Byggahus.se
Nu har jag läst den här tråden ett par gånger och tror mig ha principen klar för mig, men det är fortfarande en liten detalj som jag inte riktigt lyckas få huvudet runt.

Nämligen hur gör man när man ska lufta elementen på översta våningen?

Vanligen vill man ju lufta elementen med cirkulationspumpen avstängd för att luften ska ansamlas högst upp och man inte ska få luftbubblor som bara far runt. Men detta funkar väl inte i ett övertrycksfritt system? Om cirkulationspumpen stängs av kommer ju trycket i radiatorkretsen att sjunka och om man öppnar luftningsnippeln på elementet kommer ju man att få en undertryck i radiatorkretsen och luft istället sugas in?

Eller vad är det jag missar?


Tacksam för klargörande
 
Lång och bra tråd. :)

Men Mats, vad är poängen med den bivalenta shunten i din principskiss som plockar ut värme mitt på tanken? Är det för att kompensera för halvdann skicktning eller nått helt annat?

fahlberg skrev:
Varför är det inte rekommendabelt att växla värmen?
Min gissning, all värmeväxling innebär lite förluster och/eller reserver som är svåra att få ur/utnyttja + att det blir mer materialkostnader och strul. DVS kan man gå direkt med pannvattnet så är det effektivare och enklare/billigare.

Du verkar dessutom vilja bygga med interna rör i en stor tank, vilket är ett ganska ineffektivt sätt att göra det på (mycket svårt att bygga upp en vettig skicktning i tanken). Ska du tvunget separera tankattnet från det övriga pannvattnet så är externa plattvärmeväxlare en bättre lösning, både pris och effektivitetsmässigt. Finns flera andra trådar om det dock. :)
 
fahlberg skrev:
Sant Matss, att tråden inte har behandlat värmeväxling mot tank.Varför är det inte rekommendabelt att växla värmen? Oljetanken blir ju ändå inte trycksatt. Kan tänka mej att ändra hela systemet om det finns ett bra argument.
Onödigt, komplicerat men framförallt ger det dålig skiktning dvs hög medeltemp i tanken när det är dax att elda. Det i sin tur innebär dålig värmelagring.
 
Tigger skrev:
Nu har jag läst den här tråden ett par gånger och tror mig ha principen klar för mig, men det är fortfarande en liten detalj som jag inte riktigt lyckas få huvudet runt.

Nämligen hur gör man när man ska lufta elementen på översta våningen?

Vanligen vill man ju lufta elementen med cirkulationspumpen avstängd för att luften ska ansamlas högst upp och man inte ska få luftbubblor som bara far runt. Men detta funkar väl inte i ett övertrycksfritt system? Om cirkulationspumpen stängs av kommer ju trycket i radiatorkretsen att sjunka och om man öppnar luftningsnippeln på elementet kommer ju man att få en undertryck i radiatorkretsen och luft istället sugas in?

Eller vad är det jag missar?


Tacksam för klargörande

Nej du har rätt, därför luftar man med pumpen på
 
Matss skrev:
Onödigt, komplicerat men framförallt ger det dålig skiktning dvs hög medeltemp i tanken när det är dax att elda. Det i sin tur innebär dålig värmelagring.
Jag känner att jag inte håller riktigt samma kaliber som ni andra och jag har nog inte förståt riktigt, men borde inte skiktningen bli bättre om man inte cirkulerar vattnet i acken utan bara växlar värmen ?
 
Weriadoc skrev:
borde inte skiktningen bli bättre om man inte cirkulerar vattnet i acken utan bara växlar värmen ?
Jo, om man tar kallt vatten från botten av tanken, växlar värmen utanför tanken, och skickar in det varma i toppen.

När man växlar värmen INNE i tanken då får man också vattenrörelser inne i tanken som ett brev på posten (vattnet närmast röret som värmer minskar i densitet och flyter uppåt och någon annan stans sjunker lika myckt vatten). Dessa vattenrörelser försämrar skiktningen och gör att en större del kallt och varmt vatten blandar sig till ljummet.
 
Skiktningen kan aldrig bli bättre, teoretiskt kan den bli lika bra men i praktiken blir den sämre än att ansluta radiatorsystem direkt till tanken..

Om vi tittar på att ta ut radiatorsystemet via en VVX så kommer det kallt vatten tillbaks från radiatorerna detta vatten ska värmas via en VVX som tar hett vatten i toppen och skickar tillbaka kallare till botten av tanken. För att få lika kall retur från växlaren som från radiatorerna krävs någon form av styrning av flödet genom växlaren.
 
Matss skrev:
Skiktningen kan aldrig bli bättre, teoretiskt kan den bli lika bra men i praktiken blir den sämre än att ansluta radiatorsystem direkt till tanken..

Om vi tittar på att ta ut radiatorsystemet via en VVX så kommer det kallt vatten tillbaks från radiatorerna detta vatten ska värmas via en VVX som tar hett vatten i toppen och skickar tillbaka kallare till botten av tanken. För att få lika kall retur från växlaren som från radiatorerna krävs någon form av styrning av flödet genom växlaren.
Hmm, jag trodde bara att man tog in kallt vatten från elementena i botten på acken och sedan via en slinga kommer varmt i toppen tilbaka till elementen och samma från pannan fast tvärt om?! Man värmer det varma vattnet först och kyler det kalla vattnet först. om du förstår vad jag menar. skulle ju även kunna finnas andra fördelar, som att kuna anväda ett annat mediea som inte är lika känsligt för konvektion och inte är begränsat till 100C typ olja eller något. Men som sagt jag är helt novis så jag bara spånar.
 
Vatten, utan omrörning, är förbluffande okänsligt för konvektion.
Det har att göra med de relativt stora densitetsförändringarna redan vid små temperaturskillnader. Det vill helt enkelt ligga kvar där det ligger relativt andra temperaturskikt pga densitetsskillnader.

Men så fort man blandar vatten av olika temperatur på samma "höjd" så börjar det cirkulera runt för att återställa densitetsskickten.
 
Redigerat:
Jag har sett något system där man använde en separat värmeväxlare utanför tanken, av genomströmningstyp med självcirkulation tror jag tom. Vore intressant att studera det närmare.
 
Har ett system enligt ovan och håller som bäst på att justera in systemet.
Undrar vad som är normalt tryck på returen? Finns det någon undre gräns, så att vattnet inte kommer ner om det blir strömavbrott?
Har fått värme överallt men sänkte pumpen till lägsta läge, förlorade då värmen i golvslingan på toan på övervåningen.
Däremot blev skillnaden på framledningen och returen klart större.
Tänkte om det går att lätta lite på strypningen för att få igång slingan?
Ligger nu på ca 4hg(??) tryck..
Har golvvärme i kök o toa nere, samt toan uppe i övrigt element.
Finns ingen extra pump för golvvärmen.

Mvh
 
Ytterligare en möjlighet att koppla övertrycksfritt. Här löses problemet att avlufta systemets högpunkt på ett bra sätt.
 
G
Så det bästa om man skall ha varmvatten till duschen är att ha en extra tank ca 500 lit med beredare.
 
Hur stor pump behöver man ungefär för att få ett fungerande tryck,
räcker dom på 60-80w ?
 
En 4 meters om du har högst 4 m från expansionsyta till högsta luftventil. En 6 meters... osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.