N
K Kane skrev:
Här är mäklaren i alla fall tydlig med att lägenhet och register inte är synkade, "Lägenheten är ombyggd till 4 RoK, fortfarande registrerad som 3 RoK."
[länk]
Exakt. Det är precis så man ska göra. Det är mao lagligt att sälja en lägenheten för så många rum den har inte vad rummen är enligt förteckningen så länge man redovisar alla uppgifter man fått.
 
  • Gilla
Milliemay
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Här är mäklaren i alla fall tydlig med att lägenhet och register inte är synkade, "Lägenheten är ombyggd till 4 RoK, fortfarande registrerad som 3 RoK."
[länk]
Ännu bättre hade ju varit att skriva det korrekta:

Lägenheten är ombyggd till 4 RoK, fortfarande antecknad som 3 RoK i lägenhetsförteckningen.

D v s det finns ingen "registrering" egentligen, utan det handlar om en anteckning i en privat förteckning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Problemet som jag ser det är att definitionen av rum verkar olika från olika instanser.
Det skulle underlätta om du laddade upp en ritning så att man kan se hur väggen påverkar planlösningen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter inte som att det är någon risk värd att fundera över.
Bostadsrätterna skriver ju att kvm ej skall anges exakt just för att inte riskera något. Troligen har någon dragit föreningen till domstol pga denna uppgift. Analogt borde då samma även omfatta antalet rum.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det jag missar som gör att ni inte vill följa lagen? Vad är det som är så besvärligt?
Jag anser helt enkelt att föreningen följer lagen genom att så lite som möjligt bli upplyst om medlemmarnas förehavanden i sina bostadsrätter. Det är synnerligen enkelt att följa lagen om man gör på så vis.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Bostadsrätterna skriver ju att kvm ej skall anges exakt just för att inte riskera något. Troligen har någon dragit föreningen till domstol pga denna uppgift. Analogt borde då samma även omfatta antalet rum.
Bostadsrätternas affärsidé är att sälja rädsla och osäkerhet till föreningarnas styrelser så att de behåller föreningarna som medlemmar. D v s de fokuserar alltid på risker, konflikter och elände. Det säljer.

Men att tro att detta är stora reella juridiska risker man läser om i Bostadsrätternas material är knappast sanningen.

Rumsantal är för övrigt inte en valbar uppgift för lägenhetsförteckningen, den listas i bostadsrättslagen som en uppgift föreningen ska hålla reda på.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Jag anser helt enkelt att föreningen följer lagen genom att så lite som möjligt bli upplyst om medlemmarnas förehavanden i sina bostadsrätter. Det är synnerligen enkelt att följa lagen om man gör på så vis.
Så för ett det är enkelt att bryta mot lagen så ska det göras? Jag förstår inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rumsantal är för övrigt inte en valbar uppgift för lägenhetsförteckningen, den listas i bostadsrättslagen som en uppgift föreningen ska hålla reda på.
Man kommer ju hela tiden tillbaka till att det inte finns en strikt rumsdefinition hänvisad till. Det enda man då kan gå på är hur det definieras i andra lagar och texter från Boverket och Lantmäteriet.

Om en bostadsrättsinnehavare lyckas uppfylla alla dessa krav för en ombyggnation är det ostridligt så att det är en uppgift som bör noteras i lägenhetsförteckningen. Men om man kan göra en sådan ombyggnad så hade den troligtvis varit utförd redan från början när bostaden byggdes.

Således är det mer troligt med ombyggnationer där man kreativt tar fram användbara ytor ofta genom att kompromissa med någon rumsparameter. Det är här jag ser det som orimligt för föreningen att den skall agera auktoritet gällande vad som är ett rum.

Att notera så finns en skyldighet att rapportera vissa förändringar vidare till lägenhetsregistret. Men dessa förändringar skall oftast ha ett underlag i en anmälan eller från ett bygglov från kommunen. Med en sådan prövning flyttas ju ansvaret till kommunen samt att kommunen godtar (kanske tom kräver) att förmedla ändringen till lägenhetsregistret.

Sammantaget så blir slutsatsen att man kanske inte ska lägga så mycket fokus på denna del i förvaltningsarbetet. Och rent juridiskt tror jag att vid en prövning så kommer man få gehör för detta resonemang.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Man kommer ju hela tiden tillbaka till att det inte finns en strikt rumsdefinition hänvisad till. Det enda man då kan gå på är hur det definieras i andra lagar och texter från Boverket och Lantmäteriet.

Om en bostadsrättsinnehavare lyckas uppfylla alla dessa krav för en ombyggnation är det ostridligt så att det är en uppgift som bör noteras i lägenhetsförteckningen. Men om man kan göra en sådan ombyggnad så hade den troligtvis varit utförd redan från början när bostaden byggdes.

Således är det mer troligt med ombyggnationer där man kreativt tar fram användbara ytor ofta genom att kompromissa med någon rumsparameter. Det är här jag ser det som orimligt för föreningen att den skall agera auktoritet gällande vad som är ett rum.

Att notera så finns en skyldighet att rapportera vissa förändringar vidare till lägenhetsregistret. Men dessa förändringar skall oftast ha ett underlag i en anmälan eller från ett bygglov från kommunen. Med en sådan prövning flyttas ju ansvaret till kommunen samt att kommunen godtar (kanske tom kräver) att förmedla ändringen till lägenhetsregistret.

Sammantaget så blir slutsatsen att man kanske inte ska lägga så mycket fokus på denna del i förvaltningsarbetet. Och rent juridiskt tror jag att vid en prövning så kommer man få gehör för detta resonemang.
Jag tänker att man gör sitt bästa att föra lägenhetsförteckningen så att det dess anteckningar rimligt överensstämmer med verkliga förhållanden och sen är det bra med det.

Man gör alltså inte som styrelsen i trådens förening och försöker skapa missämja och hindra en överlåtelse av en bostadsrätt med grund i att man inte sköter lägenhetsförteckningen som man ska. Bara för att jävlas. Det är moraliskt klandervärda personer som beter sig på det sättet. Var inte en sån även om din känsla är påträngande att du vill styra andra människor och skipa din personliga rättvisa i världen. Ditt agerande är inte önskat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så för att det är enkelt att bryta mot lagen så ska det göras? Jag förstår inte.
Nja. Som jag ser det så om man gräver tillräckligt djupt kan man alltid hitta en lag någon bryter mot. I vissa fall är det juridiskt bättre att inte vara medveten om olagligheter.

Att föreningen skall besikta alla sina lägenheter periodiskt för att avgöra om någon har ändrat rumsantal anser jag vara omotiverat. Kvar blir då att på andra sätt bli upplyst om förändringar. T ex försäljningar, men någon skyldighet för föreningen att granska annonser kan jag inte se. Om någon söker bygglov eller aktivt kontaktar föreningen explicit i detta ärende så motiverar det en utredning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.