Jag har ett gammalt bord (soffbord/möbel eller vad den nu kallas), som jag skulle vilja renovera. Den gamla lacken är krackelerad och har fallit bort till stor del.

Jag behöver lite tips på hur jag ska göra på bästa sätt.

Om det skulle råka vara shellack, ska det ju gå att lägga på nytt, men troligtvis är det väl någon annan typ av lack, vilket innebär att jag måste ta bort det gamla först.

Det största problemet är hur jag ska få bort all gammal lack. Jag vet att det finns starka medel som fräter bort lacken, men jag har ingen lokal där jag kan hålla på med starkt luktande ämnen. Dessutom är det ju inte så trevligt att andas in sådant.

Kan man kanske värma och skrapa, eller ska man försöka med sandpapper? Sandpapper känns vanskligt, för bordsskivan är i tunt faner av något slag, så jag vill helst vara så försiktig som möjligt.

Jag funderar sedan på att olja in den istället för att lackera. Jag gillar olja, och tror att det kan bli fint även i detta fall.


Bifogar en bild på möbeln.
 
  • IMG_3249s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 :jag hade kollat tjockleken på faneret så det ej är genomslitet.
2: jag hade penslat på nån form av färg/lackstripper och sedan skrapat av lacken.
3.jag hade slipat med 180 korns papper
4.lagt i nån björknyanserad filler.
5.Lackat det på nytt
 
ikeahantverkaren skrev:
1 :jag hade kollat tjockleken på faneret så det ej är genomslitet.
2: jag hade penslat på nån form av färg/lackstripper och sedan skrapat av lacken.
3.jag hade slipat med 180 korns papper
4.lagt i nån björknyanserad filler.
5.Lackat det på nytt
Är det inte farligt stor risk att gå igenom faneret med 180 korn? Eller du tänker på ren handslipning?

--- Mats ---
 
180 papper är alldeles för fint, börja med 80 och sedan 120 och sedan lacka.

Risken finns alltid att slipa genom faneret. Om proffsen kan slipa en fanerad yta med 100 papper i en lång-bandslip så kan du nog handslipa.

Protte
 
Var hittar man en bra lackstripper? Luktar inte dom fruktansvärt mycket?

Jag tror faneret är kring 1 mm tjock (skivan verkar vara i tre lager, med fiberriktningen i mellanlagret i 90 graders vinkel mot det översta och understa lagret). Det ska alltså gå bra att slipa litegrann, men blir det 1 mm så kommer man ner till nästa lager och det vill man inte.

Skivan funderar jag på om det inte skulle räcka med att sickla för att den gamla lacken ska sprätta bort. Benen är svårare tror jag.
 
prototypen skrev:
180 papper är alldeles för fint, börja med 80 och sedan 120 och sedan lacka.

Risken finns alltid att slipa genom faneret. Om proffsen kan slipa en fanerad yta med 100 papper i en lång-bandslip så kan du nog handslipa.

Protte
Ju större yta, ju lättare blir trycket från sandpappret. Märks tydligt om du jämför effekten när du lägger slipen på först den stora plan ytan, sedan på kanten och slutligen på hörnet. Så att proffsen kan köra hela ytan på en gång med ett papper innebär inte att man själv kan göra det om man inte har en riktigt äkta slät bandslip eller en stor glasplatta med sandpapper på.

Dock, det intressanta för mig är kornstorleksdiskussionerna. När jag läser inlägg från amerikanarna, som ofta pratar riktig finish och lack, så ligger de generellt långt mycket högre i korntäthet än vad som rekommenderas allmänt här. Kör man handslip istället för någon typ av excenter får man mer märken av samma korn. Att lacka på 120 låter väldigt grovt på mig.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Dock, det intressanta för mig är kornstorleksdiskussionerna. När jag läser inlägg från amerikanarna, som ofta pratar riktig finish och lack, så ligger de generellt långt mycket högre i korntäthet än vad som rekommenderas allmänt här. Kör man handslip istället för någon typ av excenter får man mer märken av samma korn. Att lacka på 120 låter väldigt grovt på mig.

--- Mats ---
Utan att vara helt säker så tror jag att man använder olika system här och i USA när det gäller korntäthet. Vill minnas att jag har sett detta på något forum, kanske hos the wood whisperer.

Har lite bråttom men jag hittade denna länken, verkar vara det jag pratade om.

http://www.fine-tools.com/G10019.htm
 
Redigerat:
Utifrån det jag kan se av bilden och din beskrivning av antalet lager som skivan har så tycker jag att det ser ut som om det ligger en plywood skiva ovanpå?.
För annars så skulle man inte kunna se vad som fins under ytan för den verkar kantad

Även den undre skivan verkar oxså vara plywood.

Men det kan vara bilderna som ljuger.

För övrigt så är färgborttagningsmedel bra.

Alltid när man skall renovera lite äldre möbler så är dom solblekta eller har mörknat av tiden.
Så antingen så tar man försiktigt bort lacket utan att förstöra den solblekta/mörka ytan på trät
eller så tar man även bort det vilket kräver ett mycket större jobb.

För en porfyld yta så räcker nästan alltid 240 papper längs med fibrerna. Många ggr så räcker 180.
Har man ett för fint pappar så täpper man till fibrerna det gör att lacket har svårt att tränga ner i fibrerna. Många träslag går att polera till en fantastisk yta


Mvh Pär H
 
Finns ju ingen anledning att gnida på med 180 eller 240 när man sedan får fiberresning.
180-240 är bra som mellanslipning vid lackningen.

Faner läggs ALLTID tvärs fibrerna på underlaget (om det finns någon riktning (spånplatta, MDF))
Fanerar man ytan måste man kantlista (om inte designen säger att kanten på underlaget ska synas).

Protte
 
Båda skivorna ser ut som plywood eller liknande material. Det ser finare ut än plywood man köper idag. Den är troligtvis 50+ år gammal, för vi har haft den i 15-20 år och innan det fanns den hos min sambos farmor under många år. Vet inte riktigt vad dom använde för material på den tiden den tillverkades.

Jag har förresten sett liknande skiktlimmade material på ett gammalt sängbord jag renoverade för några år sen. Då trodde jag det var massivt trä tills jag råkade slipa bort lite för mycket på något ställe, men det blev ok till slut i alla fall.

Kanske har plywood funnits ganska länge?

Under själva skivan är det en ram i trä som går runt hela vägen.
 
Plywood är krysslimmat faner även ibland kallat kryssfaner.
Faneret kan vara svarvat vilket ger stora sjok som direkt kan gå till limpressarna. Kniven vid svarvning följer i stort årsringarna på sin väg inåt mot centrum. Detta ger ett stort och flammigt mönster.
Faneret kan också vara kvartsskuret då man skär tvärs över stocken och det ger stående årsringar och ger ett mönster liknande helträ.

Plywood går säkert att beställa med kvartsskuren faner eller så limmar man själv på ett fanerlager på en plywood (men limma ett lager faner på undersidan också.

Protte
 
prototypen skrev:
Finns ju ingen anledning att gnida på med 180 eller 240 när man sedan får fiberresning.
180-240 är bra som mellanslipning vid lackningen.

Faner läggs ALLTID tvärs fibrerna på underlaget (om det finns någon riktning (spånplatta, MDF))
Fanerar man ytan måste man kantlista (om inte designen säger att kanten på underlaget ska synas).

Protte
Uppenbarligen är jag den som brukar vilja ta finast papper. Målar man går jag på 120 för att färgen skall sätta sig, 240 efter första färglagret.

Jag röstar alltså mycket mer för Pers och Ikeahantverkarens kornval. Fiberresning får du om det du använder fuktar trät. Om du vill undvika det kan du slipa med en aning fukt, så 180 eller 240 är som jag ser det utmärkta val för ytan. Själv hade jag startat ännu försiktigare med tanke på att det är faner, men som Per säger, lacken måste kunna sätta sig så för fint blir farligt det med (man kan slutskrapa med 180 eller 240 när gamla lacken är borta för att vara säker nya lacken sätter sig).

Mellan lackningar känns 240 för grovt för mig, men det gäller tydligen genomgående för min preferens kontra prototypens kornval.

Krijo1: Väldigt bra tabell. Jag kände till omvändningssiffrrorna, men inte att till exempel P1000 och 1000 var två olika storlekar enligt två standarder. Däremot borde amerikanerna vara de som använde ANSI, så egentligen borde deras förslag kännas grövre snarare än finare, men det kan vara att de trots ANSI-standard fortfarande pratat P-standarden.

--- Mats ---
 
Mats B du får gnida på hur mycket du vill, jag fortsätter som jag gjort i lite mer än 30 år slipar med 80 papper för hand eller med långbandaren, sprutlackar, mellanslipar med 180 och får väldigt fina ytor.

Protte
 
prototypen skrev:
Mats B du får gnida på hur mycket du vill, jag fortsätter som jag gjort i lite mer än 30 år slipar med 80 papper för hand eller med långbandaren, sprutlackar, mellanslipar med 180 och får väldigt fina ytor.

Protte
Hade ingen tanke på att få dig att ändra ditt sätt. Tråden är skapad av en annan person och vi är fyra personer som ger olika råd, du är en av dem. Alla råd är inte likadana, lika lite som alla arbetssätt är desamma, lika lite som alla situationer går att hantera på samma sätt,

Vem vet, när jag är 10 år äldre och erfarnare kanske jag också tycker att 80 papper ger väldigt fina ytor. Kanske innan dess. Finish är nuvarande viktigaste punkt på min utvecklingslista.

--- Mats ---
 
Nu är möbeln färdigfixad. Jag valde att skrapa bort den gamla lacken, samt slipa med sandpapper. Jag gjorde endast om själva bordsytan, samt ovansidan av hyllan under. Det var bara där det var slitet.

Jag har sedan oljat i fem omgångar, samt avslutat med ett lager oljevax.

IMG_3331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Sixten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.