Fick problem med en av mina JFB idag. det är en Moeller Xpole PFIM-40/4/003-A (E-nr E2162237).
Är det vanligt att en jfb bara lägger av?
Denna har suttit i en portabel elbjörn-central med 16 A in, så det har ju inte direkt varit i närheten av de 40 A den är gjord för, och kanske har testat den max 30 gg sen jag införskaffade centralen. Aldrig löst ut pga jordfel.
Gycoms hemsida uppger ju att dessa ska klara mer än 4000 elektriska omkopplingar och det är jag ju inte i närheten av.
Finns det faktorer som påverkar livslängden på en JFB som man bör känna till?
Tror att det är något mekaniskt fel i denna, då den helt plötsligt slog ifrån och sedan gick det inte att återställa den normalt utan jag fick verkligen ta i för att slå till den igen. Efter det verkade den fungera, och den slog ifrån fint när jag tryckte på testknappen. Dock slog den tydligen inte till strömmen helt för inget kunde passera genom den.
Någon av er elektriker här som kan ge mig klarhet i vad som kan göra att de bara lägger av så här?

Vidare, ersatte denna med en 4-polig 25 A 30 mA jag hade liggandes. Detta borde väl inte vara något bekymmer då det är endast 16 A matning till denna, eller finns det något jag missar? Vill gärna veta att jag är fullt skyddad när jag ligger under bilen och jobbar själv om kvällarna.
 
Jag har fått byta en av mina då den inte "fastnade" i till-läge.

Protte
 
Jag har fått byta en av mina då den inte "fastnade" i till-läge.

Protte
 
och jag har fått byta en malmbergs JFB då den hade hade fastnat i till-läge, och inte löste ut fastän en skarv på 3-fas förl. kabeln låg dränkt i en vattenpöl och utelampan lyste fortfarande, vilket gjorde mig misstänksam och gick in och provade JFB:n, den löste inte ut med testknappen! det blev en hager sen.
 
Fick byta en hager-jfb efter 3 år. Den löste ut på testknappen men inte vid verkligt jordfel.
 
Bloink skrev:
Fick byta en hager-jfb efter 3 år. Den löste ut på testknappen men inte vid verkligt jordfel.
Det här tycker jag verkar lite knepigt. Ska inte testknappen simulera ett 30 mA fel? Om inte, vad testar man egentligen?
Det jag blev mest fundersam över när jag fick igång den aktuella jfbn var att den faktiskt verkade fungera precis som vanligt då testet fungerade precis som det ska, men uppenbarligen sluter den inte kretsen. Ska sprätta upp den och se om jag kan hitta vad som är fel... Inte för att jag kommer att lita på att installera den igen om jag får igång den, men det är alltid kul att lära sig något nytt...
 
Vi satte in Moellergrejer på en entreprenad och fick kassera åtminstone var 10:e jordfelsbrytare.
 
Bjurran skrev:
Det här tycker jag verkar lite knepigt. Ska inte testknappen simulera ett 30 mA fel? Om inte, vad testar man egentligen?
Det jag blev mest fundersam över när jag fick igång den aktuella jfbn var att den faktiskt verkade fungera precis som vanligt då testet fungerade precis som det ska, men uppenbarligen sluter den inte kretsen. Ska sprätta upp den och se om jag kan hitta vad som är fel... Inte för att jag kommer att lita på att installera den igen om jag får igång den, men det är alltid kul att lära sig något nytt...
Håller fullständigt med, och givetvis ska testknappen simulera ett verkligt jordfel. Provade att bygla vägguttagen ute i anläggningen utan resultat. Hur det kan bli så här har jag dock ingen aning om, livsfarligt med tanke på att test-funktionen fungerade, och man tror sig ha en säker anläggning.
 
Bloink skrev:
Fick byta en hager-jfb efter 3 år. Den löste ut på testknappen men inte vid verkligt jordfel.
Bjurran skrev:
Det här tycker jag verkar lite knepigt. Ska inte testknappen simulera ett 30 mA fel? Om inte, vad testar man egentligen?
Testknappen ger en felström som JFB inte kan skilja från en riktig läckström.
Problemet är att tillverkarna vill gardera sig mot bl.a. låg spänning genom att ta i ordentligt med strömmen. Jag har mätt upp testknappen på 2 st 30 mA JFB.
Vid 230V gav den ena 45 mA, och den andra gav 70 mA!

Det tycker jag är dålig stil av tillverkarna. Att tillåta 10% lägre matningsspännning skulle
väl vara ok, dvs 33 mA vid 230V.

Jag skulle tro att tillverkarna testar med max 30mA vid tillverkningen,
men man kan inte vara säker på vilket håll strömmen driver iväg när JFB åldras.

Har man tur så åldras ens JFB så att den löser ut vid lägre ström.
Dels innebär det ingen fara, och dels märker man det när den börjar lösa ut "oförklarligt".

Har man otur så åldras den åt andra hållet. Testknappen fungerar då långt efter att JFB blivit farlig.

/Hasse
 
Bloink skrev:
Håller fullständigt med, och givetvis ska testknappen simulera ett verkligt jordfel. Provade att bygla vägguttagen ute i anläggningen utan resultat. Hur det kan bli så här har jag dock ingen aning om, livsfarligt med tanke på att test-funktionen fungerade, och man tror sig ha en säker anläggning.
Vad gjorde du när du "byglade vägguttagen ute i anläggningen"? Vilken läckström blev det?

Gjorde du samma test efter att du bytt JFB?

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Vad gjorde du när du "byglade vägguttagen ute i anläggningen"? Vilken läckström blev det?

Gjorde du samma test efter att du bytt JFB?

/Hasse
Testade även med en vägguttagsprovare (Stickosett som ger läckström på 30mA)
Och givetvis gjorde jag samma test efter bytet.
 
Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro nu. Hade uppfattningen att om testknappen resulterade i att jfb löser ut så ska man kunna lita på att man är skyddad. Av alla ovanstående inlägg ser jag att det tydligen inte är så enkelt, och jag ser heller inga tendenser till att det är lågprisskräp som havererat.
Ni elektriker här, hur är det inom elbranchen, får ni också opartiska produktjämförelser skickade till er? (På IT-sidan blir vi bombarderade)
Isf, har någon möjligtvis en jfb-jämförelse att skicka mig? PM för mailadress.
 
Vi mäter varje ny JFB med ett eget instrument där vi får en logg på vilken tid det tar vid olika strömmar för JFB att lösa, av dessa prov ser man snart att vissa fabrikat är "bättre". Och det är GENOMGÅENDE dom "billiga" som är dom "dåliga". Det gäller inte bara utlösningsströmmar och tid utan även det rent mekaniska. Dom "billiga" har en betydligt högre felfrekvens, vissa fabrikat har i princip aldrig nått fel. Så det är som nästan alltid, att det som är billigt är billigt och det som är bra är dyrt
 
Bloink skrev:
Testade även med en vägguttagsprovare (Stickosett som ger läckström på 30mA)
Och givetvis gjorde jag samma test efter bytet.
Ok, eftersom testknappen fungerade så verkar det troligt att den gav mer än 30 mA.
Det skulle vara intressant med statistik på vad testknappen ger på olika JFB.
Jag har bara mätt på 2 st, och de gav alltså 45mA och 70 mA.
Båda JFB löste dock ut korrekt när jag mätte med en Fluke 1652.

/Hasse
 
Bjurran skrev:
Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro nu. Hade uppfattningen att om testknappen resulterade i att jfb löser ut så ska man kunna lita på att man är skyddad. Av alla ovanstående inlägg ser jag att det tydligen inte är så enkelt, och jag ser heller inga tendenser till att det är lågprisskräp som havererat.
Ni elektriker här, hur är det inom elbranchen, får ni också opartiska produktjämförelser skickade till er? (På IT-sidan blir vi bombarderade)
Isf, har någon möjligtvis en jfb-jämförelse att skicka mig? PM för mailadress.
Om serien JFB är "bra" eller inte spelar ingen större roll för det enskilda fallet (eftersom du bara installerar en och inte tusen). Du måste själv testa ditt exemplar; vilket är ganska enkelt att göra: http://www.byggahus.se/forum/el/85603-varfoer-loeser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.