Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
 
  • Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Köparen ska meddela fel när de upptäcker dem. Att de skulle upptäcka de beskrivna felen först efter tre år verkar osannolikt. Då har det gått flera vintrar.

Dessutom hade nog "felen" upptäcks vid en besiktning. Nää, låter som köparen är pank.
 
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 140 till
  • Laddar…
Går det att få reda på lite mer info av vad den nye ägaren menar är fel?

Dåligt isolerad och dålig ventilation låter som ett dåligt case!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Dold försäkring skyddar inte detta, dom slår ifrån sig bara. Sen är det så att köparen har en kraftfull undersökningsplikt och ska på egen syn eller med hjälp besikta huset. Att komma 3 år efter går inte,
så sitt lite lugnt i båten, Det finns ett köpekontrakt, nara läsa vad det står där ordagrant och det är mäklaren skrivit in allt som sig bör för köparen skyldigheter.
 
  • Gilla
redep och 26 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Går det att få reda på lite mer info av vad den nye ägaren menar är fel?

Dåligt isolerad och dålig ventilation låter som ett dåligt case!
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
 
  • Gilla
  • Haha
Moosna och 9 till
  • Laddar…
Köparen måste precisera exakt med vad hen menar och kan inte bara så där i luften säga någon hem tror eller tror sig kunna/veta. Dås ka det vara en utomstående beisiktningsförrättare som skriver ett protokoll och det får köparen betala. Men som jag skrev, fram med avtalet och läs, samt det finns tt annat där ni hr hr uppgivit fel och brister, den delen säger mycket. Att en lagvrängare säger något är inte riktigt med verklighten, det är vad som finns dokumenterat som gäller. Sen att komma 3 år efter tillträde och säga något fel, är inte relevant, Visserligen finns något om 10 år, men allt gäller inte äldre hus, De är ålder och annat som säger, vad en köpare kan förvänta sig om huset.
 
  • Gilla
redep och 26 till
  • Laddar…
Bara bestrida, neka alla anspråk.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemtorparen och 80 till
  • Laddar…
H
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Det kommer köparen ingen väg med. Köparen försöker bara skrämmas. Vidgående undersökningsplikt, köparen har dessutom fått ritningar och kommer och klagar efter 3 år!
Vill du ha juridiska råd så ring Villaägarna juridiska avd. Gratis om du är medlem.
 
  • Gilla
Lbogren och 65 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Tror inte din syster behöver oroa sig.Komma efter 3 år och hävda byggfusk och har ni som du skriver en noggrann snickare med bilder som inte visar byggfusk så blir nog svårt att vinna.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 25 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt !
Tror han blir så illa tvungen att precisera lite bättre än så om det ska finnas något för tinget att ta ställning till.

Som andra skrivit, ta in oberoende besiktningsman. Men å andra sidan är det väl bara bra för din syster om ni har så lite kontakt som möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Köparen försöker bara skrämmas. Med den infon du skriver så kommer tingsrätten döma till köparens nackdel. Sen om han förstår det eller ej är en annan sak.

Han försöker bara skrämmas. Kanske går sin syster med på 50' eller 200'. Nu har han förankrat en skräcksumma på 400' så att allt under det kommer kännas bättre och så är han sjysst och struntar i tingsrätten.

Går det så går det kanske han tänker.

Betala ingenting!
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 59 till
  • Laddar…
bara ignorera mailen
 
  • Gilla
Klantskalle och 15 till
  • Laddar…
Bestrid allting och betala inte ett öre. Och utveckla inga resonemang utan svara enbart att hon bestrider alla krav.
 
  • Gilla
  • Älska
Karlsand83 och 65 till
  • Laddar…
Låter som att ägaren behöver pengar till julklappar. Be systra din bryta all kontakt med honom och svara inte på ett meddelande eller mail mer. Om han vill stämma är det han som kommer förlora sina pengar.
 
  • Gilla
redep och 45 till
  • Laddar…
Att han tycker det är kallt är väl snarare en brist i uppvärmning. Det är kallt i vår tvättstuga också men det är det ju för att elementet inte är på just nu och dörren är stängd och det är -8 grader ute.
Be honom sätta in ett element och hålla dörren till övriga huset öppen så löser sig nog "felet".

Att din syster inte köpte en doldafelförsäkring kan hon nog vara glad över, väl sparade pengar.

Jag håller med övriga här, utan att precisera ett faktiskt fel har köparen inte något att hämta.
Skulle det visa sig att det är dåligt drevat runt fönster tex är det ju ett fel, men att isoleringsvärdena inte överensstämmer med ett passivhus är inte ett fel, det är ett ouppfyllt önskemål. Så länge köparen inte kommer med mer konkreta påståenden skulle jag också bara svara något i stil med "vi bestrider påståendet och avser inte betala något då inget fel i enlighet med 4 kap. 19 § Jordabalken har påvisats".
 
  • Gilla
  • Älska
Maret och 40 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.