Hej!

Försöker förstå hur detta fenomen är möjligt och behöver hjälp.

Jag köpte en kylbox (https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-12-V,-20-l-Asaklitt/p/31-8215).
Den har en säkring i kontakten som man trycker in i 12v-uttaget.

Efter att jag kort kopplat in den i båtens 12v-uttag så slutade displayen som visar temp att fungera (jag förstod inte att det hade med båtens uttag att göra i det här skedet).

Bytte den mot en ny. Kopplade in den nya i båten och hör POFF från kylboxen och sedan börjar det ryka och lukta elektronikbränt. Displayen slutar fungera. Kopplar den i bilen (som tidigare funkat problemfritt) och det börjar ryka och lukta.

Bytte den mot en ny. Rådgjorde med säljaren som menar på måndagsex...

Behöver jag säga att jag var tvungen att testa i båten igen? Med samma resultat.

Till min fundering: hur f-n är det möjligt? Kylboxens säkring går inte, inte någon annan heller. Är båtens 12v kraftigare än bilens? Kan jag mäta med min multimeter i båten för att bli klokare? Vad ska jag isf mäta efter? Enligt båtens spänningsmätare ligger jag på drygt 12v vid dessa tillfällen. Högre när jag kör, men Kylboxens kopplades in innan avfärd.

Tankar någon?
 

Bästa svaret

Har du kollat att + är på mittenstiftet i båten ?
Känns som enda möjliga felet ...
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
L Lynghaug skrev:
Har du kollat att + är på mittenstiftet i båten ?
Känns som enda möjliga felet ...
Nej, det kan jag göra. Vill du utveckla vad det innebär om det inte är det? Förstår inte...
 
Den ska klara laddspänningen på runt 14 volt i alla fall. Men om uttaget är felkopplat i båten (plus och minus är förväxlat) så är det inga bra förutsättningar - då går strömmen ”baklänges” genom kylboxen och det klarar den sannolikt inte.

Har du använt det uttaget på båten till något annat som fungerat?
 
  • Gilla
Mahbod Lindblad och 2 till
  • Laddar…
Endel grejjer kan säga poff om det är kopplat tvärt om 12v. Har varit med om det själv en gång. Och svärfar pajja en ny bilstereo på det sättet
 
  • Gilla
Mahbod Lindblad
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Endel grejjer kan säga poff om det är kopplat tvärt om 12v. Har varit med om det själv en gång. Och svärfar pajja en ny bilstereo på det sättet
Jag stod nyligen och väntade på min tur i en affär och killen före mig, han hade ingen tur. Han fick inte byta stereon han köpt till båten. De erbjöd inte ens någon service för en bränd illaluktande stereo… som kopplats in med fel polaritet.
 
MultiMan
Finns inte en chans att det är tre måndagsexemplar med Asaklitt, även om det inte är världens bästa. Har två olika av deras boxar och båda fungerar utmärkt flera år efter inköp.

Märkligt att du fick byta så många gånger och att du själv inte kollar polariteten efter första felet. Rätt obegripligt att du bara fortsätter koppla in på samma sätt och bränner sönder grejer, gång på gång. Slöseri med pengar för alla inblandade.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den ska klara laddspänningen på runt 14 volt i alla fall. Men om uttaget är felkopplat i båten (plus och minus är förväxlat) så är det inga bra förutsättningar - då går strömmen ”baklänges” genom kylboxen och det klarar den sannolikt inte.

Har du använt det uttaget på båten till något annat som fungerat?
Tack får kolla detta. Nej, uttaget har inte använts till något annat ännu. Återkommer med uppdatering
 
Mäta Mäta Mäta. Det är så vi elektriker opererar. Sysslar inte så mycket med 12 volt i bil och båt, men utan tvekan så ör det fel polaritet som är boven här. Likspänningsapparater brukar gå sönder så.

Har sett många spishällar som kopplats in på fel spänning. Lika tråkigt det med.
 
  • Gilla
TheBigCheese och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag stod nyligen och väntade på min tur i en affär och killen före mig, han hade ingen tur. Han fick inte byta stereon han köpt till båten. De erbjöd inte ens någon service för en bränd illaluktande stereo… som kopplats in med fel polaritet.
Gick inge bra för svärfar heller :/
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Det är ren snålhet att tillverkaren inte satt in en diod som skydd mot polaritetsfel.
En diod tvärs över matningen blåser säkringen om man kopplar fel.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ren snålhet att tillverkaren inte satt in en diod som skydd mot polaritetsfel.
En diod tvärs över matningen blåser säkringen om man kopplar fel.
Om där finns någon säkring….
 
H hempularen skrev:
Om där finns någon säkring….
Hehe, TS säger i sitt 1:a inlägg:
Den har en säkring i kontakten som man trycker in i 12v-uttaget.
 
Nu har jag mätt. Som flera av er nämnt var det polaritetsfel. Tack för hjälpen. Ska åtgärdas snarast!

Tack igen
 
  • Gilla
TheBigCheese och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.