Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite uppmuntrande så kan jag säga att i min förening har det ibland uppstått friktion i bostadrättsaffärer kring liknande saker. Och rätt ofta blir säljaren så skraj att det ska bli en långbänk att de köper sig ur situationen. D v s väldigt många säljare vill avsluta med rent papper och inte ha framtida stämningshot och missämja hängades över sig. Förhoppningsvis är din säljare den modellen också.
Tack, jag får hoppas det :)
 
N
M Milliemay skrev:
Tack, jag får hoppas det :)
Förslagsvis så gör du en reklamation till säljaren. Säljaren får då valet att själv åtgärda problemet eller betala dig att åtgärda det. Dock kan ju säljaren klart hävda att det ligger under undersökningsplikten då det borde varit synligt om det fanns eller inte fanns ventilation. Men allt beror på vad du har att göra med för motpart.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Tack, jag får hoppas det :)
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du vill använda rummet som sovrum ska kanalerna och ventilationen dras in före eller efter du tillträder.
M Macabeus skrev:
Kolla praxis. Du kan informera om att det numera är tre rum, absolut, men du kan inte marknadsföra den som det rakt av. Du måste ange att den är registrerad som en tvårummare eftersom det är den uppgiften som finns i lägenhetsregistret men kan sen informera om att den numera kan disponeras som en trerummare. Du måste ange informationen från båda parter, säljare och förening, och i TS fall så har man bara marknadsfört den som en trerummare utan att upplysa att den är registrerad som en tvårummare.
Ja, och får då tillägga disponeras som en trea trots att ingen ventilations finns. Tror inte den hade blivit lika lättsåld då ...
 
OpiMaza
Rensat tråden lite och personliga påhopp, offtopic och tjafs får ni ta vis PM.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Förslagsvis så gör du en reklamation till säljaren. Säljaren får då valet att själv åtgärda problemet eller betala dig att åtgärda det. Dock kan ju säljaren klart hävda att det ligger under undersökningsplikten då det borde varit synligt om det fanns eller inte fanns ventilation. Men allt beror på vad du har att göra med för motpart.
Enligt min advokat verkar det vara upplysningsplikt som gäller i detta fall.
 
M Milliemay skrev:
eftersom det inte finns någon ventilation
På vilket sätt "ingen ventilation" ?
Sovrum ska ha tilluft, vilket kan ske med springventiler i fönster eller tilluftsdon i taket. Avluft kan ske via överluft i dörren och vidare till var nu frånluften finns, normalt toa/kök/bad/dusch beroende på hur ventilationssystemet är byggt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L lat skrev:
På vilket sätt "ingen ventilation" ?
Sovrum ska ha tilluft, vilket kan ske med springventiler i fönster eller tilluftsdon i taket. Avluft kan ske via överluft i dörren och vidare till var nu frånluften finns, normalt toa/kök/bad/dusch beroende på hur ventilationssystemet är byggt.
Föreningen har FTX system. Jag har i efterhand fått information om anmärkning i OVK protokollet för lägenheten att ingen ventilation finns i sovrum. Väggen sattes upp då köket delades av vad jag förstått.
 
N
M Milliemay skrev:
Enligt min advokat verkar det vara upplysningsplikt som gäller i detta
Ja visste säljaren om att ventilationen i lägenheten inte var godkänd efter dennes egen renovering så blir det klart svårt att hävda att denne inte visste.
 
  • Gilla
Milliemay
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Föreningen har FTX system
Ok, då är det bara att dra en diskret trumma ifrån tilluftsdonet i rummet som blivit avdelat och in i det nyblivna rummet. Sedan ska tilluftsdonen i de bägge påverkade rummen ljusteras.
Om frånluft inte finns i de bägge rummen(brukar inte vara så) så ska bägge sovrumsdörrarna ha ett uttag upptill för avluft när dörrarna är stängda.

Kan inte kosta en förmögenhet att åtgärda.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den som kan det här med luftflöden i ventilationssystem på detta forum är @BirgitS .Har under åren gett mycket bra input i många trådar om dylika problem.
Tack, men jag tror nog att vi är många som kan ventilation och skillnaden är nog mer att jag är mer ihärdig med att upprepa samma information i många trådar.

@Milliemay
Jag tror att det är svårt att komma så mycket längre än de svar du redan har fått utan en planlösning med nuvarande till- och frånluftsdon utritade.

Jag ser att det har kommit en del tips om fönsterventiler men sådana ska man absolut inte ha när det är FTX-system. De är däremot bra när det är självdrag eller mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, men jag tror nog att vi är många
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, men jag tror nog att vi är många som kan ventilation och skillnaden är nog mer att jag är mer ihärdig med att upprepa samma information i många trådar.

@Milliemay
Jag tror att det är svårt att komma så mycket längre än de svar du redan har fått utan en planlösning med nuvarande till- och frånluftsdon utritade.

Jag ser att det har kommit en del tips om fönsterventiler men sådana ska man absolut inte ha när det är FTX-system. De är däremot bra när det är självdrag eller mekanisk frånluft.
Tack så mycket för värdefull hjälp! Jag fokuserar nu på det juridiska först så hoppas jag att jag kan återkomma lite längre fram om det finns frågor hur jag ska gå vidare för att styra upp ventilationen. Vet någon företag som arbetar både med ventilation och snickeri då jag tror vi måste gå in under taket?
 
BirgitS
Det är nog ovanligt att man kan lägga in tjocka ventilationsrör i lägenhetstak. Det kan ju t.ex. förstöra bärigheten. Men om du menar bara något enklare ingrepp för att komma åt ett befintligt ventilationsrör så klarar nog företag som är inriktade på ventilation av det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, men jag tror nog att vi är många som kan ventilation och skillnaden är nog mer att jag är mer ihärdig med att upprepa samma information i många trådar.

@Milliemay
Jag tror att det är svårt att komma så mycket längre än de svar du redan har fått utan en planlösning med nuvarande till- och frånluftsdon utritade.

Jag ser att det har kommit en del tips om fönsterventiler men sådana ska man absolut inte ha när det är FTX-system. De är däremot bra när det är självdrag eller mekanisk frånluft.
Hej,

Det kanske inte är optimalt i samband med FTX-system. Men en fönsterventil löser som jag tidigare skrivit hela TS problem

Fönsterventil = godkänd OVK = problemet löst.

Det är viktigt att vara pragmatisk i en BRF och inte tvinga medlemmarna till dyra lösningar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Hej,

Det kanske inte är optimalt i samband med FTX-system. Men en fönsterventil löser som jag tidigare skrivit hela TS problem

Fönsterventil = godkänd OVK = problemet löst.

Det är viktigt att vara pragmatisk i en BRF och inte tvinga medlemmarna till dyra lösningar.
Tack, jag får höra med ordföranden om han godkänner det så vore det fint :)
 
BirgitS
G Greedy1978 skrev:
Hej,

Det kanske inte är optimalt i samband med FTX-system. Men en fönsterventil löser som jag tidigare skrivit hela TS problem

Fönsterventil = godkänd OVK = problemet löst.

Det är viktigt att vara pragmatisk i en BRF och inte tvinga medlemmarna till dyra lösningar.
Det kommer väl att leda till obalans i hela fastighetens ventilationssystem, så det tror jag inte alls blir godkänt vid en OVK. Det är ju risk för att det önskade lilla undertrycket försvinner med oreglerad tilluft.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.