Nya bostadsministern Andreas Carlson (KD) har möjlighet att likna sin företrädare Stefan Attefall. Tre allvarliga problem på bostadsmarknaden kan han lova att åtgärda: hinder för bygglov, hyresreglering och brist på hjälp till bostadslösa.

Du kan läsa artikeln här: Mycket att fixa för nya bostadsministern
 
engs
Hur går det med detta?
https://cornucopia.se/2022/11/vad-h...varfor-hatar-regeringen-frihet-och-markagare/

"Bland annat skulle man få uppföra 45 m2 komplementbyggnader inom detaljplanerat område helt utan bygglov, dock max 30 m2 per byggnad. Utanför detaljplan skulle man få bygga 65 m2, max 50 m2 per byggnad. 50 m2 ekonomibyggnader skulle också helt bygglovsfritt få ändras till annat bruk, t ex från stall till butik.

Inom detaljplanerat område skulle man få börja göra takkupor och fönster utan bygglov, samt byta färg på huset utan bygglov och en hel del andra lättnader. Exempelvis bygga ut din villa inom detaljplanerat område med 30 m2 utan bygglov och utan att behöva en dyr kvalitetsansvarig att signera olika papper i utbyte mot ett antal tusenlappars faktura.

Detta var stora liberala reformer men med JÖK:ens fall verkar de kastats ut. Vad hände med detta?"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Jag håller inte med om mycket den snubben tycker.
 
A
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det som inte nämns i artikeln är att Fredrik Kopsch inte bara är docent i fastighetsekonomi utan också "fellow" vid den marknadsliberala tankesmedjan Timbro".

Det finns också ett inlägg och replik från Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg;
[länk]
Det är ju inte förvånande att snubben från Timbro och snubben från hyresgästföreningen hamnar i olika ringhörnor.

Hyresgästföreningen är ju emot allt och Timbro tar liberalismen till extremistnivå.
 
M
Jag håller snarare med Akelius, hyresreglering är mumma för en fastighetsmiljardär...

Att hyresgästföreningen inte begriper det är inte ett dugg förvånande.
 
Något som en borgerlig regering borde införa i morgon vore lagändringar som gör att en hyresgäst aldrig under några omständigheter kan få besittningsrätt på en bostadsrätt.
 
  • Gilla
Capitalk
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inge enkla problem men efter regleringar under hela efterkrigstiden och det inte har blivit bättre så är det dags att ta steg mot att avreglera eländet till bostadsmarknad. Men det är klart, det gynnar ju inte sådana som mig, de som redan är medelålders och besuttna.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Tycker du att det verkar fungera bättre på avreglerade marknader. Bostadsmarknaden fungerar knappast bättre efter alla utförsäljningar.
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Tycker du att det verkar fungera bättre på avreglerade marknader. Bostadsmarknaden fungerar knappast bättre efter alla utförsäljningar.
Ja garanterat. Alla mina kollegor (helt internationaliserad arbetsplats) kan inte förstå hur man kan låta detta fortgå. Efter några år i Tyskland med en fungerande hyresmarknad (med en hel del rättighetsregleringar ska sägas!) så håller jag med. Finns ingen fungerande hyresmarknad i Stockholm. Bostadsrättsformen är ju lite provinsiell och egen men det var en väldig tur att en påtaglig del av allmännyttans ombildades till bostadsrätter så att de kom ut på någon typ av marknad. Alternativet hade varit sovjetiskt för Stockholm.

Nu är förvisso inte Stockholm hela landet och på många orter av inte samma urbaniseringskaliber funkade det ju rätt bra även med regleringarna. Men det har vår stora befolkningsökning ändrat på om jag förstår det rätt. Bostadskö i Nyköping är ju lite underligt s a s.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kan vi se fram emot en Carlssonnare, 45kvm bygglovsfri tillbyggnad som ska lösa problemet med för få bostäder?
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan vi se fram emot en Carlssonnare, 45kvm bygglovsfri tillbyggnad som ska lösa problemet med för få bostäder?
Låter som en norsk lösning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja garanterat. Alla mina kollegor (helt internationaliserad arbetsplats) kan inte förstå hur man kan låta detta fortgå. Efter några år i Tyskland med en fungerande hyresmarknad (med en hel del rättighetsregleringar ska sägas!) så håller jag med. Finns ingen fungerande hyresmarknad i Stockholm. Bostadsrättsformen är ju lite provinsiell och egen men det var en väldig tur att en påtaglig del av allmännyttans ombildades till bostadsrätter så att de kom ut på någon typ av marknad. Alternativet hade varit sovjetiskt för Stockholm.

Nu är förvisso inte Stockholm hela landet och på många orter av inte samma urbaniseringskaliber funkade det ju rätt bra även med regleringarna. Men det har vår stora befolkningsökning ändrat på om jag förstår det rätt. Bostadskö i Nyköping är ju lite underligt s a s.
Är din kollegor kanske så pass internationella att de sträcker sig till New York.
65 procent av alla lägenheter i New York är hyreslägenheter. Av dessa är 47 procent hyresreglerade.
Att det skulle bli fler och billigare hyresrätter i människobyn med avreglering är ju rent nonsens det finns inte en förvaltare som skulle bygga en enda lägenhet om det innebar lägre hyror, är det något som företag är bra på i Sverige så är det att maximera sina priser
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inge enkla problem men efter regleringar under hela efterkrigstiden och det inte har blivit bättre så är det dags att ta steg mot att avreglera eländet till bostadsmarknad. Men det är klart, det gynnar ju inte sådana som mig, de som redan är medelålders och besuttna.
Vem menar du då att det skulle gynna?
 
Claes Sörmland
K kortis skrev:
Vem menar du då att det skulle gynna?
Att vara till fördel för mig, t ex fallande bostadspriser eller att mitt boende skulle drabbas av en massa nya grannar gynnar mig och min åldersgrupp inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.