S
Införskaffat ny torktumlare från LG (F0RV308N1WD) med värmepump igår. Har inte haft någon torktumlare med värmepump tidigare så jag vet inte hur de brukar låta, men vid första körningen så reagerar jag i alla fall på att den låter rätt illa.

Det är ett högfrekvent surrande ljud som börjar någon minut efter start, först lågt för att öka mer och mer. Det verkar variera lite hur högt det låter samt dränks delvis av att en fläkt kör då och då. Det låter så klart högre när det är upptaget så här nära, men det skär igenom övriga ljud från normalt avstånd. Testade även att pausa den och därefter starta igen, då dröjde det ca tre minuter innan ljudet återkom och samtidigt startar ett högfrekvent pip (från motorn?).

Är det kompressorn som låter och ska det verkligen låta så här?

 
Hej!
Jag har precis installerat en ny LG torktumlare med exakt samma problem. Har du fått svar på din fråga på något sätt?
 
S
Fick följande svar från LG-supporten som jag har svårt att se kopplingen till det upplevda ljudet:

"Torktummlaren har en gummi ring som ska töjas och värmas upp, när du inte har använt maskinen på länge eller när produkten är helt ny då kan den låta på det sättet.

Ljudet kommer eventuellt att försvinna."

Jag insåg att det bara låter så här i början av ett program, det tystnar efter runt 10 minuter. Det verkar vara relaterat till hur hårt kompressorn jobbar. I och med att det bara låter i början av programmet och då vi normalt sett startar torktumlaren för att därefter direkt lämna tvättstugan så har jag inte engagerat mig ytterligare i det.
 
S snj skrev:
Fick följande svar från LG-supporten som jag har svårt att se kopplingen till det upplevda ljudet:

"Torktummlaren har en gummi ring som ska töjas och värmas upp, när du inte har använt maskinen på länge eller när produkten är helt ny då kan den låta på det sättet.

Ljudet kommer eventuellt att försvinna."

Jag insåg att det bara låter så här i början av ett program, det tystnar efter runt 10 minuter. Det verkar vara relaterat till hur hårt kompressorn jobbar. I och med att det bara låter i början av programmet och då vi normalt sett startar torktumlaren för att därefter direkt lämna tvättstugan så har jag inte engagerat mig ytterligare i det.
Ok för mig låter det hela tiden men har bara kört 3-4 program hittills så det kanske blir bättre..
Tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.