För några år sedan så bytte jag ackumulatortank & installerade en luft/vattenpump. Tanken var att vedpannan skulle ut men så har inte skett. Man kan skylla på att ekorrhjulet snurrar för fort, eller att latmasken tog mig. välj själv :D

Men med dagens elpriser så spinner ju tankarna allt oftare iväg på om jag skall montera vedpannan igen (Jag kom nämligen över ett stort lass med torr och fin ved. 20kbm närmare. Tänkt för min vedeldade badtunna..

Pannan står kvar precis som den gjorde. det enda som saknas då är anslutningen av vattnet som den skall värma. Eftersom ackumulatortanken nu ser annorlunda ut så finns inte de gamla anslutningarna kvar om jag bara kan koppla på. Det är därför jag vänder mig hit.

Idag sitter en dum shuntventil och styr värmen till elementen. Manuellt vred. Det jag undrar är om det skulle gå att koppla på vedpannan enligt bilden (gröna streck.) Cirkel är cirkulationspump allt annat har nog beskrivande text.

Jag funderar på om det skulle kunna bli problem då pannan inte är igång. En cirkulationspump, blir den ett avbrott eller en "kortslutning" då den är avstängd? alltså, rinner det vatten lätt igenom? Isfall kanske även en ventil skulle behövas så att elementvattnet inte väljer att cirkulera vattnet ifrån pannan och inte få det uppvärmda ifrån tanken.

Mycket tacksam för svar.
 
  • Schema över värmeinstallation med vedpanna, ackumulatortank, shunt och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det ju gått lång tid men kan inte låta bli att svara. Har själv precis som du haft vedpanna men byggt ut med solvärme och luftvatten både på frånluftskanalerna och utomhus. Gjort det väldigt simpelt men fungerar otroligt bra, förstår inte ens problemet folk har med detta.
Både vedpannan och lvp tar vatten i botten på acktanken. Vedpannan lägger tillbaka vattnet högt upp i tanken och lvp ungefär på mitten. LVP kör till ca 40 grader. Startar när värmen är vid 35. Ved pannan startas när det är kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.