874 läst · 5 svar
874 läst
5 svar
Nybyggt kallgarage, mögelfälla?
Hejsan
Har snart byggt klart kallgaraget som är på cirka 50m2.
När jag satt och funderade på ventilation kom jag in på att kallgarage ofta hade problem med mögel och rostangrepp pga hög luftfuktighet.
Så nu är ju min fråga hur man ska tänka. Vi har idag en woods sw38fw avfuktare som står och går i huset (torka ut byggfukt).
Denna går ner till +2
Frågan är om hurvida avfuktning behövs vid minusgrader och att man istället kör igång den vanliga avfuktaren på sommar/höst/vår istället.
Alternativet är sorptionsavfuktare för mer pengar
Någon som har något tips för att hålla möglet och rosten borta?
När jag satt och funderade på ventilation kom jag in på att kallgarage ofta hade problem med mögel och rostangrepp pga hög luftfuktighet.
Så nu är ju min fråga hur man ska tänka. Vi har idag en woods sw38fw avfuktare som står och går i huset (torka ut byggfukt).
Denna går ner till +2
Frågan är om hurvida avfuktning behövs vid minusgrader och att man istället kör igång den vanliga avfuktaren på sommar/höst/vår istället.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 499 kr inkl moms
Läs mer
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 533 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 533 inlägg
Förlåt jag läste lite slarvigt och ser nu att frågan inte bara handlade om mögel utan också om rost. För att det ska börja mögla krävs plusgrader. Mellan 5-10 plus så växer det otroligt långsamt även vid mycket hög luftfuktighet och under 5 i princip inte alls. Vad gäller rost har jag sämre koll.
Problemen uppstår väl ofta då man kör in fuktiga fordon i garaget, så kanske att du drar igång en fläkt som suger ut luften (och har en tillluftsventil på motstående sida förstås) vid behov bara ?nutchuk skrev:Hejsan
Denna går ner till +2
Jag har ett kallförråd, utan ventilation utom "drag i springorna" - det varken rostar eller möglar saker i det. Men där kör jag inte heller in slask och vatten på däck osv - utom det lilla mina skor drar med sig in.
Medlem
· Västernorrland
· 10 734 inlägg
Är nog antagligen bättre med väggventiler på strategiska ställen då om det bara är ett kallgarage.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Läckage vid toan mot golv i nybyggt hus, varför?
Badrum -
Vad är lämligt att ha på vägg i kallgarage?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur isolera kallgarage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Optimera nätverket i nybyggt hus
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur blir det på nybyggt hus med värdeår 2011
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.