Hej!
Vi har nyligen flyttat in i ett 1-plans hus på 127m2 från 1965 i södra Sverige.
Huset värms idag med en äldre luft-luft samt elradiatorer. Varmvattnet värms av en traditionell vvb.
Självdrag i huset med frånluft i lilla toaletten, kök samt RF-styrda fläktar i badrum/tvätt.
Det är bra fönster och dörrar i huset, vinden är ej tilläggsisolerad,

Vinden ska isoleras och luftvärmepumpen är inne på sina sista dagar. Eftersom vi ska göra dessa 2 byten så funderar vi även på att sätta in en värmepumpsberedare för att då kunna ta del av energieffektiviseringsbidragen för värme+klimatskal.

Vi har haft 2 installatörer på plats som föreslagit 2 olika lösningar.
Nuvarande LLVP är placerad ovanför entrédörren

1. Utbyte av LLVP till Panasonic LZ då den får plats ovanför dörren där vi gärna har den av praktiska/estetiska skäl. Andra modeller kan också få plats men utrymmet blir inte optimalt för själva pumpen.
Värmepumpsberedning med Hitachi Yutampo 190l. Denna kan kompletteras med LLVP men får inte plats med vår önskade placering. Eventuellt kan vi tänka om för att enbart få 1 system.
https://www.hitachiaircon.com/de/se/sortiment/vaermepump/yutampo
Totalpris ca 60 000kr ex bidrag


2. Utbyte av LLVP till Mitsubushi Ninja (den får precis plats ovanför dörren). Värmeumpsberedning med Indol Ecoheat 200l där förslaget är att ta luften från groventrén.
https://indol.se/produkt/indol-ecoheat-eh200bv4/
Totalpris ca 72000kr ex bidrag.

Modell/typ av luft-luft kan såklart bytas till en mängd olika varianter för att både bli dyrare/billigare, bättre/sämre.

Det jag funderar på är följande:

1. Har någon erfarenhet av Hitachi Yutampo? Det är skralt med information om installerade produkter på nätet.

2. Utan att ha räknat på det så känns Indols lösning med uppvärmning av frånluften svårt i ett självdragshus? Hur får man ihop det när den suger in massor av luft som gör att kall luft sugs in i huset och måste värmas av LLVP eller ännu värre elradiatorer?
Bonus/fördel med suget som skapas i groventrén är att det blir naturlig värmeflyttning till den delen av huset som LLVPn har svårt att ta sig till. Överskottsluften som ska ut kan också tas ut i garaget som en extra bonus för att få upp tempen där något (ouppvärmd yta).

3. Någon av ovan lösningar känns prisvärda eftersom vi vill isolera samt att vi snart lär vara tvungna att byta vår LLVP. Med materialbidraget så blir det till och med billigare att sätta in Yutampon då den är avgörande för att få bidragen. Med indolen blir det en merkostnad på 14 177kr.
Utan bidragLz+Isolering
43313​
Med bidragLz+isolering+yutampo42 654 kr
Med bidragNinja 35+indol+isolering57 490 kr


Är man rätt på det här eller kan det finnas bättre helhetslösningar rent ekonomiskt besparad kwh/investerad kr eller ökad kvlaitet på huset/inomhusmiljön som är värda att överväga?
Konvertering till vattenburet känns stort och krångligt. Jag tänker då på exempelvis en klimatvärmepump typ EcoNordic (som jag inte heller hittar mycket info om). Då får man även med ventilationsförbättring och återvinning på värmen.
Några erfarenheter kring en sådan lösning eller andra liknande lösningar?

Annars kom gärna med förslag/synpunkter/tankar idéer.
 
  • Arkitektritning av en villa: vardagsrum, kök, sovrum, badrum, bastu, garage, uterum, och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket el förbrukar ni i huset?
Hur många bor i huset ?
 
H he-peter skrev:
Hur mycket el förbrukar ni i huset?
Hur många bor i huset ?
Hej!
Vi är som sagt nyinflyttade och har inte hunnit få riktigt bra kläm på hur förbrukningen ser ut. Vi är just nu 2 personer och väntar nr 3 som kommer vilken dag som helst.

Bifogar vår förbrukning i februari samt energideklarationen som baseras på 2+ 2 små
 
  • Mörk bakgrundsgraf som visar elförbrukning över datum i februari med kWh-värden och kostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energideklaration PDF på en skärm visar energiförbrukning, normaliserade värden och referenser för ett byggnadsverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SchJ skrev:
Hej!
Vi är som sagt nyinflyttade och har inte hunnit få riktigt bra kläm på hur förbrukningen ser ut. Vi är just nu 2 personer och väntar nr 3 som kommer vilken dag som helst.

Bifogar vår förbrukning i februari samt energideklarationen som baseras på 2+ 2 små
Hej,

Vi satte in en ny LLVP med bra prestanda och en värmepumpsberedare med uetedel (Daikin, den har utgått). Titta man på energieffektiviseringen, mycket lyckat.

Angående värmepumpsberedaren, är jag inte säkert, om man räknar hem den med dagens elpriser. Men den är ju nyckeln för bidraget.

Jag själv valde bort Indol ock liknande beredare, just för den problematiken du beskriver.

Som primära LLVP skulle jag välja en så bra pump som möjligt, det avgör hur mycket ni kommer använda det direktverkande elradiatorer. Vi har kunnat stänga av direktverkande komplett, efter den nya pumpen kom.

Den LLVP innedelen, som kan kompletteras med Hitachi system, skulle jag anser som "nice to have" och använda för att höja värmekomforten; finns det kanske även golvmodel? Tror inte, den ligge i samma nivå som en norden anpassad LLVP.

En tanke jag har haft många gånger: skulle vi har valt en liten LVVP med varmvattenberedare istället för bara värmepumpsberedare? Det kostar lite extra, men det öppna upp för ett mindre vattenburen system. T.ex. sovrummen och badrummet etc. Den kan visserligen köras för enbart varmvattenproduktion, som man gör på sommaren.

Daikin har en liten model. Tror den heter Altherma 3 mini.

Lycka till med barnet! Önskar allt det bästa!
 
H he-peter skrev:
Hej,

Vi satte in en ny LLVP med bra prestanda och en värmepumpsberedare med uetedel (Daikin, den har utgått). Titta man på energieffektiviseringen, mycket lyckat.

Angående värmepumpsberedaren, är jag inte säkert, om man räknar hem den med dagens elpriser. Men den är ju nyckeln för bidraget.

Jag själv valde bort Indol ock liknande beredare, just för den problematiken du beskriver.

Som primära LLVP skulle jag välja en så bra pump som möjligt, det avgör hur mycket ni kommer använda det direktverkande elradiatorer. Vi har kunnat stänga av direktverkande komplett, efter den nya pumpen kom.

Den LLVP innedelen, som kan kompletteras med Hitachi system, skulle jag anser som "nice to have" och använda för att höja värmekomforten; finns det kanske även golvmodel? Tror inte, den ligge i samma nivå som en norden anpassad LLVP.

En tanke jag har haft många gånger: skulle vi har valt en liten LVVP med varmvattenberedare istället för bara värmepumpsberedare? Det kostar lite extra, men det öppna upp för ett mindre vattenburen system. T.ex. sovrummen och badrummet etc. Den kan visserligen köras för enbart varmvattenproduktion, som man gör på sommaren.

Daikin har en liten model. Tror den heter Altherma 3 mini.

Lycka till med barnet! Önskar allt det bästa!
Kul att det blivit lyckat med er installation!

Håller med dig angående Hitachis innedelar. Skulle kunna vara nice to have i groventén/tvättstugan som ett extra komplement till den primära LLVPn.

Spännande tanke med en liten LVVP. Det ska jag absolut titta på innan vi bestämmer oss för något.

Tack för din input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.