Hej.

Har precis köpt nytt hus och skaffat mig en TellStick ZNet Lite för att på allvar börja automatisera saker och ting.

Lättare sagt än gjort har jag insett.

Jag vill koppla in en fjärrströmbrytare till mina tre lampor i hallen. Dessa tre lampor styrs av tre trappkopplade strömställare.
Jag har skruvat upp alla dosor och takdosor för att skaffa mig en bild av hur allt är draget, och jag tror mig förstå. Problemet är att jag inte har en aning var i denna installation jag skall montera min Nexa mottagare?
Jag har skaffat en WMR-1000, vet inte om den kommer funka till det jag vill uppnå.

Här är en lite förenklad bild över kabeldragningen:
el-hall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På skissen finns tre brytare, bilder på dessa tre finns nedan

brytare 1 (kron? två vippor, varav den ena går till en lampa på utsidan av )
1- kron.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


brytare 2 (korskoppling?)
2-kors.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


brytare 3 (vanlig med 1 vippa)
3- brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tittat flera gånger på ett tidigare inlägg som liknar mitt problem till stor del. Problemet är att i det inlägget används en äldre produkt ån nexa samt att jag tror att de brytarna bryter över nollan och inte fas.https://www.byggahus.se/forum/el/205664-nexa-lwmr-230-till-trappkoppling-med-tre-strombrytare.html
 
  • el-hall.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lite bökigt blir det eftersom nexaprylen har en separat brytarkrets som inte ska blandas med 230v. Du måste alltså koppla bort L på den första brytaren och istället dra en ny tråd från samma punkt hela vägen bort till sista brytaren. Den nya tråden samt den gamla tändtråden från sista blir då din nya brytarkrets, sedan har du fas + nolla in och ut från nexaprylen.

Alternativt byter du alla brytare mot trådlösa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.