Det finns nya hus som ruttnar och möglar efter bara två år. Boven i dramat kan vara puts på cellplast och en oventilerad trästomme. Nu menar SP att branschen måste gå samman för att lösa problemen.


Du kan läsa artikeln här: Nya hus som ruttnar och möglar
 
E
Skrivet av: Björn Holmberg

Egenkontrolllista, ja jättebra vem ger mej den när underentrepenaden har gått i konkurs.
finns det möjlighet till efterkontroll ex av metodleverantören om slutbesikningen kräver detta.? eller ska huvudentrepenaden hållas ansvarig?
mvh
 
E
Skrivet av: Anonym

Om man från byggindustrin fortsätter att implementera material som inte harmonierar med naturens och klimatets svängningar får man problem. Dra en svart sopsäck över huvudet och sätt dig i TV-soffan en kväll och tala sen om vad du tyckte om upplevelsen! Det kanske ger en fingervisning om vad ett hus med cellplastisolering och eller plastfilm som diffusionsspärr upplever.
 
E
Skrivet av: Stefan

Jag tror ni överdriver ganska mycket vad gällande puts på cellplast/frigolit. Finjas system med luftspalt är väl beprövat och har fungerat i 30 år utan problem. Problemen ni beskriver var en konkurrent till Finja som limmade cellplasten direkt på utegipsen utan luftspalt som sedan gav problem. Problemet är att man bara hör talas om de hus det är problem med men aldrig de hus som är bra. (99%är ju utan problem)!
 
E
Skrivet av: Richardo

Det finns idag ca 50 000 hus i Sverige som är byggda med cellplast på trästomme.

Alla dessa hus kommer förr eller senare att få skador inom en 10 års period. Problemet är att folk är rädda för att ta reda på hur huset mår, det kostar ca en halv miljon att åtgärda ett sådant hus om du ska ta bort stämpeln frigolit på huset.
Idag är dessa hus osäljbara eller en reducering av priset på en halv miljon.

Detta är skrivet från en i branschen som träffar många människor som lever redan på gränsen och inte har råd att göra en sådan renovering.

Jag vill nog säga med den erfarenheten jag har att det är 99% som har fel och 1% som klarar sig.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Nu har det kommit en ny skrift mot fasadmögel Den handlar om hur man tacklar problemen med mögel och påväxt och undviker framtida bekymmer. Bakom står SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Skriften är finansierad av Sveff - Sveriges Färgfabrikanters Förening. Den innehåller värdefullt vetande för villaägare som ska måla om därhemma. Skriften sammanfattar många års forskning och väldigt mycket kunnande på ett lättfattligt och komprimerat sätt. På bara 16 sidor får man bland annat veta hur väder och klimat påverkar, liksom vikten av att måla rätt och hur man rengör beväxta ytor. Du kan ladda ner skriften gratis på "SP Publikationer". Källa: Sveriges Färgfabrikanters Förening Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Hur ska jag göra?

Hej
Hur ska man göra? Idag är det träpabel som jag tänkte ersätta med puts. Jag tänkte använda xps 5 cm tjock. Går det?
 
E
Skrivet av: Johan

Vi byggde ett sådant här hus för sju år sedan. Har sedan dess två gånger fått huset kontrollerat (vilket kostar 5-10 tusen!!). Ingen fukt alls utan det ser bra ut men det innebär att jag inte kan få något bytt fast det är nu stämplat som riskkonstruktion. Hur man än vänder sig i byggbranschen vill ingen ta något ansvar och i slutändan tjänar de bara ännu mer pengar på att nu kontrollera fukt och byta ut fasader. Jag vet ingen bransch som är så oseriös som byggbranschen tyvärr och ingen vill ta ansvar utan bara mer betalt.
 
E
Skrivet av: Jason

Intressant detta med fuktskador i fasader. Inte kul att upptäcka. Hjälp finns från leverantörshåll. Fasadsystemtillverkaren Eurofox kan stå för helhetslösning för ventilerad fasad i samarbete med A och K. Mitt tips är att undvika att be en konstruktör(K) och arkitekt(A) ta fram en hemmasnickrad lösning. Leverantörerna är vassare. Det man förlorar i materialkostnad vägs lätt upp av den kortare montagetiden och högre kvaliteten. För en putsad fasad är erfarenheten att den förr eller senare spricker om man gör den homogen och inte tar hänsyn till materialutvidgning i bakomvarande fasadkonstruktion. Därför bör en stor putsad fasad brytas av med en rörelsefog med jämna avstånd om man vill klara dagens krav på lång livslängd. Detta klarar denna leverantören av och man får dessutom en helt unik support på bygget av kunnigt folk och ingenjörer. Dock behövs givetvis en konstruktör vara inblandad av ansvarsskäl trots att denna inte gör jobbet. Detta fasadsystem är helt öppet, dvs vilken typ av godkänd fasadskiva som helst kan monteras på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.