Hallå!

Det står stilla i mitt huvud och jag tänkte vädra lite idéer och funderingar med er. Hoppas ni har lösningar på alla mina problem!

Jag har köpt en villa, 1,5-plans. All el går i mellanbjälklaget och jag tänker ge mig på att konvertera till KNX, huset är byggt -82.
Belysningen och kraft är fördelat på 2 grupper som går ut till alla rummen, och kraften kommer från plans 1 kopplingsdosa rakt upp till plans 2 vägguttag, som man gjorde förr.

Nu till problemen:
Jag vill ta i så jag spricker och tänker mig att öppna upp golvet på hela övervåningen och dra fram en 20-slang till alla rum med 7G1,5 samt ett rör med KNX bussen som går i serie mellan alla rummen.
Detta är ett jobb i sig men sen har jag funderingar att försöka ha den mesta belysningen över en dali-gateway och hemskt gärna ha alla drivdon centralt placerad bredvid el-centralen i en egen kapsling eller delad.
Det betyder att jag måste dra en slang för sekundärsida från centralen till alla belysningar. Samt att styrningarna man drar fram i 7G1,5 blir överflödigt, även fast man kanske vill ha styrningar till annat än belysning.
Sen kanske man har olika belysningar i samma rum, starka/många spottar i taket, 1-2 spottar i fönstret, led-list eller punktbelysning. Hur löser man detta smidigt med dali, och slang/kabeldragning.
Finns ju drivdonspuckar för fönsterspottarna men dem är sällan dali om man vill ha det.
Det blev mycket och flummigt nu, och jag har fler frågor som jag inte kommer på nu. Men jag börjar här och hoppas jag kan få igång lite svar och diskussioner.

Jag vill helst undvika trådlösa lösningar så mkt det går, och jag har bra priser på knx prylar så hellre utökning på den sidan än på belysningssidan.

Så hur gör ni vid en situation som min?

Tackar på förhand.
 
K
Jag hade försökt hålla drivdonen lokalt i rummen, exempelvis i en blindbotten/blindbakstycke till garderober etc. Annars åker du på att dra många tråd från central om du skall ha separata tändningar i samma rum. Placerar du drivers lokalt så är det bara DALI-bussen som behöver komma fram.

Man kan också fundera på att decentralisera genom att sätta dimmer/brytaktor/jalusi -puckar lokalt i rummet, precis som var hela grundidén med KNX, tills alla började köpa DIN monterade grejor och avverka orimliga mängder slang och FK.

2-ctrl (http://www.2ctrl.se/) har tagit fram och säljer en 2-tråd KNX certifierad bus-kabel som saknar reservparet och därmed gör den extremt tunn, den är tänkt att dras i samma rör som FK'n
 
Jag håller helt med där.

Jag har decentraliserat en del men hade jag gjort om min anläggning hade jag drivit den principen betydligt längre...

Jag har en normkapsling på övervåningen för dinmonterade brytaktorer för det våningsplanet. Vidare har jag i ett rum en infälld dinkapsling i taket i en stor garderob för brytaktorer för det aktuella rummet samt vissa uttag i ett angränsande rum. Den lösningen blev väldigt bra och sparar mycket slang och fk.

Försök som sagt att hitta utrymmen för såväl led-drivers som knx-aktorer lokalt, det blir betydligt lättare att komplettera och förändra anläggningen om det skulle behövas.
Drar du 7G1,5 till varje rum kommer du stå där och önska att du skulle haft ett par tåtar till. Kan du istället dra tråd från i princip alla uttag till en samlingspunkt i resp. rum är du väl rustad.

Jag tycker absolut att man ska se till att man verkligen kan styra allt om så skulle behövas. Det innebär ju inte att man måste ha en aktor per uttag/brunn utan man kan med fördel gruppera ihop uttag och belysningspunkter. Det blir dock lätt att ändra om behoven förändras. (...och det gör de)

För övrigt är DALI och knx en utmärkt kombination.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.