Hej.
Någon som har tips på hur jag lägger parkettgolv mot trapp och staket på ett snyggt sätt? 14 mm golv. Mvh
 
  • Trappuppgång med trästaket och marmorgolv, inomhusbelysning, matta synlig, perspektiv från ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa, våningsplan, orientalisk matta, parkettgolv, inomhus, bostad, öppen dörr, välunderhållet, varma färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träspjälor som staket. Inredning syns. Orientalisk matta, del av soffa, leksaker i bakgrunden. Warm indoor lighting.
Redigerat:
Det enklaste är väl en list?
Men kanske inte det snyggaste.

Så här ser vår trappa ut.
Parkettgolv, vit trapp, dörrkarm, enkel, ren interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
anen
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Det enklaste är väl en list?
Men kanske inte det snyggaste.

Så här ser vår trappa ut.
[bild]
Tack för bild. Vad är det för list? Ligger golvet i linje med trappkanten (andra sidan listen)? Mvh
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns trappnos, tex,

[länk]

[länk]

[länk]
Tack för tips. Hur gör jag vid sidan av trappsteget, behöver kag såga ur trappnosen för att täcka hela "steget"? Och hur kan jag göra jag vid staketribborna? Mvh
 
Jag hade börjat med att riva bort gamla golvet "kork och plast", det lär troligen vara limmat på masonitskivor, så även riva bort masonitskivorna.
Båda dessa bygger ca 7 mm ihop.
Hade även rivit bort befintliga trappnosen.

Nya trappnosen behöver modifieras vid vangstyckena.
 
Hur hög är understycket som staketet står på, sen är det alltid kanske problem med trösklarna, klara det sig med det nya golvet då. Tror inte kanske att du tar bort någon tröskel. Nya golvet fram till trappan och en trappnos i metall, då blir det översta steget bara lite högre och det går att leva med. Det är ett hiskligt jobb att sprätta bort Kork O Plast samt att även underlaget som masonit kan vara limmat.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade börjat med att riva bort gamla golvet "kork och plast", det lär troligen vara limmat på masonitskivor, så även riva bort masonitskivorna.
Båda dessa bygger ca 7 mm ihop.
Hade även rivit bort befintliga trappnosen.

Nya trappnosen behöver modifieras vid vangstyckena.
Ok. Vad är det under masonitskivorna, som man lägger nya parketten på? Låter som väldigt mkt jobb. Om du hade lagt på befintlig plastmatta, hur hade du gjort då vid trappa/staket? Mvh
 
Lägger du ovanpå det gamla golvet behöver du nån list mot staketet. Det ser ut att få plats.
Kan vara en kvartsstav. Eller nån annan liten list.
Vit dörr, trälist, parkettgolv, skada på tröskeln, smutsmärken, förslitning, inomhus, bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Hur hög är understycket som staketet står på, sen är det alltid kanske problem med trösklarna, klara det sig med det nya golvet då. Tror inte kanske att du tar bort någon tröskel. Nya golvet fram till trappan och en trappnos i metall, då blir det översta steget bara lite högre och det går att leva med. Det är ett hiskligt jobb att sprätta bort Kork O Plast samt att även underlaget som masonit kan vara limmat.
Ca 20 cm om du menar ytan mellan golvet öv och tak bv?
Trösklar har jag inga. Och eftersom hela golvet höjs 14 mm så kmr jag höja dörrkarmarna motsvarande, så att golvet kommer under.
Mvh
 
Eftersom du verkar ha lite koll på måtten, så i dit ställe skulle jag inte riva ut golvet. Det är jämnt och plant nu troligtvis, rivs något ut så kan det bli ojämnt på vissa ställen. Nu är det väl även så att med plattor som är limmade, känns eller syns inte någon mm ojämnhet. Medans en parkett är i långa längder och lägger sig mer plant över hela golvet. Parkett och click är exakt raka i längd, bara ställa en längd på långsidans kant och se hur det ser ut, om det är stora eller små glipor som mellanrum och ta ställning till vad som kan göras på ett bra sätt.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
A anen skrev:
Ok. Vad är det under masonitskivorna, som man lägger nya parketten på? Låter som väldigt mkt jobb. Om du hade lagt på befintlig plastmatta, hur hade du gjort då vid trappa/staket? Mvh
Hos oss är det golvspånskivor
Skadat golvbeläggningsskikt som visar underliggande lager vid kanten, med en hand synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.