Hej.

Har en lada där tidigare ägare har haft kontor i ett utrymme på 40kvm.
De har haft någon typ av golvplattor som heltäckningsmatta i hela utrymmet innan.
Man ser tydligt lite fuktvandring på bilderna i fyrkanter.

Jag ska in med ett grovt plankgolv. Spåntat 28x190.

Jag tänker såhär.

0.2mm byggfolie över hela golvet.
Regla fast 28x70 reglar i golvet med expanderspik eller liknande. För att ha och skruva golvet i.

Lägga dessa med 60cm CC och emellan varje regel lägga 20mm cellplastskivor för lite isolering underifrån.

Sen skruva golvet i reglarna och va nöjd.

Vad tror ni om detta? Vart tar fukten vägen?
Stoppar plasten all? Ska man ha nån smidig avluftning längs med listerna.
Alternativ2.
Inte ha plast över hela golvet utan istället ha remsor med plast under alla reglar och skippa cellplast och ha ett sämre isolerat golv men ett som andas bra.

Utrymmet blir sedan en lägenhet med någon innervägg osv.
 
  • Ett tomt rum med fönster, radiator, lampsladd och betonggolv. En mattbit vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med avlägsnat golv, möbler längs väggarna, dörrar, och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är tillskjutande markfukt som inte kan avdunsta genom golvet så kommer nog fukten att gå upp i väggarna i stället, vilket är olämpligt. Om man inte har en isolerad platta så får man antingen isolera den eller lägga golv som tål fukt och låter fukten avdunsta. Detta kan ske med ventilerade golv eller att använder lämpliga golvmaterial som diffusionsöppen målarfärg, små klinkerplattor med breda fogar eller den typ av heltäckningsmatta som släpper igenom fukt. Alltså samma typer som rekommenderas i källare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är tillskjutande markfukt som inte kan avdunsta genom golvet så kommer nog fukten att gå upp i väggarna i stället, vilket är olämpligt. Om man inte har en isolerad platta så får man antingen isolera den eller lägga golv som tål fukt och låter fukten avdunsta. Detta kan ske med ventilerade golv eller att använder lämpliga golvmaterial som diffusionsöppen målarfärg, små klinkerplattor med breda fogar eller den typ av heltäckningsmatta som släpper igenom fukt. Alltså samma typer som rekommenderas i källare.
Tack för ditt svar men gav mig inte svar på någon av mina frågor.
 
BirgitS
Så vitt jag kan se svarade jag på denna fråga.
A ABerstrom skrev:
Vart tar fukten vägen?
Alltså risk för att den går upp i väggarna.

Dvs. att alternativ 1 är olämpligt.
A ABerstrom skrev:
Ska man ha nån smidig avluftning längs med listerna.
Som jag skrev, att ha ventilerad platta är ett sätt, nivellgolv och platonmatta används normalt till detta.

När det gäller alternativ 2 skrev du ingen fråga. Jag har inte hört om ditt alternativ 2 tidigare och kan inte avgöra om det funkar eller om den fuktiga miljön kring reglarna kommer göra att de blir fuktskadade trots att de ligger på plast.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack
 
Om din betongplatta saknar underliggande isolering (som även är kapillärbrytande) får du betrakta den som ett traditionellt källargolv som transporterar markfukt och bygga därefter precis som @BirgitS skriver.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ingen isolering i plattan. Gammal lada som tidigare ägare byggt kontor i och en lägenhet.

Så troligtvis bara flytspacklat på gamla nedbilade spiltor osv.

Skulle gärna få in de grova trägolv som jag har. Så någon slags luftning av det vore guld.
 
BirgitS
Nivellgolv bygger väl en del på höjden och eftersom det redan ser ut att vara lite låg takhöjd så kolla på platonmatta. Det finns ju krav på en minsta takhöjd i lägenheter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Allt beror på hur mkt markfukt som vandrar igenom plattan.
Är det bara lite så fungerar det med plankgolv, som dock inte bör vara lackat utan oljat eller obehandlat skurgolv. Detta för att ge fukten en chans att vandra upp igenom golvet och ventileras bort via lägenhetsventilationen.

Det finns ex på 70- och 80-talshus med oisolerade bottenplattor där golven klarat sig utan fuktskador, liksom de där det inte fungerat, så det är en riskkonstruktion, och det avgörande är hur mkt markfukt som tränger igenom.
Isolering gör att innergolvet blir varmare och torrare, medan betongplattan blir kallare och fuktigare. Ibland fungerar det, ibland inte.

Det finns tre vägar att gå:
1) Tillkalla fuktutredare som mäter och beräknar ditt golv. Det kostar pengar och tar tid, men ger dig ett svar på vad som fungerar och vad som inte gör det.
2) Gör som föreslagits med golvlösningar tidigare av BirgitS. Det är att helgardera enl tumregel.
3) Lägg in valfri golvlösning och hoppas på det bästa. Lämpligen med en fukt/temp-logger inbyggd, (men ändå åtkomlig för utbyte). Det är en lgh, och då vill man inte chansa på att den som bor där ska få hälsoproblem. Denna lösning innebär att man får vara beredd på att riva upp golvet om det inte fungerar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Limma fast någon kvadrat med byggplast tätt mot nuvarande golv, blir det inte fuktigt under så kan du göra saker enklare.
 
Precis gjort det idag på 2 olika ställen i rummet och satt på värmen.

Tanken är en lägenhet som ska användas främst sommartid av vänner.

Kör plasttestet. Om det inte är fukt så kör jag byggfolie remsor under 28x70 reglar som jag borrar fast i betongen. Sen skruva i spåntade golvet i reglarna. Skippar nog frigolit och att lägga byggfolie över hela. Om det behöver andas så har det en möjlighet.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kört på värme i rummet i 2dygn. Så det ligger på 16-20grader. Utomhus mellan 0 och -3.
Ser inga spår eller tendenser till fukt under plasten. Har även rykt bort alla lister kring golvet och allt känns väldigt torrt och bra ut.

Att nämna är väl att ladan står på en grusplan i Halland, dvs på gammal havsbotten så inget berg i jorden nånstans nära huset utan bara sand. Har regnat stora mängder under oktober/november men allt rinner undan så fort.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det låter lovande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.