Hej!

Gäller ansvarsskyddet i hemförsäkring.

"Skada på bostadsrätt, hyrd eller lånad bostad eller lokal
Utöver ovanstående undantag gäller försäkringen inte för skada på grund av
l) slitage eller vanvård,
m) skada på fast inredning och hushållsmaskin* som du är skyldig att underhåll"


Om jag har en skada i min bostadsrätt som beror på slitage och denna resulterar i en följdskada som orsakar brf eller granne sakskada - täcker ansvarsförsäkringen inte detta? Eller vad menas med det återgivna försäkringsvillkoret?

Det är just att det gäller ansvarsskyddet som gör att det inte blir begripligt för mig. Att ansvarsskyddet inte täcker en skada i min egna bostadsrättslägenhet som beror på slitage är självklart, men ansvarsskyddet riktar väl in sig på annans egendom...?
 
Du tänker att om du exempelvis får ett läckage på din diskmaskin som sedan medför en vattenskada hos grannen?

Om diskmaskinen är gammal och skadad alltså.

Försäkringen täcker ju oftast enbart oförutsedda händelser så om du känt till felet men inte åtgärdat det så har du inte fullföljt din del i avtalet.
 
S Småbrukaren skrev:
Du tänker att om du exempelvis får ett läckage på din diskmaskin som sedan medför en vattenskada hos grannen?

Om diskmaskinen är gammal och skadad alltså.

Försäkringen täcker ju oftast enbart oförutsedda händelser så om du känt till felet men inte åtgärdat det så har du inte fullföljt din del i avtalet.
Tack för svar, Småbrukaren.

Tänker mer om jag har en skada som beror på slitage som jag inte uppmärksammat. Det kan t.ex. vara en dold sådan.

Sedan noterar jag att användaren "Hempularen" skriver i länkat inlägg nedan, som jag tolkar det, att följdskada som drabbat brf och som beror på eftersatt underhåll träder ansvarsskyddet som regel in för. Sådan sakskada är väl inte en oförutsedd händelse? Eller tänker jag fel?

https://www.byggahus.se/forum/threads/fuktskada-allvarligt-eller-inte.97782/#post-678902

Anledningen till att jag frågar är inte att någon skadehändelse inträffat utan att jag försöker sätta mig in i villkoren och vad jag kan förvänta mig om något skulle inträffa.
 
Redigerat:
Precis, eftersatt underhåll är snarare förutsett fel. Men jag är relativt säker på att ansvarsförsäkringen täcker en del av försumbar skada. Du kan inte förväntas känna till och förebygga alla fel som kan uppstå i en bostad som du själv inte äger. Men du har ju fortfarande ett ansvar. Däri ligger troligtvis tolkning försäkringsbolaget kommer göra beroende på skada.
 
H
F Fliex skrev:
Hej!

Gäller ansvarsskyddet i hemförsäkring.

"Skada på bostadsrätt, hyrd eller lånad bostad eller lokal
Utöver ovanstående undantag gäller försäkringen inte för skada på grund av
l) slitage eller vanvård,
m) skada på fast inredning och hushållsmaskin* som du är skyldig att underhåll"


Om jag har en skada i min bostadsrätt som beror på slitage och denna resulterar i en följdskada som orsakar brf eller granne sakskada - täcker ansvarsförsäkringen inte detta? Eller vad menas med det återgivna försäkringsvillkoret?

Det är just att det gäller ansvarsskyddet som gör att det inte blir begripligt för mig. Att ansvarsskyddet inte täcker en skada i min egna bostadsrättslägenhet som beror på slitage är självklart, men ansvarsskyddet riktar väl in sig på annans egendom...?
Om din skadar annans/grannes lägenhet så är det grannes försäkringsbolag som går in men det är väl på sin plats att man betalar grannens självrisk. Så har jag förstått det. Ett samtal med ditt försäkringsbolag är det bästa för att veta vad som gäller för just din försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.