För 8 år sedan satte jag upp innertakskivor i mitt hus av märket Swedspan Select Original (Se bild, detta märke finns tyvärr inte kvar längre). Jag behöver nu byta ut ett par av skivorna, men som ni förstår så är det svårt att hitta nya skivor med exakt samma kulör och jag vill helst inte behöva byta ut eller måla om hela taket (har t.ex. massor av spotlights uppsatta).

De andra fabrikat av takskivor jag kollat på med samma NCS-kulör, S0500N, är lite vitare än mina befintliga skivor som också har S0500N. Mina skivor ser lite mer grå-beige ut än de nya. Dock vet jag inte hur färgen brukar åldras med tiden. OBS, Jag har haft några små spillbitar liggande i ett mörkt och torrt förråd hela tiden och de har exakt samma färg som de skivor som nu varit uppsatta i 8 år. Därför vet jag att färgen på skivorna inte har förändrats pga solljus/rök etc.

Det jag undrar är alltså =
1. Är det normalt att innertakskivor med kulören S0500N blir lite gråare/brunare med tiden?
2. Kan jag gå någonstans och bryta egen färg i exempelvis kulören S0600N (dvs aningen mer grått), och försiktigt spraymåla de nya takskivorna med denna nyans för att kompensera för åldrandet hos befintliga skivor? I så fall var?
3. Hur hade ni annars gått tillväga om ni var jag?
 
  • Två innertakskivor med texturerad yta och en tydlig fog mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
2. Om färgen på dina spillbitar är exakt den färg du vill ha så kan du ta med dig en sån till ett ställe där de kan mäta upp vilken färg det är och sen bryta en ny färg för att bli så lik som möjligt. Men det är inte säkert att det går att få exakt samma.
 
Bauhaus bryter väl färger? Jag tror att de kan ordna till vilken kulör som helst. Tänk även på olika glansgrader, så att du får i samma glans som dina existerade skivor. Hel-matt, matt, semi-blank, blank etc.
 
BirgitS
Jag har brutit färg på Bauhaus utifrån mindre färgflagor och det har gått bra men det skiljer lite i just glansen eftersom den bara finns i vissa fasta glansvärden samtidigt som det målade har blivit lite mattare med åren.
 
Sånt här är intressant, men tyvärr väldigt svårt.

Jag hade tvekat att ge mig på att måla enstaka skivor pga den stora risken att inte pricka rätt med glansen (matt - blank).

NCS-koder med S i början skiljer sig något från de som inte har S (s står visst för second edition). Kanske är dina nuvarande skivor utan S?

Lycka till!
 
BirgitS
C cjfmagnusson skrev:
NCS-koder med S i början skiljer sig något från de som inte har S (s står visst för second edition).
Färger med S finns med i NCS som färgprov på papper (är en standardfärg) och det ska därför vara lätt att tillverka en färg som matchar precis.
https://ncscolour.com/sv/product/ncs-index/
 
lopec
1. Säkert, beroende på färg och material så ändras alla färger med tiden.

2. S0600-N går inte att göra. Närmaste steg efter standardkulör efter S0500N är S1000N, om man inte ska bryta av mot någon annan kulör. Däremot kanske en färgbutik vill ge sig på att utgå från recept på S0500N och addera lite mer svärta osv men ändå inte hela vägen till S1000N, då givet utan nån garanti på resultatet.

3.Vad jag hade gjort? Målat om hela taket. Oavsett kular och kulörskillnader så är det svårt att få det homogent utav att bara måla några delar.
 
Tack för svaren alla!

Har varit och jämfört takskivor på Beijer, Bauhaus, Byggmax och K-rauta utan bra resultat. Dock har jag nu testat med skivor från bygghemma.se (Byggelit, Elittaket, Vit Struktur) och de verkar faktiskt vara rätt lika mina gamla skivor i både färg och struktur, trots att mina skivor är från en annan tillverkare och har åtta år på nacken.

Bifogar bilder med gammal och ny skiva bredvid varandra. Vad tycker ni på forumet? Dessa bilderna är tagna utomhus i solljus, utgår från att eventuella skillnader syns bäst då.
 
  • Två takskivor jämförs utomhus, en gammal och en ny, för att visa likhet i färg och struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämförelse av två takskivor, ny vit skiva med struktur till vänster och gammal träflis-skiva till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör på det (y) var ju ingen större skillnad.

Som en person har sagt:
"bara målare och galningar kollar upp i taket"
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Oj, det där va otroligt lika! Kör på dom och i värsta fall riskerar du att behöva måla lite. Inte hela världen
 
Yes, jag kör med dessa. Det var den bästa färg-matchningen och dessutom den enda skiva som hade samma struktur i folien.

Dock har jag lärt mig att kulören kan vara väldigt olika mellan olika tillverkare, trots att det ska vara samma NCS-kulör.
Exempelvis hade Beijers skivor, av märket RAW, en mycket ljusare nyans (mina skivor såg bruna ut i jämförelse) trots att det också skulle vara S0500N. I andra ändan av spektrumet så hade Byggelit de "mörkaste" av de skivor jag testat med kulören NCS S0500N. Däremellan fanns andra märken som Huntonit och NordiCeiling med sina varianter av S0500N.

Dock är ju detta en ögonblicksbild då olika tillverkares färgblandningar säkerligen varierar en del över tid, men detta var min erfarenhet just nu i alla fall. Det kan eventuellt vara bra att veta för er som är i full färd med att pussla med olika vita kulörer i ert hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.