Hej.

Jag måste måla om mitt badrumsfönster. Det är ett hyffsat nytt fönster som färgen började flagna på insidan efter ca 1 år. Föreningen säger att dom inte har någon garanti längre hos tillverkaren/montören så det är på mitt ansvar.

Min fråga är då, hur maskerar man bäst mot glaset? Det sitter ju en gummipackning på ca 2 mm mellan träram och glas. Vill ju inte att färg kommer på den, då det kommer se fult ut samt om jag målar över hela packningen så spricker det garanterat så småningom.

Jag litar inte på att måla på fri hand då jag är rätt kass på det. Jag tänker att maskeringstejp inte fäster mot gummipackningen och kan vara svår att få dit då det blir ett vik på 2 mm.

Finns det något knep för att få det bra? Vilken färg rekommenderas? Färghandeln sa att häftgrund samt möbelfärg (uretanalkyd) ska fungera.
 
Frihand, en bit papper(om/när det behövs) och en stor portion tålamod.
Till sist en svart tuschpenna, om det behövs.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bra idé med tuschpennan...

Jag kom fram till att jag maskerar fönstret som vanligt. Sätter sån där dubbelhäftande skumtejp (som vad jag vet är ganska precis lika tjock som gummipackningen) ovanpå tejpen. Sen tejpar jag med mer maskeringstejp ovanpå.
Lackar skarven med vattenbaserad klarlack. Slipar bort lacken från träytan när det börjar torka.
Jag tänker att klarlacken skyddar läckage precis som när man målar fondvägg.

Till sist målar jag som vanligt med häftgrund och möbellack. Ja, jag vet. Det låter lite omständligt. Men jag är lite av en perfektionist. =)
 
Ett alternativ är att du lyfter ur kasetterna (och ersätter med en träskiva) medan du målar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.