Hur är det med dessa jag anser att det är till fördell att ha en och inte bara för syn skull, dock är inte svärfar riktigt lika säker på detta eller som han sade "Det tror jag inte ett dugg på".

Nå vad säger ni som vet? tanken är att eftermontera detta på ett nybyggt utbygge på vårat hus som är från 1933 för att få stilen på det ny att smälta ihop med det gamla.
 
Vattbräda var väl vanligare förr, numera har man väl oftast en L-formad plåt som sätts på samma plats som en vattbräda och går över till vindskivorna.

Vi har vattbrädor som är täckta med plåtar.

Nåt måste man väl ha för att inte få in vatten i skarven mellan vindskivor och takbeläggning.
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Nu är vi nog inte på samma ställe....
Jag tänker på den som sitter vid stenfoten på äldre hus.

Den som sitter på tak och liknande de är av plåt på vårat hus med som du skriver.
 
B
jo du repaterion. mikaelbe har rätt endel gör så.
ibland används det som brytning också. det har du säkert sett också
 
På äldre hus är ju stenfoten bredare än fasaden, så en vattbräda längst ner är ju inte så dumt för att hindra vatten från att lägga sig på stenfoten och vandra in i syll och annat. På nybyggnationen antar jag att fasaden sitter längre ut än grunden, så vattnet borde droppa av ner på marken? Visst kan du sätta en liten vattbräda som dekor, men om grunden ändå skiljer sig åt kanske det inte blir helt likt ändå?
 
Sen kan man ju ha både en offerbräda och en vattbräda, dvs avsluta med en bräda lagd i liv med fasaden (dvs en offerbräda som inte är vattbräda som fungerar som skydd för bottensyllen/bjälklagssyllen) och en horisontellt lutandes utåt (vilket motsvarar dagens plåtjobb).

Klart den ger skydd för en utstickande grund. Svärfar tog nog bara svärfarsrollen på för stort allvar och ville rätta ungfolket ;)
 
tjenna...
jag satte offbräda på mitt hus...
den gör verkligen sitt för att få stilen av ett gammalt hus å en herrgård.... så inga plåtar för min del...
har offbrädan även på gaveln me....

mvh
estwing
 
  • DSC00494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.