Säg att man vill ha fritidshus och komma undan billigt i driftkostnader, kan man då

Slippa ha elavtal när ingen bor där/obebott? Dom gångerna man är där klarar man sig utan el.

Slippa ha sophämtning? Dom gångerna man är där kan man ta med en soppåse hem i bilen och slänga hemma.

Är det möjligt? Eller är det krav på elavtal och sophämtning? Nu leker vi med tanken på att huset är obebott. Egen brunn så vattenkostnader slipper man också.
 
Elavtal kan du slippa men det kan bli dyrt att återansluta sig, det beror på nätägaren.

Sophämtning är i princip omöjligt att slippa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Elavtal kan du slippa men det kan bli dyrt att återansluta sig, det beror på nätägaren.

Sophämtning är i princip omöjligt att slippa.
Så även alla obebodda hus ute på landet har sophämtning trots att de inte finns några sopor i tunnan under många år? Så kör dom ändå förbi och ska ”tömma” den?
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Säg inte upp elavtalet om någon ska bosätta sig i stugan eller bygga nytt i framtiden! Kan bli oerhört dyrt att återansluta sig beroende på avståndet till transformatorstationen som kan vara långt när det är obebodda hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Så även alla obebodda hus ute på landet har sophämtning trots att de inte finns några sopor i tunnan under många år? Så kör dom ändå förbi och ska ”tömma” den?
Det går att ansöka om dispens för obebodda hus men hur man gör det varierar från kommun till kommun och det är upp till dig att visa att huset är obebott. Ansökan måste dessutom förnyas med jämna mellanrum, mest sannolikt mot en avgift.
 
  • Gilla
L.I och 6 till
  • Laddar…
Du kan ha fritidshusabonnemang med tex tömning mellan 15 maj-15 okt, alt ab på att slänga dina sopor vid en samling tunnor i byn avsedda för fritidhusägare. I min kommun skilde det sig så lite i pris att jag har eget fritidhusabbonnenmang samt att jag inte når den andra lösningen utan bil de ggr jag är i stugan utan bil/ åker kommunalt...Min granne o jag skulle i praktiken kunna dela tunna men de har nog skärpt kraven för att få bort de här bränngroparna som borde ha försvunnit med bränngropsgubbarna men som tyvärr många yngre även ägnar sig åt....
 
  • Gilla
Kent_Jesus och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Säg inte upp elavtalet om någon ska bosätta sig i stugan eller bygga nytt i framtiden! Kan bli oerhört dyrt att återansluta sig beroende på avståndet till transformatorstationen som kan vara långt när det är obebodda hus.
Vad är det som skulle vara dyrt? Anslutningsavgiften är ju redan betald och försvinner inte bara för att man inte har nåt aktivt elnätsavtal. Och vad jag vet finns det ingen kostnad för att skaffa ett elnätsavtal på en redan ansluten fastighet.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
  • Gilla
  • Arg
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Så även alla obebodda hus ute på landet har sophämtning trots att de inte finns några sopor i tunnan under många år? Så kör dom ändå förbi och ska ”tömma” den?
Så har jag det men mitt hus är bebott.

Jag har tagit in tunnorna så det finns inget att tömma och kör själv till tippen med det som behöver kastas.
Så har jag haft det sedan jag flyttade in 2017.

Anledningen är att det är så himla dyrt med avgift/kg (4,50 kronor restavfall, 0,63 kronor matavfall) att det lönar sig att köra själv, särskilt som ÅVC ligger på vägen.
Jag betalar alltså bara fasta avgifterna för tunnorna som inte används vilket inte heller är helt billigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Säg att man vill ha fritidshus och komma undan billigt i driftkostnader, kan man då

Slippa ha elavtal när ingen bor där/obebott? Dom gångerna man är där klarar man sig utan el.

Slippa ha sophämtning? Dom gångerna man är där kan man ta med en soppåse hem i bilen och slänga hemma.

Är det möjligt? Eller är det krav på elavtal och sophämtning? Nu leker vi med tanken på att huset är obebott. Egen brunn så vattenkostnader slipper man också.
Ska man krama ören på den nivån gör man nog bäst i att låta bli att köpa ett fritidshus. Låter inte som ni tänkt ägna mer än några strödagar där då och då. Hyr ett när det passar istället, bättre valuta för pengarna, mindre ansvar och risker med ägande, underhåll och skötsel.
 
  • Gilla
Pedersenskan och 16 till
  • Laddar…
Dela på sopavgiften med grannarna, det går att få ned avgifterna en del då.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
När jag köpte mitt hus ville jag också ha minitömning, de enda som då var möjligt var att jag fick 6 Soppåsar som jag kunde ställa ut. Nu har jag tunna med tömning under april-september. Man får inte ta med sopor till annan kommun men jag smyger med det under vintern. När man sorterar det mesta till återvinningen blir det ju inte så mycket sopor faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag anmälde att jag hade egen kompost vilket gjorde att jag slapp varannan tömning. Så jag har tömning var 4e vecka på sommarhalvåret, inget på vintern. Brukar bli så lite avfall att det ändå inte blir fullt på 6 mån trots att vi är där en hel del på vintern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
H Hammarspik skrev:
Säg att man vill ha fritidshus och komma undan billigt i driftkostnader, kan man då

Slippa ha elavtal när ingen bor där/obebott? Dom gångerna man är där klarar man sig utan el.

Slippa ha sophämtning? Dom gångerna man är där kan man ta med en soppåse hem i bilen och slänga hemma.

Är det möjligt? Eller är det krav på elavtal och sophämtning? Nu leker vi med tanken på att huset är obebott. Egen brunn så vattenkostnader slipper man också.
Den billigaste lösningen här är ett abonnemang med tömning maj-september som delas mellan två fritidshus. Lägre än så går det inte att komma i kostnad.
Är man permanentboende går det efter ansökan att dela tunna med en granne. Grundavgiften kommer man dock aldrig undan.
Det sjuka i den här kommunen som använder fyrfackstunnor är att även om man väljer den mindre varianten på 240 liter är priset detsamma som för den större på 370 liter.
Fast hellre det än att betala per kilo som en del kommuner använder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Vad är det som skulle vara dyrt? Anslutningsavgiften är ju redan betald och försvinner inte bara för att man inte har nåt aktivt elnätsavtal. Och vad jag vet finns det ingen kostnad för att skaffa ett elnätsavtal på en redan ansluten fastighet.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
Om man säger upp elnätsavtalet så stänger elnätsbolaget av strömmen, tar bort servissäkringarna samt elmätaren. Fastigheten räknas därefter som ej elnäts-ansluten. Vill man sedan ha tillbaka elen får man börja från början igen i processen att få el och elnätsbolagen utnyttjar oftast sin lagliga rätt att fakturera en ny anslutningsavgift som kan vara väldigt hög eller rent av sjukt hög. Finns exempel på de som köpt fritidshus framåt höstkanten och sagt upp alla avtal för att spara pengar under vintern och sedan fått betala ny anslutningsavgift när de ville ha el igen till följande sommar.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ny anslutningsavgift brukar kosta många tusenlappar även om kabel och skåp finns. Ett par grannar valde att såga ut en del av väggen och bygga in denna i nya huset efteråt för att spara dessa pengar och för att slippa byggabonnemang.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.