Byter fönster i ett vardagsrum som också fungerar som bio-rum. Sätter in nya Elit vridfönster i trä storlek 9x13. Någon som har tips på mörkläggning för dessa fönster? Elit har egna produkter som dom kallar för mörkläggande men i praktiken inte så effektiva. En sak att ta hänsyn till att är att dom är försedda med persienner från Elit.
 
Tack för input Stefan, då har du sidoskenor för att förhindra ströljus? Och hur är lösningen nere vid handtaget för fönsterdelen? Antar att man specialbeställer måttmässigt? Länken till Umbra gav bara en generell produktinformation utan några teknisk information.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
L LJN1954 skrev:
Tack för input Stefan, då har du sidoskenor för att förhindra ströljus? Och hur är lösningen nere vid handtaget för fönsterdelen? Antar att man specialbeställer måttmässigt? Länken till Umbra gav bara en generell produktinformation utan några teknisk information.
Jag har inga sidoskenor. Plissén sitter i karmen, inte i bågen, så i glipan mellan plissé och karm ser man bågen, inte naturen. Är det soligt ute ser man lite ljus både på sidorna och nere, men det blir verkligen mörkt i rummet.

Jag har handtagen nere på mina fönster. Du skriver att du har vridfönster, så jag antar att du har det med? Då lägger sig plissén på handtaget när man släpper ner den. Om jag har fattat fel och du har handtaget i sidan går det inte att sätta i karmen. Då måste du ha den i bågen, och då behövs nog skenor.

Fördelen med plissé jämfört med persienn är att plissén är helt ljustät (om man väljer en sådan modell). Nackdelen är priset.

Man beställer med rätt mått. Jag har för mig att min var ett demoex som jag kapade lite på bredden. Det gick bra, men var lite meck. Plus att du kanske inte kommer över ett demoex... :oops:

Jag googlade plissé elit och hamnade på deras sida. Dom kallar dem ljustäta, men de ser inte riktigt ut som min. Jag har ett skikt med "aluminiumfolie" eller nåt liknande. Jag tar inte ansvar för Elits modell.
 
Vid närmare inspektion av min plissé har den inget lager av "aluminiumfolie". Det måste ha funnits en ännu värre modell som jag inte valde. Min har två lager (mörkt) tyg. Den är lik de som Elit kallar ljustäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.