Har börjat se mig omkring efter en rikt/planhyvel för diverse snickeriarbeten, mestadels finsnickeri såsom möbler. Jag letar alltså inte efter ett monster som spottar ur sig feta plankor i en väldans fart. Precision är snarare ledordet. Jag skulle tro att en mindre Ejca eller liknande kan vara lämplig. Nu gäller det bara att vara snabb och hugga en när de väl dyker upp på Blocket...

Men... när det gäller planhyveln nämns ofta enbart maximal hyvelhöjd, inte minimal. På de hyvlar där lägsta hyvelhöjd specas har jag hittills inte sett någon (som inte kostar som en mindre bil) som klarar klarar lägre höjder än runt 5-6 mm, och det är det som har fått min farhåga till livs. Jag skall tex precis påbörja ett litet projekt där jag behöver tillverka lister som bara är 2 mm tjocka. Det lär inte vara sista gången det händer.

Vet någon om detta är en vanlig begränsning? Är det rentav så att förväntar mig för mycket? Några tips på en hyvel som klara låga/tunna stycken?

(Jo, jag vet att man köpa fanér ;) )
 
Sätt en eller ett par skivor plywood på bordet så har du löst problemet.
Splittras ämnena så limma eller fäst dem med dubbelhäftande tape på grövre ämnen.

Se till att ha nya stål med.

/Kent
 
Eller formplyfa eller annan plan skiva med glatt yta. Det vore extra elegant om skivan hade tjockleken 10 eller 20 mm, så att det blir lättare att titta på skalan och räkna ut inställd tjocklek. Om man inte har hembyggd nollställningsbar elektronisk avläsning...
 
Tack för era svar! Genialt i sin enkelhelt. Så pass enkelt att jag borde tänkt på det själv, men ibland är fingrarna snabbare än hjärkontoret...

Bra idé med elektronisk avläsning. Jag har ett digitalt skjutmått som ligger och skräpar (flimsig rulle, men det mäter rätt). Det borde vara en enkel match att "konvertera" det och montera det på hyveln. Visste på något sätt att det skulle komma till nytta en dag ;) Hmm, man skulle kanske skaffa fler och montera sådana på fräsbordet också... ett på anslaget och ett för djupinställningen.
 
Lustigt, jag tyckte det såg ut som en vanlig planhyvel på bilden, men tittade inte närmare, sen såg jag vikten på 8kg och trodde det var felskrivet...
 
Har läst om proxxon på olika forum men ej förstått mig på hur märket ligger i kvalité, är det någonting att satsa på eller är det billig kvalité?
 
se38005: Proxxon-maskinen du länkar till verkar onekligen vettig för finlir. Tack för tipset! Tyvärr räcker den (förstås) inte riktigt till andra uppgifter så det hade få bli som komplement till en annan hyvel i så fall.

Videoten: Utan att direkt tala från egen erfarenhet så har jag förstått det som att Proxxon gör bra grejor, men de är huvudsakligen ämnade för finlir (som hyveln se38005 länkade till). Jag har bara varit i kontakt med ett borrstativ från dem, och det är utan tvekan ett av de mer välbyggda jag stött på. Kostade knappt 2 kkr om jag minns rätt.

mattiasp: Jodå, jag har läst den tråden. Kan bara instämma med övriga - det är ett imponerande bygge! Nu känns helt plötsligt min idé att konvertera skjutmåttet ganska banal... Om jag bara hade hittat en vettig lägesgivare skulle jag fixat elektroniken på egen hand. Men sen är det, som vanligt, det där med tiden också... Jag tror jag börjar med skjutmåttet så länge ;) Jag får stå ut med att spela i juniordivisionen så länge :D
 
Ett tips som jag läst är att använda vertiklfräsen till små delar som skall planas. Kanske funkar på tunna lister också.

Man fäster ämnet med dubbel-tejp på en större bit och kör med en rak falsfräs. Millimeter för millimeter. Lite pilligt att ställa in djupet kanske.
 
mattiaswahlberg skrev:
Ett tips som jag läst är att använda vertiklfräsen till små delar som skall planas. Kanske funkar på tunna lister också.

Man fäster ämnet med dubbel-tejp på en större bit och kör med en rak falsfräs. Millimeter för millimeter. Lite pilligt att ställa in djupet kanske.
Så har jag gjort med en vanlig handöverfräs i ett fräsbord. Använda dock inte tejp, utan hade ett litet "hack" i slutet på den större brädan som den mindre listen kunde bottna mot.

Riktigt tunnt (inte 0,5mm dock) har jag också sågat i elu744 bordssåg. Blir såklart inte riktigt så bra som hyvlat, men rätt inställd och med en bra klinga kan man få det mycket fint, och ska den sidan inte synas borde det kunna fungera utmärkt.

Kanske kan man på något trixigt sätt klämma fast listen mellan två reglar, fixera alltihop och köra med sänksåg och skena? har inte provat, men det borde kunna fungera efter lite trixande, eller ja, ganska mycket trixande:)
 
bygga_bo skrev:
mattiasp: Jodå, jag har läst den tråden. Kan bara instämma med övriga - det är ett imponerande bygge! Nu känns helt plötsligt min idé att konvertera skjutmåttet ganska banal... Om jag bara hade hittat en vettig lägesgivare skulle jag fixat elektroniken på egen hand. Men sen är det, som vanligt, det där med tiden också... Jag tror jag börjar med skjutmåttet så länge ;) Jag får stå ut med att spela i juniordivisionen så länge :D
De där billigare skjutmåtten har ofta en datautgång som med lite elektronik går att använda som schyst skala till digitalerbygge. Finns även samma skjutmåttselektronik på längre skena och digitaler-utförande i stället för skänklar (heter det så?). Då behöver du ingen jättedyr lägesgivare...
 
Lite off-topic men det är de DRO-skalorna jag menade. De finns att köpa billigare på amerikanska Ebay men blir lätt rätt dyra i frakt då jag letar efter lite längre skalor (10").

De skalorna har en digital utgång med halvskumma och rätt brusiga signaler. Dock går de att snygga upp och använda om man vill koppla till extern elektronik. Har skissat på ny styrning till min planhyvel med DRO, varvtalsmätare, mätning/styrning av matningshastighet osv. Ska bara ha tid att bygga den oxo, illa när renovering tar all tid.
 
Mina tankar gick också först till fräsbordet. Jag har gjort kortare lister med en kantfräs och en enkel jigg till ämnet, och visst fungerar det. Nu skall jag dock tillverka hyfsat mycket list - vilket ni förstås inte kunde veta - och då känns det ganska mycket smidigare att köra dem i en hyvel. Dessutom får jag ytterligare en anledning att införskaffa en sådan ;)

Jag snubblade över en Scheppach HMO-Solo som kan bli min för ”ett par tusen” (vet inte exakt än). Scheppach brukar ju göra fina maskiner, och denna skall enligt uppgift bara vara i bra skick, så det låter lockande. Någon som har något gott/ont att säga om just denna modellen? Något speciellt att se upp med? Är det enkelt att få tag i tex nya stål? Alla tips/råd mottages tacksamt.

När det gäller DRO-skalorna som mattiaswahlberg länkade till så är ”mäthuset” (där displayen sitter) helt identiskt med det som sitter på mitt bortglömda skjutmått. Samma sak med detta skjutmåttet hos Classe för 398 riksdaler. I en annan tråd diskuterades DRO-skjutmått på rea hos Lidl, och om jag inte minns fel var det samma sak med dem. Bara en liten observation... phl, eftersom du verkar vara bekant med dessa, vet du på rak arm om man kan hitta info om utsignalerna på nätet? Det gör iofs inget om du inte vet för då sparar du mig en massa tid... jag är också i full färd med en renovering ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.