Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i en villa som har nya träfönster från 2018 (Mockfjärds Prima) och av någon anledning så valde personerna som hade huset innan oss en mörkbrun färg på dessa (samma färg som var på de äldre fönsterna).
Jag har hållit på att måla dessa invändigt nu med någorlunda bra resultat efter ca 3 stykningar.... Har använt Flugger färgs snickeri färg för inomhusbruk men har ni någon bra färg ni kan rekommendera? Har ruggat upp ytan med 150 papper och grundat med beckers primer innan. Eller är det bara att gilla läget för det är nya fönster? Känns som att färgen lagt sig som ett lager och den är liksom ”klistrig”. Den är inte glatt och fin som man tänker att det borde vara. Kan vara så att snickeri färg är så jag har ingen aning. Blev rekommenderad den av tjejen i affären.
Ska även måla dessa utvändigt (inte inuti fönsterna utan enbart det man ser när fönsterna är stängda) och här tänker jag att det är mer noga. Är lite av ett blankt papper på detta så hur går jag tillväga? Vad använder jag för färg på detta m.m?

Mvh Anton
 
Färgbyte från en mörk brun till vitt (som jag förutsätter att du målar med) kräver minst tre strykningar. Bara gilla läget.
Dom valde en färg som var på modet på 70-talet, och som stämde med resten av hustet.
 
GoC GoC skrev:
Färgbyte från en mörk brun till vitt (som jag förutsätter att du målar med) kräver minst tre strykningar. Bara gilla läget.
Dom valde en färg som var på modet på 70-talet, och som stämde med resten av hustet.
Mycket riktigt så målar jag med vit, glömde nämna det!
Ja, jag tycker bara att när man ser på hur alla grannar gjort här när dem bytt fönster, så har dem valt vitt. Men vissa gillar väl inte förändring
 
du har väl vit mexitegel fasad också?
Arkitekten hade en tanke när dom designade huset utifrån då rådande ideal.
Måla gärna om på insidan, men skippa utsidan.
Snart är det modernt på nytt :)
Vitt blir skitigt och svart av mögel utvändigt.
På insida kan jag förstå att man vill ha ljust och att fönstren upplevs som större då dom är vita.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du har väl vit mexitegel fasad också?
Arkitekten hade en tanke när dom designade huset utifrån då rådande ideal.
Måla gärna om på insidan, men skippa utsidan.
Snart är det modernt på nytt :)
Vitt blir skitigt och svart av mögel utvändigt.
På insida kan jag förstå att man vill ha ljust och att fönstren upplevs som större då dom är vita.
1,5 plan, övre delen mörkgrå träpanel och under är gult tegel. De bruna fönsterna passar verkligen inte in. Jag har även funderat på att måla fönsterna svarta med vit salning / foder. Sen hade jag velat måla teglet i ljusgrå. Men det har jag inte hunnit lägga en tanke på om man ens kan göra
 
Du kan absolut måla allt så som du vill ha det.
Men en så radikal förändring kan kräva bygglov. Även att ändra till vita fönster utvändigt kan kräva det. Men enklast är att inte fråga och göra det så som man vill ha det :)
 
GoC GoC skrev:
Du kan absolut måla allt så som du vill ha det.
Men en så radikal förändring kan kräva bygglov. Även att ändra till vita fönster utvändigt kan kräva det. Men enklast är att inte fråga och göra det så som man vill ha det :)
Ja, så länge grannarna är med på noterna!
 
GoC GoC skrev:
Du kan absolut måla allt så som du vill ha det.
Men en så radikal förändring kan kräva bygglov. Även att ändra till vita fönster utvändigt kan kräva det. Men enklast är att inte fråga och göra det så som man vill ha det :)
Varför skulle det krävas bygglov för att måla om fönster vita?
 
Det får du fråga stadsarkitekten, bor du i en stad med detaljplanelagt område så kan det var krav på hur gruppbebyggelsen skall se ut.
Det finns regler och förordningars för detta.
Men enklast är att inte fråga :)
 
Ingen som har erfarenhet att måla nya fönster utvändigt? Eller har någon bra färg att rekommendera?
 
GoC GoC skrev:
Det får du fråga stadsarkitekten, bor du i en stad med detaljplanelagt område så kan det var krav på hur gruppbebyggelsen skall se ut.
Det finns regler och förordningars för detta.
Men enklast är att inte fråga :)
Invändigt hade jag inte ens brytt mig om att fråga, vilket jag ej kommer att göra heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.