Någon som har några vettiga åsikter ang. vår stundande fasadrenovering.

Huset från tidigt 1900-tal med över halvan av liggande spontad träpanel utan bakomliggande luftspalt målad i tur och ordning under årens gång (enl. färgbutikens provtagningar) med 1. Slamfärg 2. Linolje och senast med Akrylat. Trät är i förvånansvärt bra skick (på de ställen jag kikat in bakom fasaden), men de två nedre brädraderna behöver nog bytas runt hela huset. Det är dessutom bara halva övre delen av huset som är trä och stora delar av färgen sitter fortfarande bra om än att den är rätt smutsig samtidigt som utsatta delar är riktigt dåliga. Dessutom en hel del detaljer med lister samt foderlösa fönster.

Färgbutiken har sagt att man har gjort alla fel man kan göra med målningen och föreslår att det ska skrapas och grundas och sen målas med en hybrid. Jag är livrädd för att måla fasaden tät med akrylat trots att den verkat klara sig bra under åren, men är samtidigt inte så sugen att behöva byta panelen och fixa luftspalt helt i onödan..

Mina alternativ
1. Måla enligt färgbutikens råd
2. Skrapa och slipa bort allt och måla med - linoljefärg? Slamfärg?
3. Panela om och välja vad tusan som helst.

Fler alternativ?
 
  • Tvåvåningshus med vit fasad som flagar, gröna fönsterkarmar, molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuga med vit träfasad, fönster, stuprör, takfot och grönska i bakgrunden. Lutande perspektiv, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart du ska panela om, det kommer ju bli toppenfint! Passa på att isolera lite mer också, kanske?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Klart du ska panela om, det kommer ju bli toppenfint! Passa på att isolera lite mer också, kanske?
Enkelt svar 😬

Med tanke på midjan som finns mellan trä och tegelfasaden kan jag inte bygga på mer utbyggnad än vad en luftspalt skulle tillåta så panela om pga. att tilläggsisolera känns inte som ett alternativ; däremot av den eventuella målningsproblematiken.
 
Ingen akrylat ingen hybrid om du inte vill byta brädslåning ofta. De moderna färgerna kräver luftspalt annars ruttnar träet men det skiter färghandlaren i för färgen den håller ju.

Skrapa bort akrylaten och måla med linoljefärg. Det är enda lösningen om du inte vill bräda om.
 
H heimlaga skrev:
Ingen akrylat ingen hybrid om du inte vill byta brädslåning ofta. De moderna färgerna kräver luftspalt annars ruttnar träet men det skiter färghandlaren i för färgen den håller ju.

Skrapa bort akrylaten och måla med linoljefärg. Det är enda lösningen om du inte vill bräda om.
Det låter som något jag helst skulle vilja göra - men färgfirman menar att även slammet skall bort. Alltså ALLTING. Stora delar av fasaden har ju väldigt bra täckning av akrylaten fortfarande.

Skrapa? Blästra?
 
H Ht33781 skrev:
Det låter som något jag helst skulle vilja göra - men färgfirman menar att även slammet skall bort. Alltså ALLTING. Stora delar av fasaden har ju väldigt bra täckning av akrylaten fortfarande.

Skrapa? Blästra?
Skrapning med speedheater borde ju bita väldigt bra på akrylaten när det är gammal oljefärg under.

För att deras garantier skall gälla måste all slamfärg bort men jag tror inte att du behöver ta det så hårt. Det viktiga är att få bort all akrylaten
 
Tack för input!
Hur kommer det sig att trät klarat sig så bra som det ändå verkar? Bra virke?
 
H Ht33781 skrev:
Tack för input!
Hur kommer det sig att trät klarat sig så bra som det ändå verkar? Bra virke?
Jag är också förvånad över den saken. Det är sällan det klarar sig sådär bra.
 
den har kanske klarat sej för att akrylatfärgen sprack och tillåtit uttorkning av fukt där det blev fuktigt ? Linoljan impregnerade ytan? Tacköverhäng bidragit också ...
 
G gaia skrev:
den har kanske klarat sej för att akrylatfärgen sprack och tillåtit uttorkning av fukt där det blev fuktigt ? Linoljan impregnerade ytan? Tacköverhäng bidragit också ...
Mm. Så kanske det är.. Så jag kan måla över med en dålig akrylat? 😆
 
H Ht33781 skrev:
Mm. Så kanske det är.. Så jag kan måla över med en dålig akrylat? 😆
Om du får tag på ett sort som spricker och flagnar redan i burken.
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
en gång i tiden fick jag förklarat varför akrylatfärgen orsakade rötan om det inte grundades/impregnerades först. Akrylat krymper när det är kallt och om det regnar så tränger vatten genom dom micro sprickorna. Sen när det blir varmt och finns möjlighet att vatten skulle kunna dunsta ut så utvidgas färgen och täpper till sprickorna och vatten stannar under färgen .... rötan frodas. Med andra ord krävs det impregnering under akrylaten eller stora håll/ färgbortfall som underlättar uttorkningen.
Att man målar plankan bara på utsidan och låter den andas på baksidan förlänger plankans liv ... skulle jag tro ;)
 
Jag hade samma problem, en skön blandning av olika färgtyper avslutad med akrylat dock på originalpanel från 1933 av god kvalité.
I somras påbörjade jag mitt 4 årsprojekt med att skrapa ner hela huset med hjälpa av en Speedheat och bra podd i öronen. Södersidan är nu renskrapad och ommålad med en öppen färg. Körde på tjäralin. Enligt det jag läst om den så ska den funka för mitt klimat då jag bor nära vattnet.
 
  • Ett gammalt hus under renovering med byggnadsställningar och avskalad fasad omgiven av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
en gång i tiden fick jag förklarat varför akrylatfärgen orsakade rötan om det inte grundades/impregnerades först. Akrylat krymper när det är kallt och om det regnar så tränger vatten genom dom micro sprickorna. Sen när det blir varmt och finns möjlighet att vatten skulle kunna dunsta ut så utvidgas färgen och täpper till sprickorna och vatten stannar under färgen .... rötan frodas. Med andra ord krävs det impregnering under akrylaten eller stora håll/ färgbortfall som underlättar uttorkningen.
Att man målar plankan bara på utsidan och låter den andas på baksidan förlänger plankans liv ... skulle jag tro ;)
Vågar man tro att min fasad är riktigt jäkla bra målad/grundad med linoljefärg från början vilket har skyddat trät efter målning med akrylat? Tillsammans med att akrylaten till viss del spruckit
 
A Alanch skrev:
Jag hade samma problem, en skön blandning av olika färgtyper avslutad med akrylat dock på originalpanel från 1933 av god kvalité.
I somras påbörjade jag mitt 4 årsprojekt med att skrapa ner hela huset med hjälpa av en Speedheat och bra podd i öronen. Södersidan är nu renskrapad och ommålad med en öppen färg. Körde på tjäralin. Enligt det jag läst om den så ska den funka för mitt klimat då jag bor nära vattnet.
Ett redigt arbete! Min fasad är ju också original - såvitt jag vet. Och det tar ju emot att byta av den anledningen, men stt renovera fasaden i +4 år känns lite övermäktigt för oss..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.