Hej,

Utanför min ytterdörr sitter två kopplingsdosor, en på vardera sida av dörren. Jag vill nu sätta upp lamparmaturer där, precis där kopplingsdosorna sitter. Brukar man bara montera bort hela kopplingsdosan och dra elkabeln direkt in i lampan?

Det är under tak, om det spelar någon roll.
Vit apparatdosa med lock, isolerad på vit bakgrund, installationsmaterial för elektriska system, IP65-klassad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är liten sannolikhet att det blir bra. Eftersom du har en kopplingsdosa där så får man anta att minst två kablar är skarvade där, kanske fler. Nu ska du in med en lampa också. Det finns mycket sällan plats i armaturer för sådana kopplingar.

Du får sätta armaturen kloss i kloss med dosan istället.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Utanför min ytterdörr sitter två kopplingsdosor, en på vardera sida av dörren. Jag vill nu sätta upp lamparmaturer där, precis där kopplingsdosorna sitter. Brukar man bara montera bort hela kopplingsdosan och dra elkabeln direkt in i lampan?

Det är under tak, om det spelar någon roll.
[bild]
Fota dosan och området där det ska sitta så är det lättare att se lösningar. Men vill man ha armaturen precis där så hade jag flyttat dosan om det är enkelt.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Tack för svaren! Här är en bild på dosan och en bild på den delen av armaturen som jag vill skruva upp där dosan sitter. Jag kommer inte vilja skarva någonting i den dosan inom överskådlig framtid.

Vit väggmonterad elektrisk dosa öppen med kablar och anslutningar synliga, skruv i lockets mitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagets insida, kablar, skruvar, etiketter, delvis demonterad, svart bakgrund, ingen ström, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dosan sitter nog där för att det finns en chans till att med en brytare sätta spänning på dom. på den som fotot visar. är det bara en kabel ut från vägg. Så bort med dosan och koppla direkt i armaturen.
 
  • Gilla
Tokdåre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.