Kärt barn har många namn. Jag är på jakt efter en solbänk till mitt hus från 1919 men har lite svårt att lokalisera något snickeri/byggfirma som har detta i sortimentet. Nu-mera kan man ju handla de mesta från distans men bor iaf i Göteborg!

Lite exempelbilder:
Solbänk i trä monterad på en husfasad från 1919, med synliga stenfundament och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad solbänk i trä på ett hus från tidigt 1900-tal, med en grundmur av sten synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus från 1919 med vita fönster och solbänk längs husväggen ovanför en stenfot och blomstrande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålat trähus från 1919 med vita fönster och en stenfot, lämplig plats för en solbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Kontakta Örslösa Trä & Hyvleri så hyvlar de upp material till dig.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Tack så mycket för tipsen! Skall kolla upp dessa grundligt! /Jesper
 
Hittade du något? Jag letar efter liknande. Örslösa hyvleri skulle ha 7500kr för att specialtillverka stålet.. hade ju varit skönt o hitta något hyvleri som redan har.

Måttband mäter en specialtillverkad träprofil på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en tumstock mot en specialtillverkad stålprofil på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund av hus med gammal sliten vitmålad sockel och gul vägg ovanför, vid grusad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här ser min ut.
 
Hejsan! Harås byggvaror (Bolist) som ligger vid Stora Höga hade tryckimpregnerad fotlist som jag slog till på direkt. Jag kan fota imorgon, kanske inte exakt samma som din.

Om man ska göra specialbeställningar eller leta bland ett riktigt stort sortiment så är krokstorps såg fantastiskt! Jag har varit och köpt både lockläkt och krönlister till fönster där och kan varmt rekommendera dem... (Tipstack @Eklanda6 ovan).
 
så här blev det:

Nybyggd träfotlist monterad vid husets hörn ovanpå en stensockel, intill ett kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny träbalk installerad som stöd under en vit husvägg med stentrappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Superfint!!
Tack för tips! Jag letar vidare. :)
 
Och om man är i Roslagen, vart vänder jag mig för liknande Vattbräda?
 
TheJesper TheJesper skrev:
så här blev det:

[bild] [bild]
Precis det jag letade efter, och Stora Höga ligger i närheten :)

Var det förborrade hål eller har du kört rejäl självborrande konstruktionsskruv och skruvat på känn?

Hur hade du tänkt göra, måla när den börjat bli grå? Eller låta den vara obehandlad?

För min del blir panelen målad med faluröd, så antar att man målar vattbrädan med samma året efter när den torkat ut ordentligt.
 
Jag har åkt de sju milen från Göteborg till Fristad Hyvleri (https://www.fristadhyvleri.se/) och handlat fotlist, lockläckt, fönsterbordslist och mycket mera. Två bröder som har hyvleriet, det som inte finns på lager fixar de på någon vecka!
 
  • Gilla
TheJesper och 1 till
  • Laddar…
Nu har det stått till sig i ett år och så smått börjat gråna till sig så nu är den nog redo att målas. På sågen sa de dock att den redan legat länge och kanske kunde målats direkt om man hade önskat men det beror ju på vilken batch man får...

Det kommer bli i en av husets kulörer, samma som fönsterfoder, lite ljusare än fasaden.

Hantverkarna löste borrningen, så vet inte exakt om de förborrade eller ej, men de lär ha gjort de på "känn" iaf : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.