I min hall har en hantverkare precis lagt klinker och ersatt parketten. Noterade att det ligger en vit hinna av något pulver (kanske det de använda för fog?). Det mesta går bort när man torkar bort med en torr trasa men andra delar går inte bort med torr trasa eller dammsugare.

Klinkern är mörk och fogen är också mörk.

Rädd att klinkern/fogen är känsligt för fukt eller rengöringsmedel nu när det är så nytt. Hur rengör jag bäst när det är nylagt?
 
BirgitS
För det första bör väl hantverkaren komma tillbaka och se till att även hinnan är borta, det är ju en del av arbetet med plattsättning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För det första bör väl hantverkaren komma tillbaka och se till att även hinnan är borta, det är ju en del av arbetet med plattsättning.
Det är snarare damm än en hinna. Men kan kolla med honom imorgon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Akta så att fogen inte brinner fast på plattorna. Det kan ibland vara helt omöjligt att få bort om den är för tjock. Skrubba skrubba
 
B
Jag brukar skrubba. Först med en tvättsvamp, går det inte så brukar jag köra med den grova delen (den som är lite mer slipande) försiktigt. Om man inte tagit bort det inom 24h så brukar det vara rätt tufft att få bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.