nino nino skrev:
Går även att sätta dubbla pinnar, en där ni har er absoluta maxhöjd och en på 14-15mm
U Utsliten och utdömd skrev:
Varför flyta i så många omgångar?
Lägg armering och naja fast elslingan i armeringen sen flyttar du allt typ 12-14mm.
Klinker kommer sen bygga ett antal millimeter så att kanalen, som kommer vara max 16 mm, för golvvärmen kommer inte synas då.
Tack för vägledning!

Diagram som visar skikten i ett golvkonstruktionssystem med måttangivelser för varje lager, inklusive spånskiva och armeringsnät.

Så som det ser ut nu har vi reviderat höjderna enligt diskussion ovan, vilket blir 59mm inklusive spånskivan. Men har säkert missuppfattat något, tala gärna isåfall om det för oss :)

Jag antar att man kapar av lite av armeringsnätet för att få ner givarkabeln en bit enligt bilden?
Samt, jag har svårt att hitta några korta distanser som enbart lyfter armeringen några millimeter - tips?
 
Redigerat:
Jag brukar inte klippa armeringen, bara lägga givaren rakt på.
Armeringen ska ligga helt mot spånplattan, den ska inte upp
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.