Stämmer det här verkligen? Det gällde väl bara de som har en högre produktionssäkring.
Vilka småproducenter av solceller de syftar på begriper jag inte heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Också vilken kostnad pratar vi om för en snitt villa med en solcells installation på 10kw som kanske säljer 50% årligen? Är det 100kr mer eller 10,000?
 
  • Gilla
Micke.800 och 2 till
  • Laddar…
Som jag tolkar det är det väl rabatten som behöver slopas
"Idag får majoriteten av dessa mikroproducenter av solel ett avdrag på nätavgiften"
...
"En reducering av nätavgiften för småskaliga produktionsanläggningar innebär i praktiken att kostnaden skjuts över på andra nätkunder, vilket inte är förenligt med elmarknadsförordningen"
 
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
Excel
Dråpslag…..

För en mindre solcellsanläggning på villatak bedömer Ei att kostnadsökningen kan vara begränsad, så länge samma säkringsnivå används för inmatning och uttag. Men det är generellt stor spridning mellan nättariffer, så merkostnaden kommer att variera mellan olika nätområden.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
okej, kollade precis upp mitt avtal med Skånska energi och om jag förstår det rätt så är det min "Nätersättning" som ligger på 14,00 öre/kWh detta gäller. Så om jag tar förra årets siffror så sålde jag 5914kwh vilket då innebär 828kr mindre ersättning eller ungefär 7-8% mindre inkomst totalt.

Inte ett dråpslag med förra årets siffror så game over för solceller känns i överkant. Kommer bli mer kännbart de år snittpriset är lägre dock.
 
  • Gilla
Bänkt Osten och 4 till
  • Laddar…
Du förstår inte rätt. Det är ersättning för en nytta, inte en rabatt på nätavgiften.
 
  • Gilla
maxelby och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du förstår inte rätt. Det är ersättning för en nytta, inte en rabatt på nätavgiften.
okej, än mer förvirrad då på hur jag ska kunna räkna ut detta.
 
  • Gilla
Jesgri
  • Laddar…
Nissens
zervez zervez skrev:
okej, kollade precis upp mitt avtal med Skånska energi och om jag förstår det rätt så är det min "Nätersättning" som ligger på 14,00 öre/kWh detta gäller. Så om jag tar förra årets siffror så sålde jag 5914kwh vilket då innebär 828kr mindre ersättning eller ungefär 7-8% mindre inkomst totalt.

Inte ett dråpslag med förra årets siffror så game over för solceller känns i överkant. Kommer bli mer kännbart de år snittpriset är lägre dock.
Då är väl återbetalningen av pengar för köpt el tillsammans med denna försämringen ett hyfsat stort bakslag.
Snittpriset på el har ju sänkts en hel del av regeringen retroaktivt.

Tur att man investerat i börsen på sistone istället. Efter det den sjunkit lär den stiga senare i år. :)
 
Så går det när man budgeterar för att pappa staten ska gå in och subventionera.
Om nu staten drar tillbaka alla subventioner.
hur skulle budgeten se ut då?
 
  • Gilla
Erik_91 och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så går det när man budgeterar för att pappa staten ska gå in och subventionera.
Om nu staten drar tillbaka alla subventioner.
hur skulle budgeten se ut då?
kan bara svara för egen del men återbetalnings tiden går från 4.5 år till ~8 år då. Med en planerad livslängd på 25 så känns d ganska bra ändå. Hur ser dina investeringar ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
Oskick och 9 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att om man har t.ex 35 A för sitt elabonnemang och betalar som jag gör 1130 kr / månad och skulle vilja höja säkringen till mer 50 el, 63 A och inte betalar för detta eftersom solcellerna behöver detta om de skall mata ut allt så har detta oftast inte varit någon extra kostnad då elbolaget gärna vill ha alla el.
Så i mitt fall blir det ingen kostnad eftersom jag redan har 35 A och för tillfället inte behöver höja säkringen då en del celler är åt söder och andra åt väster, men funderar på att köpa till fler så jag kommer upp till 43 500 KW vilket då skulle behöva 63 A men jag ser inga problem med detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
zervez zervez skrev:
kan bara svara för egen del men återbetalnings tiden går från 4.5 år till ~8 år då. Med en planerad livslängd på 25 så känns d ganska bra ändå. Hur ser dina investeringar ut?
Jag har gjor en investering i en luft/vatten. Med viss hjälp av staten. Jag skulle investerat i värmepumpen oavsett. Jag sparar en hel del då jag byter uppvärmning, från elvärme till luft/vatten. Men det är några år sedan.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Ska sätta upp solceller i början på maj men jag går in med inställningen att det är min egen förbrukning som minskar. Kör ingen jätte anläggning heller, 18 paneler blir det.

Kanske uppvärmningen utav framtida poolen blir "gratis" resten blir vad det blir :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.