Hej alla medlemmar,

Mitt första inlägg här, trots att jag har läst otåligt många trådar i forumet :)

Vi har precis börja måla ett badrumstak i ett nyproducerat trähus. Taket är vanligt gips, spacklat med våtrumsspackel. Det är alltså ett nytt badrum, inte någon renoveringshistoria.

Av misstag har vi råkat börja med våtrumstäckten, istället för våtrumsgrunden. Vi har målat ca 1/3 av taket innan vi upptäckte misstaget. Vad är era råd gällande detta, hur ska vi fortsätta?

Ska vi låta våtrumstäckten torka, slipa (tvätta) bort det och börja om fr början med våtrumsgrund? eller fortsätta utan våtrumsgrund?

Tack snälla för snabb respons! :)
 
Redigerat:
Claes Sörmland
T The_Luke skrev:
Hej alla medlemmar,

Mitt första inlägg här, trots att jag har läst otåligt många trådar i forumet :)

Vi har precis börja måla ett badrumstak i ett nyproducerat trähus. Taket är vanligt gips, spacklat med våtrumsspackel. Det är alltså ett nytt badrum, inte någon renoveringshistoria.

Av misstag har vi råkat börja med våtrumstäckten, istället för våtrumsgrunden. Vi har målat ca 1/3 av taket innan vi upptäckte misstaget. Vad är era råd gällande detta, hur ska vi fortsätta?

Ska vi låta våtrumstapeten torka, slipa (tvätta) bort det och börja om fr början med våtrumsgrund? eller fortsätta utan våtrumsgrund?

Tack snälla för snabb respons! :)

1. Det behövs ingen våtrumsfärg i taket i ett modernt badrum. Det utsätts inte för stänk och ventilationen tar hand om fukt och kondens.

2. Jag har målat med våtrumtäck i just badrumstak utan våtrumsgrund för många år sedan. Det fungerar bra, det är bara en variant av vanlig akrylatfärg så inga konstigheter. Men den täcker sämre än t ex vanlig takfärg så man får måla flera gånger för att det ska täcka snyggt.

(Edit: Slutsats fortsätt måla! har du grundfärgen hemma, byt till den.)
 
Redigerat:
  • Gilla
The_Luke
  • Laddar…
Förstår inte du har väl ingen tapet i taket
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Förstår inte du har väl ingen tapet i taket
Vi tänker mer att vi vill vara lite "safe" och köra med våtrumstäckt på taket trots att det inte finns krav på det. Vi tänker liksom "why not" ...sen så finns det olydiga små barn i huset som vet hur jet funktionen på handduschen i jacuzzin initieras :(
 
Det är ju av anledning som du skall köra grundfärgen:). Jag skulle inte chansa.
 
Måla färdigt första lagret med täckfärgen låt inte torka för länge måla sen med grund o två lager täckfärg du behöver inte slipa ner något men jag säger som föreg att du behöver inte grunden förr använde man aldrig grund i taket bara på väggen ihop med våtrumsväv
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Allt med våtrum är så laddat på nåt vis.........De senaste badrummen jag har snyggat till i äldre hus utan någon form av helrenovering så att säga har fått vanligt spackel och vanlig färg. I tak brukar jag ta vanlig köks/vägg färg i glans 20 så det är avtorkningsbart. Inga problem alls. Tveksam ventilation i det jag har nu också. Litet och ganska fuktigt. 4 tonåringar som duschar jämt tror jag......
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Allt med våtrum är så laddat på nåt vis.........De senaste badrummen jag har snyggat till i äldre hus utan någon form av helrenovering så att säga har fått vanligt spackel och vanlig färg. I tak brukar jag ta vanlig köks/vägg färg i glans 20 så det är avtorkningsbart. Inga problem alls. Tveksam ventilation i det jag har nu också. Litet och ganska fuktigt. 4 tonåringar som duschar jämt tror jag......
Våtrum som läcker i tak skulle jag vilja se!
 
Gentlemen, Ni som har svarat på detta ämne: Tack för alla svar!

Såhär har vi gjort: Vi målade på våtrumsgrund på den målade ytan. Den hade hunnit bli ca 1½h torr. Våtrumsgrundfärgen är mer som ett "lim" än färg upptäckte vi. Vi återkopplar om några år om det har blivit några färgsläpp eller problem :)

Vi önskar en fortsatt skön nationaldag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.