Hej!

Jag har en Nibe Eminent varmvattenberedare som jag ska ansluta till 15mm kopparrör men jag saknar mutter och klämring till anslutningarna.

Behöver jag leta efter ett specifikt fabrikat eller fungerar det med Vatette?
 
  • Mässingsventil med svart ratt, kopplingar, oöppnad plastförpackning, grått skåp, vit etikett, något suddigt foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Detta är en så kallad killgissning men jag tror nibe använder conex klämringar men att dom eventuellt saknar conex märkningen, kanske?

Med det sagt så kommer VA fungera med största sannolikhet och står beredaren rätt till så ett eventuellt droppläckage inte skulle orsaka en vattenskada är risken obefintlig.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Detta är en så kallad killgissning men jag tror nibe använder conex klämringar men att dom eventuellt saknar conex märkningen, kanske?
Ja, jag läste på något annat ställe att det kunde vara Conex. Verkar dock inte vara helt lätt att få tag på för en rimlig peng. Jag ska beställa lite andra prylar från Rinkaby men jag hittar inte Conex i deras sortiment så det var därför jag undrade om jag kunde ta Vatette.
 
Rickard.
A Amrich skrev:
Ja, jag läste på något annat ställe att det kunde vara Conex. Verkar dock inte vara helt lätt att få tag på för en rimlig peng. Jag ska beställa lite andra prylar från Rinkaby men jag hittar inte Conex i deras sortiment så det var därför jag undrade om jag kunde ta Vatette.
Det är inte helt rätt men brukar fungera, mer är så vill jag inte svara då du säkert skyller på mig om det inte skulle fungera av någon anledning 😀

Just 15mm är en bra storlek att blanda på då alla/många använder r15 gänga, på andra storlekar kan gängan skilja.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte helt rätt men brukar fungera, mer är så vill jag inte svara då du säkert skyller på mig om det inte skulle fungera av någon anledning 😀

Just 15mm är en bra storlek att blanda på då alla/många använder r15 gänga, på andra storlekar kan gängan skilja.
Haha, jag testar! På eget ansvar givetvis 😎

Jag tog en mutter från en Vatette-koppling och den gängar på fin men var osäker på om klämringarna skiljer. Jag testar helt enkelt och återkopplar resultatet!
 
Det fungerar. Men naturligtvis tar ingen tillverkare på sig ansvaret för sådant som ligger utom deras kontroll.
 
Tackar!!
D Daniel 109 skrev:
Det fungerar. Men naturligtvis tar ingen tillverkare på sig ansvaret för sådant som ligger utom deras kontroll.
Strålande, tack för bekräftandet!
 
Är det conex till compact serien också?
Samt kan jag vrida säkerhetsventilen i annan vinkel?
 
  • Mässingsventil med röd och blå märkning, varningsetikett, under vattenberedare eller värmesystem, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med tekniska specifikationer, NIBE, modell ER57-R 200, svensk text, CE-märkning, IP24-klassificering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med mässingsventiler, röda och blå markeringar, underifrån perspektiv, svart isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan återkoppla att jag körde både mutter och klämring från Vatette och det fungerar utan problem!
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.