Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nej. Du kan inte köpa el utanför ditt eget elhandelsområde. Det är ägaren till exportkablar eller SVK som kan nyttja den möjligheten och tjäna på differensen.
Diffen tillkommer ja. Men ett fastpris är ett fastpris.
 
D Dayangel skrev:
Själva bygget av Markbygden ETT började förvisso 2017 och stod klart 2019 som först. Att det sen kan ha projekteras och uppförts med redan 10 år gammal teknik är så klart en aspekt.

Edit: ändå lite oroande att vindkraft åldras så snabbt på marknaden att 10 år redan anses vara gammalt. Ur lönsamhetssynpunkt då alltså.
Det är inte ens så gammalt. Från www.power-technology.com :
The Markbygden ETT windfarm will be installed with 179 GE 3.6-137 IEC3B turbines with a rated capacity of 3.6MW each.
De turbinerna lanserades på hösten 2016.

Om turbiner inte är konkurrensmässiga mer än sju år efter lansering så lär det aldrig gå att få ekonomi i ett projekt.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kanske uppfattade det så. Men jag hade inte alls en tanke på elbilar.
Jag ville visa på anledningen till de varierande priser genom att försöka göra en analogi med en annan vara, hur den varans pris skulle variera om produktionen hade samma förutsättningar som elproduktion.
Jag hade kunnat valt mjöl, stål, papper, grafikkort eller timmer.
Men jag tror att det hade varit mycket otydligare, än som jag nu valde en annan energi-vara, som dessutom påverkar vår ekonomi starkt, och som vi måste köpa typ hela tiden nytt av.

Prova att läsa mitt inlägg igen, och fundera varför vindkraften rätt ofta, men långt ifrån alltid, trycker ner elpriset, och fundera på vad elpriset skulle vara helt utan någon vindkraft i systemet.
Troligen skulle elpriset vara betydligt mer stabilt - ja ... Men åtminstone jag är glad att jag inte jämt måste betala det där stabila elpriset.

Nej, så funkar det inte. Det är ganska lätt att förstå.

Elbrist har vi ju varit otroligt långt ifrån de senaste 2 åren, det finns ju en väldigt stor överkapacitet.

Tja, ärligt talat vet jag väl inte det om något annat heller.
Om Opec slår ihop sig med fler stora oljeproducerande länder skulle vi kunna få oljekrisen 3.0.
Eller om hela mellanöstern kapsejsar i ett mycket stort krig.
Det senaste året har jag blivit förvånad över hur alla möjliga slags varor plötsligt blivit dubbelt så dyra, det hade jag inte den blekaste aning om innan. Tänk vad jag skulle hamstrat toapapper och paprika om jag vetat.

Jag tycker att det riktigt stora problemet är att de som ska investera i elkraftsproduktion inte har en aning. Hur ska någon våga starta ett bygge av kärnkraftverk, som kommer stå klart om 20 år, och idag inte ha en aning om ifall det då finns så mycket annan energiproduktion att årsmedelpriset för el kanske är 10, eller 20 öre.
Alltså är du nöjd med hur det utvecklas, ingen har någon aning om de har råd med el denna vinter, näst eller om fem år, kan diffa tusen procent, investeringar osv.
Jag tycker det va mycket bättre tidigare när elpriserna tex 2016 som lägst ca 25 öre, som högst knappt 49öre.
Jag skrev inte elbrist, jag skrev har inte råd och det är typ samma sak i detta fall. Högt pris ska ju slå ut viss konsumtion annars funkar det ju inte.
Jo, det är stabilare priser över tid på produkter där det går att matcha marknadens behov, det blir det mha konkurrens. Vindkraft kan inte matcha matknadens önskemål när det inte blåser, spelar ingen roll om det är olika vk företag runt tex Östersjön som konkurrerar, kanske är det därför Kina strategiskt satsar på vindkraft här, det minskar ju vår konkurrenskraft?
 
Snittpriserna ligger ju under alternativa produktionsmetoder. Så vindkraften snarare sänker än höjer kostnaden.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Snittpriserna ligger ju under alternativa produktionsmetoder. Så vindkraften snarare sänker än höjer kostnaden.
Jo, så kan det vara men nu kostar 1kWh över 2Sek (+ nät och alla skatter, moms) i tex Danmark som nu har över 40% vind-el så vad hjälper det att produktionskostnaden är låg för vk, är väl troligen gas och brunkol som sätter priset nu.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Alltså är du nöjd med hur det utvecklas, ingen har någon aning om de har råd med el denna vinter,
Nej absolut inte. Har du trott det?
Det är väl inte mycket som går rätt håll just, att vi får mer fossilfri produktion är väl iofs bra, men det räcker ju inte till för att få bort fossil elproduktion i den takt som krävs.
G OMathson skrev:
Jag tycker det va mycket bättre tidigare när elpriserna tex 2016 som lägst ca 25 öre, som högst knappt 49öre.
Jamen det är ju något du bara kan fortsätta drömma om. Jag kommer ihåg när lövbiff kostade 29kr/kilot, eller när jag köpte ett maxmål för 19 spänn. Eller en meter 45x45 regel fick jag för 4:90 för bara något år sedan.

För att de elpriserna du drömmer om ska materialisera sig så måste gaspriset på dutch TTF ner till ca 15€/MMbtu, för det gaspriset rådde i snitt under 2016. Just idag säljs kontrakt på 42,225€/MMbtu, så det är en bit kvar till att få några 25 öre/kWh.
Dagens gaspris gissar jag ger ett elpris på ca 1,5-2 SEK/kWh
G OMathson skrev:
Jag skrev inte elbrist, jag skrev har inte råd och det är typ samma sak i detta fall. Högt pris ska ju slå ut viss konsumtion annars funkar det ju inte.
Ja så är det väl. Inte åtråvärt, men det är som det är nu.
G OMathson skrev:
Jo, det är stabilare priser över tid på produkter där det går att matcha marknadens behov,
Det finns tre extremt starka faktorer till detta varierande elpris (och det kan rent teoretiskt gälla precis vilken vara som helst)
* Elpriset är extremt beroende på priset på råvaran vi tillverkar elen med.
* Elen går ej att lagra det minsta, inte ens en sekund
* El har extremt dålig priselasticitet (beror delvis på förra punkten)
Jag orkar inte just nu försöka förklara dessa samband. Men skriv en blänkare om du inte kommer på det själv, så ska jag försöka ta mig tid senare att skriva något pedagogiskt.
G OMathson skrev:
det blir det mha konkurrens. Vindkraft kan inte matcha matknadens önskemål när det inte blåser, spelar ingen roll om det är olika vk företag runt tex Östersjön som konkurrerar, kanske är det därför Kina strategiskt satsar på vindkraft här, det minskar ju vår konkurrenskraft?
Så är det, när det inte blåser kan inte vinden matcha vare sig behoven eller önskemålen.
Men trots allt är det väl vindkraften som räddar dig från att precis varenda dag behöva betala ett elpris som sätts av dutch TTF, det tycker jag du ska vara glad över.
Det där med kina skickar jag till lådan med konspirationsteorier, som jag har under sängen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo, så kan det vara men nu kostar 1kWh över 2Sek (+ nät och alla skatter, moms) i tex Danmark som nu har över 40% vind-el så vad hjälper det att produktionskostnaden är låg för vk, är väl troligen gas och brunkol som sätter priset nu.
Nu missförstod du vad jag skrev. Läs en gång till.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Nu missförstod du vad jag skrev. Läs en gång till.
Eller så förklarar du bättre.
 
Elpriset är i snitt billigare än vad planerbara produktionsmetoder kostar. Det beror på att sol och vind periodvis pressar ner elpriset. Det blir visserligen dyrare toppar, men på totalen blir det billigare än utan vindkraften. Förstod du nu?
 
Redigerat:
  • Gilla
placerej och 3 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det är inte ens så gammalt. Från www.power-technology.com :

De turbinerna lanserades på hösten 2016.

Om turbiner inte är konkurrensmässiga mer än sju år efter lansering så lär det aldrig gå att få ekonomi i ett projekt.
Om jag inte minns fel har de sålt en stor del av beräknad produktion på långtidskontrakt - en produktion de inte lyckats uppfylla varför de varit tvungna att stödköpa el till dagspris (på börsen) i stor omfattning för leverans till sina kunder.

Finns säkert fler orsaker, men det något jag läste för en tid sedan.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Elpriset är i snitt billigare än vad planerbara produktionsmetoder kostar. Det beror på att sol och vind periodvis pressar ner elpriset. Det blir visserligen dyrare toppar, men på totalen blir det billigare än utan vindkraften. Förstod du nu?
Och vad är det för fel på mitt inlägg då?
Danmark har nu nästan 50% vk men priset nära 3SEK/kWh.
 
Du påstår att vindkraft minskar vår konkurrensförmåga. Jag menar att det motsatta gäller. Utan vindkraften skulle snittpriset och fastprisavtal vara dyrare än i dag.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Och vad är det för fel på mitt inlägg då?
Danmark har nu nästan 50% vk men priset nära 3SEK/kWh.
Du har inte förstått hur priset bildas, antar jag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har inte förstått hur priset bildas, antar jag.
Jo, och därför hjälper det ju inte med 50% vk! Va det inte det jag skrev?
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej absolut inte. Har du trott det?
Det är väl inte mycket som går rätt håll just, att vi får mer fossilfri produktion är väl iofs bra, men det räcker ju inte till för att få bort fossil elproduktion i den takt som krävs.

Jamen det är ju något du bara kan fortsätta drömma om. Jag kommer ihåg när lövbiff kostade 29kr/kilot, eller när jag köpte ett maxmål för 19 spänn. Eller en meter 45x45 regel fick jag för 4:90 för bara något år sedan.

För att de elpriserna du drömmer om ska materialisera sig så måste gaspriset på dutch TTF ner till ca 15€/MMbtu, för det gaspriset rådde i snitt under 2016. Just idag säljs kontrakt på 42,225€/MMbtu, så det är en bit kvar till att få några 25 öre/kWh.
Dagens gaspris gissar jag ger ett elpris på ca 1,5-2 SEK/kWh

Ja så är det väl. Inte åtråvärt, men det är som det är nu.

Det finns tre extremt starka faktorer till detta varierande elpris (och det kan rent teoretiskt gälla precis vilken vara som helst)
* Elpriset är extremt beroende på priset på råvaran vi tillverkar elen med.
* Elen går ej att lagra det minsta, inte ens en sekund
* El har extremt dålig priselasticitet (beror delvis på förra punkten)
Jag orkar inte just nu försöka förklara dessa samband. Men skriv en blänkare om du inte kommer på det själv, så ska jag försöka ta mig tid senare att skriva något pedagogiskt.

Så är det, när det inte blåser kan inte vinden matcha vare sig behoven eller önskemålen.
Men trots allt är det väl vindkraften som räddar dig från att precis varenda dag behöva betala ett elpris som sätts av dutch TTF, det tycker jag du ska vara glad över.
Det där med kina skickar jag till lådan med konspirationsteorier, som jag har under sängen.
Jag vet det du ältar hela tiden och säger inte emot det i sak, men jag gillar inte dagens prissättning av el i Sverige och värre kommer det bli när effekten också ska räknas in, då kan du inte ladda bilen eller värma stor acctank billigt när spotpriset är lågt för nätkostnaden ökar, du är rökt hursomhelst. Jag och många med mej vill ha ett hum på vad det kostar att värma en bostad eller produktionsanläggning, eller producera något denna vinter, nästa osv, alla fall på ett ungefär. Det gick förrut men inte numera, alltså sämre.
Produktion av nästan helt fossil el hade väl Sverige tidigare också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.