Hej!

Kan någon hjälpa mig med en metod att lokalisera var bjälkarna/träreglarna löper i mitt 20-talshus med träbjälklag? Ovanpå bjälklaget ligger ett plankgolv i två lager, vilket verkar göra det omöjligt att använda en vanlig regeldetektor. Jag ska bulta fast ett kassaskåp i golvet, så jag måste hitta en stabil fästpunkt för att undvika att bara skruva fast skåpet i ett par tunna brädor med lös sand under...

Stort tack på förhand!
 
Ett plankgolv i två lager låter rätt stabilt i och för sig och man kan kanske använda något som fäller ut sig under golvet vid montaget men ett sätt att hitta golvbjälkarna KAN vara att använda en stark neodym-magnet för att hitta spikraderna i golvet som markerar regeln.

(Har du ett lager masonite i golvet med 1 milj spik i fungerar nog inte detta....)
 
Tack för det tipset Ingenjören! Jag letade (förjäves) efter spikhuvuden på plankorna för att hitta reglarna, men din metod var ju betydligt smartare!!
 
Tänkte på samma sak som ingengören, finns gipsankarare som man viker ut på baksidan men dom är inte större än m6.

Man amvänder samma typ när man säktar glidskydd för stege mot tak. man borrar hål i råsponten och viker i en ankare dom är m8 eller m10.
Det blir nog inte svagare än att skruva i bjälklaget.
 
Exakt en sådan jag menade, den borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.