Hej! Hur kan stigare och retur i ett tvårörssystem bara hux flux byta plats? Inte hela radiatorstammen alltså utan bara på ett av avsticken? Från ena dagen till den andra cirkulerar det än det ena än det andra hållet!

Har just ersatt en vanlig radiator på detta avstick med en vattenburen fläktkonvektor, ul 11 av märke Aermec. I installationsmanualen angavs att det gick att koppla tillflöde o frånflöde i endera topp eller botten. Jag valde att koppla den som en normal radiator: tillflöde i topp frånflöde i botten. Konvektorn i sig funkar finfint även när flödet vänder, men det är ju minst sagt irriterande när jag försöker strypa in systemet!

Jag har aldrig tidigare märkt detta problem på detta avstick. Det har däremot hänt 1 g (tillfälligt) förr på ett annat avstick/radiator. Vad beror detta på?

Jag har inte installerat stammar och avstick själv (ingen ritning finnes heller) och har ingen lust att bryta upp golven... Fast lite nyfiken är man ju...
 
Har sett det om man har för låg hastighet på cirkulationen och i kombination med små dimensioner på rören som ansluter. Om du kan det så prova att öka hastigheten på cirkulationspumpen för att se vad som händer.
Har man värmepump så trimmar man för att få rätt differens mellan ut och inkommande ledning. Man sänker t.ex. hastigheten på cirkulationspumpen och får då dåligt flöde på vissa radiatorer.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det kan vara en venturieffekt, dvs vattnet som strömmar förbi sticket drar med sig vatten från elementet. Om venturieffekten är starkare på inkommande sida än på returen så dras vattnet baklänges genom radiatorn.

Screen Shot 2013-11-05 at 18.14.28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Provade att ösa på för fullt med cirkpumpen som sitter på framledningen, kör vanligen på lägsta fart:
ingen förbättring.

Detta problem har dykt upp nu när jag trimmar in systemet, stryper varje radiator och golvvärmeslinga för att få låg returtemp t ackumulatortanken.

Nu strejkar fler radiatorer... imorn ska jag lufta systemet ordentligt, hoppas det löser sig då
 
Har identifierat problemet! En golvvärmekrets med pump bråkade. När jag stängde av pumpen vände cirkulationen rätt igen. Förmodligen skapade pumpen och en felaktig ventilinställning kortslutning på kretsen. Jag justerade ventilen å vips! Nu funkar dessutom flödet över de efterföljande radiatorerna i kretsen mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.