A
Gammal mässingslucka på kakelugn, patinerad, smutsig, nostalgisk, beslag med låsmekanism, vit kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man få missfärgad mässing fin igen?
 
A
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Finns mässingsputs
Ja, det hade ingen effekt alls. Missfärgad pga värmen.
 
Mässing ”missfärgas” av svavelföroreningar i luften. Det som har missfärgats på dina luckor är de ytor som har varit oskyddade. Andra (som jag) kallar det begynnande patina. Jag håller faktiskt och experimenterar med att skapa den där grådassiga ytan på min kakelugn.🤓
Om du vill rensa bort det mörka är det sura ämnen som gäller. Testa med ättikslösning och mjuk bomullstrasa. Nästa steg om det inte funkar är Svinto. Om det löddrar repar det inte.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Testa ett gammalt husmorsknep med Ketchup innan du går på med något annat. Givet hur fläckarna är har du troligtvis även fetter från hundkontakt som påverkat med värmen givet fläckarna kring regeln.

Den har normalt rätt pH och konsistens för att inte rinna bort, vill du se effekten tar du och sätter en liten ärtstor droppe någonstans någon timme och ser effekten. På kalla luckor dock, elda j samtidigt
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Ketchup har jag aldrig fått att funka särskilt bra.

Autosol och polertrissa skulle jag köra med. Nog för att jag tycker att patinan är snyggare, än en blänkande mässing, men det är olika smaker.
 
A
S Sernando skrev:
Ketchup har jag aldrig fått att funka särskilt bra.

Autosol och polertrissa skulle jag köra med. Nog för att jag tycker att patinan är snyggare, än en blänkande mässing, men det är olika smaker.
Vi bestämde oss att behålla patinan.
 
  • Gilla
Yowsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.