Tack för allt engagemang. Blod svett och tårar fick jag till slut till det. Stod på Bauhaus och vårdades typ 45min . Fick dock kapa lite av lådan för orkade inte köpa en ny bottenventil som passar bättre till handfatet.

Köpte 50mm böj, bräddavloppkit, en krympdel 50/32mm, ett kit med utdragbar rördel för att passa trånga utrymmen. Fanns en flexslang med, men den var ju helt värdelös att försöka få till så kapade ett 32mm rör istället och passade in.

Lådan tog ju såklart i ändå så kapade lite i lådan. Tror det ändå vart helt ok?
 
  • VVS under diskbänk: avloppsrör, vattenledningar, vinkelventiler och grå kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med rörledningar, avlopp och flexibla slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatteninstallation under handfat med rör, kopplingar och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plast VVS under diskbänk med rörledningar, kopplingar och flexslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag hade kapat lådan alla dagar i veckan.

Ett riktigt vattenlås och minst 50mm rör så får du bra funktion.

Jag har konstaterat att kompakta vattenlås och klena rör får så korta serviceintervall, för att bibehålla bra flöden.
50mm hade inte funkat hela vägen tyvärr, så den fick krympa till 32mm så vi får väl se hur lång tid det tar innan man måste fixa igenkloggningen då😆. Men jag tog inget kompakt vattenlås p ga ovan kommentar att de är skräp .
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det borde väl gå att vika snett uppåt med en 90gr böj utefter väggen, utanför vattenröret?
Sedan är de bästa vattenlåsen faktiskt de som man bygger av vanliga rörböjar. De sätter väldigt sällan igen pga inga skarpa kanter mm.
Det finns tom typ 120 gr krökar som man kan använda i toppen av ett S . Sedan viker du bara uppåt igen med 1 90gr+ 1 45 gradare.
Bäst är att hålla kvar vid 50mm eller stör
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det en skarvmuff som sitter ut från väggen eller är det skarv-änden på ett rör?

Jag skulle kapat det 1-2cm utanför kaklet och satt i en gumminippel 50-40 eller 50-32
[länk]
Då kommer du ganska nära väggen med en liggande 90gr 40rör åt vänster, eller om du har 32?
Visst liggande 90 är inte att föredra men ganska lätt att göra rent på denna platsen.
Det var en skarvmuff så kapade nästa rör så kort det gick för att komma så nära vattenledningen som möjligt. Och då tar den inte längre i nedre lådan. Vart bara övre lådan som fick problem:)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M MaoLin skrev:
50mm hade inte funkat hela vägen tyvärr, så den fick krympa till 32mm så vi får väl se hur lång tid det tar innan man måste fixa igenkloggningen då😆. Men jag tog inget kompakt vattenlås p ga ovan kommentar att de är skräp .
OK. det där blir bra. När du rensat pungen några ggr så sätter du dit några enkla krökar bara som nästan aldrig sätter igen.
 
Du hade antagligen kunnat vinkla upp kallvattnet rakt upp istället för vinkeln och böjen som förstör för avloppet.

Därmed hade du kunnat korta avloppet från väggen och därmed fått plats bakom lådorna.

Men är du nöjd är det bra så.
 
D Dr Benz skrev:
Du hade antagligen kunnat vinkla upp kallvattnet rakt upp istället för vinkeln och böjen som förstör för avloppet.

Därmed hade du kunnat korta avloppet från väggen och därmed fått plats bakom lådorna.

Men är du nöjd är det bra så.
Det är ju gjort tidigare så var inget alternativ för min del. Böja kopparrör är inget jag vågar mig på 😆
 
K karlmb skrev:
NEJ! Det kan du INTE köpa! Om du inte gilllar skitlukt i huset förstås. De där fake-vattenlåsen fungerar bara några vecor innan de börjar läcka luft bakvägen.
Möjligen kan man använda dem som "krök" för att få mer plats och sedan sätta ett riktigt vattenlås längre ner i kommoden.
Har använt ett sådant i badrummet i många år nu, trots hård belastning från diverse märkliga hudvårdsprodukter och långa hårstrån så fungerar det där vattenlåset utmärkt. Skulle inte tveka att montera ett till om jag behövde.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har använt ett sådant i badrummet i många år nu, trots hård belastning från diverse märkliga hudvårdsprodukter och långa hårstrån så fungerar det där vattenlåset utmärkt. Skulle inte tveka att montera ett till om jag behövde.
Fullständigt onödig produkt. Varför inte använda vad som bevisligen fungerar utmärkt sedan romarnas tid?
Om det är i ett utrymme där det finns risk för frysning eller att allt vatten torkar bort pga sällan använt, då kan jag möjligen tänka mig det. (Och det är troligen så det är tänkt att monteras)
Men bara som komplement till ett riktigt lås.

Vad händer om det som alltid delvis sätts igen av tex hårrester o liknande?
Lär ju knappast vara luktätt då, till skillnad från ett riktigt vattenlås.
 
K karlmb skrev:
NEJ! Det kan du INTE köpa! Om du inte gilllar skitlukt i huset förstås. De där fake-vattenlåsen fungerar bara några vecor innan de börjar läcka luft bakvägen.
Möjligen kan man använda dem som "krök" för att få mer plats och sedan sätta ett riktigt vattenlås längre ner i kommoden.
Du måste haft fel eller nåt på ditt, har haft ett i 8 år nu och aldrig haft problem med lukt.
Dock får man rengöra det en eller två gånger per år men det kräver vanliga vattenlås också.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Du måste haft fel eller nåt på ditt, har haft ett i 8 år nu och aldrig haft problem med lukt.
Dock får man rengöra det en eller två gånger per år men det kräver vanliga vattenlås också.
Möjligtvis. Eller så har någon "rensat" det någon gång med verktyg som skadat membranet. Det såg lite buckligt ut.
Om man inte rengör ett vanligt så luktar det inte. Och rensa ett par krökar med ståltråd om så vore är inga problem.
Skäl nog för mig att kasta ut skiten.
 
K karlmb skrev:
Fullständigt onödig produkt. Varför inte använda vad som bevisligen fungerar utmärkt sedan romarnas tid?
Om det är i ett utrymme där det finns risk för frysning eller att allt vatten torkar bort pga sällan använt, då kan jag möjligen tänka mig det. (Och det är troligen så det är tänkt att monteras)
Men bara som komplement till ett riktigt lås.

Vad händer om det som alltid delvis sätts igen av tex hårrester o liknande?
Lär ju knappast vara luktätt då, till skillnad från ett riktigt vattenlås.
Det är inte onödigt. I mitt fall tar ett vattenlås plats i skåpet som vi vill använda till annat. Hade vattenlås tidigare, bytte till detta.

Vad som händer om det sätts igen.....nu sätts det ju inte igen så jag vet inte varför man ska föra en hypotetiskt diskussion om det. Andra delar av avloppet för handfatet brukar klegga ihop då och då, men inte detta membran.

Det låter som att du inte provat produkten. Prova själv och återkom om ett par år.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte onödigt. I mitt fall tar ett vattenlås plats i skåpet som vi vill använda till annat. Hade vattenlås tidigare, bytte till detta.

Vad som händer om det sätts igen.....nu sätts det ju inte igen så jag vet inte varför man ska föra en hypotetiskt diskussion om det. Andra delar av avloppet för handfatet brukar klegga ihop då och då, men inte detta membran.

Det låter som att du inte provat produkten. Prova själv och återkom om ett par år.
Jag har som sagt "provat" under 2 månader. Det var kass och åkte ut. Var det inte du om skrev att man måste rensa det 1 gång per år? Hur gör man det, tar isär? Om det aldrig sätter igen så låter det hypotetiskt att behöva rensa regelbundet...
Att man inte har plats är förstås ett argument, men då kan man ju flytta det riktiga vattenlåset till där det får plats (tex ett "inline vattenlås" nere vid golvet, och använda en kompaktvinkel + slang eller andra rör tex diam 30 uppifrån tvättstället.
Eller nåt sånt här:

Vit P-trap rörledning för vask, flexibel avloppsanslutning, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Ja. Du har nog haft tur. Det tog mig 2 månader att hitta anledningen till skitlukten i ett nyrenoverat hus. Jag fixade bättre av luftning på taket, ordnade bättre ventilation till badrummet mm mm.
I ren desperation rev jag bort vattenlåset under tvättstället och såg till min förvåning denna undermåliga produkt. Ett under att den blivit godkänd enligt svenska normer.
Nu har jag läst ett gäng recensioner och min bild är att merparten är väldigt nöjda med ett sådant här vattenlås. Det kostar ju dessutom 100 kr, då inte hela världen om man skulle behöva revidera efter en tid.

Känns som du inte har belägg för att såga produkten i stort. Visst, den du hade installerad var uppenbarligen kass. Men det kan ju berott på fel vid installationen eller liknande.

Ett mer ödmjukt sätt hade kanske varit att berätta om din erfarenhet så TS fick höra om ETT fall där detta inte blev bra. Nu pratar du ju självsäkert om detta så man lätt kan tro att du doktorerat i ämnet.
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
Nu har jag läst ett gäng recensioner och min bild är att merparten är väldigt nöjda med ett sådant här vattenlås. Det kostar ju dessutom 100 kr, då inte hela världen om man skulle behöva revidera efter en tid.

Känns som du inte har belägg för att såga produkten i stort. Visst, den du hade installerad var uppenbarligen kass. Men det kan ju berott på fel vid installationen eller liknande.

Ett mer ödmjukt sätt hade kanske varit att berätta om din erfarenhet så TS fick höra om ETT fall där detta inte blev bra. Nu pratar du ju självsäkert om detta så man lätt kan tro att du doktorerat i ämnet.
Jag är ingenjör och det är nog tillräcklig kompetens för att avgöra vilken lösning som är pålitligast och mest robust i det här fallet.
Känns som de som försvarar produkten har kopplingar till Purus.
Jag har inget emot Purus övriga produkter, tvärtom, men denna skulle aldrig fått godkännande i Sverige.
FÖ., hur många av recensionerna du läst kommer från nån som inte just installerat sitt "fynd"?
Att det stinker lite här och var efter några år och ingen då (som jag själv) fattar varför, är nog troligt och det är bara därför jag varnar för dessa.
Men gör hur du vill.
 
K karlmb skrev:
Jag är ingenjör och det är nog tillräcklig kompetens för att avgöra vilken lösning som är pålitligast och mest robust i det här fallet.
Känns som de som försvarar produkten har kopplingar till Purus.
Jag har inget emot Purus övriga produkter, tvärtom, men denna skulle aldrig fått godkännande i Sverige.
FÖ., hur många av recensionerna du läst kommer från nån som inte just installerat sitt "fynd"?
Att det stinker lite här och var efter några år och ingen då (som jag själv) fattar varför, är nog troligt och det är bara därför jag varnar för dessa.
Men gör hur du vill.
Jag har absolut ingen koppling till purus, eller något annat vvs-märke för den delen.

Du gör helt rätt i att varna, det var inte min poäng. Vem vet, jag kanske också kommer vara besviken på produkten i framtiden. Det jag menar är att man kan varna på lite olika sätt och med mer ödmjuka tongångar. Nu skrämde du ju upp TS ordentligt så att detta inte blev ett alternativ, trots att det kanske hade varit en enklare och mer smidig väg att gå.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.