Hej alla goa hemmafixare, jag håller på att byta badrumsmöbler. Nu har jag stött på ett säkert lätt problem (för någon som är kunnig) men vet inte bästa lösningen själv.

Har satt upp en kommod för tvättstället där den gamla satt. När jag sätter i lådorna tar de i avloppsröret som ska gå till handfatet. Hur löser jag det enklast, hade helst sluppit kapa i de nya lådorna?

Som ni ser på bilderna går ju både varm/kallvattenrören i samma område så blir rätt trångt
Upp och ned köksbild, lådor, skenor, rör, köksskåp, undre delen, diskbänk, virrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet köksskåp under diskbänken visar rörledningar och delar av skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av diskbänk med rörledningar, avlopp och vattenförsörjningsventiler synliga, oavslutat installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket skiljer det, hur mycket högre behöver allt komma upp för att passera lådan?
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Nilstyko Nilstyko skrev:
Du kan köpa ett sådant här vattenlås som inte tar lika stor plats. Men du kommer ev behöva göra nån utskärning i den översta lådan ändå. Om du gör det så ser det ut som du behöver förstärka konstruktionen av lådan så de kapade ribborna sitter ihop. Typ med nån trästump på baksidan.

[länk]
NEJ! Det kan du INTE köpa! Om du inte gilllar skitlukt i huset förstås. De där fake-vattenlåsen fungerar bara några vecor innan de börjar läcka luft bakvägen.
Möjligen kan man använda dem som "krök" för att få mer plats och sedan sätta ett riktigt vattenlås längre ner i kommoden.
 
Centano Centano skrev:
Hur mycket skiljer det, hur mycket högre behöver allt komma upp för att passera lådan?
Den nedre lådan tar i den första gråa avloppskröken med ca 5cm
 
K karlmb skrev:
NEJ! Det kan du INTE köpa! Om du inte gilllar skitlukt i huset förstås. De där fake-vattenlåsen fungerar bara några vecor innan de börjar läcka luft bakvägen.
Möjligen kan man använda dem som "krök" för att få mer plats och sedan sätta ett riktigt vattenlås längre ner i kommoden.
Synd, annars verkade det som en bra idé. Det är ju IKEAs Godmorgon kommod med två lådor. Jag trodde i min enfald att lådorna skulle vara såpass grunda så det inte skulle bli ett problem ens 😆
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M MaoLin skrev:
Synd, annars verkade det som en bra idé. Det är ju IKEAs Godmorgon kommod med två lådor. Jag trodde i min enfald att lådorna skulle vara såpass grunda så det inte skulle bli ett problem ens 😆
Men hur mkt felar i det i höjdled?
 
K karlmb skrev:
NEJ! Det kan du INTE köpa! Om du inte gilllar skitlukt i huset förstås. De där fake-vattenlåsen fungerar bara några vecor innan de börjar läcka luft bakvägen.
Möjligen kan man använda dem som "krök" för att få mer plats och sedan sätta ett riktigt vattenlås längre ner i kommoden.
😂 Värst vad ARG du blev.

Jag har haft ett sådant vattenlås i över ett år nu utan något problem. Vem vet, jag kanske drog vinstlotten och fick ett praktexemplar som fungerar.
 
Nu är lådan helt inne när jag tagit bort själva vattenlåset
 
  • Vattenledning med isolering och måttstock visar avstånd till träräcke underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan ju inte gå rakt upp för det är ett vattenrör i vägen men om man bortser från det så är det typ 30cm kanske
K karlmb skrev:
Men hur mkt felar i det i höjdled?
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
😂 Värst vad ARG du blev.

Jag har haft ett sådant vattenlås i över ett år nu utan något problem. Vem vet, jag kanske drog vinstlotten och fick ett praktexemplar som fungerar.
Ja. Du har nog haft tur. Det tog mig 2 månader att hitta anledningen till skitlukten i ett nyrenoverat hus. Jag fixade bättre av luftning på taket, ordnade bättre ventilation till badrummet mm mm.
I ren desperation rev jag bort vattenlåset under tvättstället och såg till min förvåning denna undermåliga produkt. Ett under att den blivit godkänd enligt svenska normer.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur ser det ut om du fotar rakt in där lådorna skall sitta.

Så man ser höjden i jämförelse med vatten och avlopp
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
U
Är det en skarvmuff som sitter ut från väggen eller är det skarv-änden på ett rör?

Jag skulle kapat det 1-2cm utanför kaklet och satt i en gumminippel 50-40 eller 50-32
https://www.hornbach.se/p/gumminippel-purus-50074-50-40-mm/5111278/
Då kommer du ganska nära väggen med en liggande 90gr 40rör åt vänster, eller om du har 32?
Visst liggande 90 är inte att föredra men ganska lätt att göra rent på denna platsen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
Jag hade kapat lådan alla dagar i veckan.

Ett riktigt vattenlås och minst 50mm rör så får du bra funktion.

Jag har konstaterat att kompakta vattenlås och klena rör får så korta serviceintervall, för att bibehålla bra flöden.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M MaoLin skrev:
Jag kan ju inte gå rakt upp för det är ett vattenrör i vägen men om man bortser från det så är det typ 30cm kanske
Det borde väl gå att vika snett uppåt med en 90gr böj utefter väggen, utanför vattenröret?
Sedan är de bästa vattenlåsen faktiskt de som man bygger av vanliga rörböjar. De sätter väldigt sällan igen pga inga skarpa kanter mm.
Det finns tom typ 120 gr krökar som man kan använda i toppen av ett S . Sedan viker du bara uppåt igen med 1 90gr+ 1 45 gradare.
Bäst är att hålla kvar vid 50mm eller större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.