Hej

Jag har en kompis som jobbar med elmätarna. Han säger att dom går att nollställa ifrån elbolaget. Detta skulle betyda om elmätaren räknar fel för en villa och dom åker ut för att kontrollera så kan man nollställa den och allt fungerar som det ska även om det har varit fel tidigare. Detta går inte då att påvissa som kund.

Elmätarna kan även ändras att röra sig snabbare eller saktare, alltså räknaren går snabbare eller saktare. Denna funktion ska tydligen göra så att elmätaren går att ändra så den inte ska räka fel. Men om den är inställd fel så blir det högre eller lägre räkning beroende på hur den är kallibrerad.

Kan jag få en annan att bekräfta detta?

/William
 
det skulle iofs kunna stödja teorin bakom den extremt oförklarligt skenande elmätaren hos ett äldre par som plötsligt fick elräkning på 17.000 när de brukade få räkningar på 4000, detta var uppe i PLUS för några veckor sedan.
då hade bätaren helt plötsligt börjat räkna rätt efter att fortum (tror jag det var) hade vart där och "justerat" givetvis skyllde de allt på kunden trots att stackarna hade bott där i 40 år, och 40 års förbrukningsstatistik borde väl för f-n väga tyngre än en ny digitalisk skitmätare:mad:
 
electrocuted skrev:
det skulle iofs kunna stödja teorin bakom den extremt oförklarligt skenande elmätaren hos ett äldre par som plötsligt fick elräkning på 17.000 när de brukade få räkningar på 4000, detta var uppe i PLUS för några veckor sedan.
då hade bätaren helt plötsligt börjat räkna rätt efter att fortum (tror jag det var) hade vart där och "justerat" givetvis skyllde de allt på kunden trots att stackarna hade bott där i 40 år, och 40 års förbrukningsstatistik borde väl för f-n väga tyngre än en ny digitalisk skitmätare:mad:
Hej inget ovanligt med gamla mätare att dom visar fel, elller att användarna saktar ned mätaren....
//Goerana
 
jo men i det aktuella fallet var det ett pensionärspar som bott i villan i 40 år och haft ung. samma förbrukning, sen kom den nya mätarn in i bilden och då skenade det iväg hej vilt, för att sedan lugna ner sig efter forum var där och satte dit en kontrollmätare...
och ett äldre par ser inte jag som potentiella strömtjuvar iaf..
 
Hadde en liknande situation med en god vän. Där överskred förbrukningen servicesäkringarnas kapacitet men det var inget skäl för att misstänka fel på mätaren inte. I varje fall inte enlig E-on (borde heta E-off)
 
Mikael_L
geekperformance skrev:
Elmätarna kan även ändras att röra sig snabbare eller saktare, alltså räknaren går snabbare eller saktare.
Det tvivlar jag på , minst sagt. Det borde vara svårt att få en sådan mätare typgodkänd ...
 
Jag har jobbat med fjärravlästa mätare, det finns mängder med märken och modeller så man kan inte hålla koll på alla, men att man skulle kunna ställa hur snabbt mätare går låter helt uppåt väggarna, och olagligt. Det är reglerat i lag hur stort mätfelet får vara, för den typ av mätning hanterar mindre kunder, d.v.s. hushåll och liknande får felet vara max 5%.
När jag syslade med mätare följde det med varje mätare med ett provningsprotokoll och felet låg alltid väldigt nära noll. Det brukade ligga runt 0,02%, vilket jag tycker är väldigt bra.

Sedan kan det dyka upp märkliga problem med de fjärravlästa mätarna, men då plockar man hem dem och provar de hemma.

Det vanligaste problemet med fjärravlästa mätare skulle säga är kommunikationen, d.v.s. mätare som inte går att läsa av via fjärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.