Det blir inte så varmt längre trots att jag sätter den på max. (Gammal från 2004). Nu har jag satt den på 30 grader och jag har cirka 21,5 grader 1,5 meter snett nedan från den och ute är det +2.
Förut hade det nog blivit över 25 grader tror jag.
Ska jag kosta på en service (det var länge sedan) eller köpa en ny eller kanske försöka flytta termostaten.
Detta har plötsligt hänt nu i januari 2018 och även vid plusgrader ute så klarar den inte så mycket jämfört med förut.
Det den gör vid +2 grader ute gjorde den förut vid -10.
Jag uppfattar att den jobbar som innan och vid +2 väder ser jag att den isar igen på utedelen och sedan avfrostar.
För mitt otränade öga ser den ren ut på innerdelen. Dammsuger ofta och tvättar av en gång om året.
Luft-luft värmepump från 2004. (Kompressor bytt en gång).
Panasonic CS-e9CKP innedel och CU-E9CKP5 utedel.
R410A köldmedia.
2004 års modell , fungerar kanske bra ner till + 2 C därefter så tappar den kraften
Nya modeller klarar ner till +18C och har kraft kvar
Eftersom den inte orkar riktigt kan det vara nästan vad som helst , köldmedia, kompressor, exspantinsventil
Skulle nog satsa på en ny , då har du alla garantier , repar du den gamla så nästa gång rep ,
OJ den delen är det ingen garanti på , kan svaret bli , det kan bli som att sitta med
Svarte Petter