Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen utreder möjligheten att införa krav på elbesiktning.

Du kan läsa artikeln här: Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Elbränder för 320 miljoner per år, de lär inte komma åt alla med besiktning. Svårt att besikta bort kvarglömda spisplattor.
Finns drygt 2 miljoner småhus (villor). 2000 kr per besiktning och villa är 4 miljarder kronor, men så billig är nog inte en besiktning utan snarare 5000 kr?
 
  • Gilla
Crank och 10 till
  • Laddar…
Hade gärna sett krav på en total besiktning (el, vatten, avlopp, fukt) innan man får ha visning. Kraven hos köparen idag i samband med en hetsig marknad gör att många (speciellt oerfarna förstagångsköpare) hamnar i riktigt dåliga situationer och många sminkade grisar säljs dyrt.
 
  • Gilla
Crank och 21 till
  • Laddar…
Det skulle vara bättre med krav på att köparna ska få tid att besikta själva. Det är trotts allt de som har en undersökningsplikt.
 
  • Gilla
munge och 16 till
  • Laddar…
Möter man med att lätta på kravet på auktorisation för enklare elarbeten är det inte helt orimligt. Att ha både och känns idiotiskt. Som om man skulle tvinga alla att lämna in bilen på märkesverkstad för all service och rep och därefter ha en besiktning som utförs av märkesverkstaden som är obligatorisk.

Nivån och intervallet bör ju dock vara sådant att det inte innebär en stor extrakostnad. Tex var 10e år, en översiktlig kontroll som är billig och snabb och en djupare kontroll om man hittar oegentligheter...
 
  • Gilla
eleson och 15 till
  • Laddar…
Med tanke på kvaliteten på både överlåtelsebesiktningar på hus och energibesiktningar där resultatet av många bara är ett häfte med "floskler" för 5-20000 kr, så är jag inte så positivt inställt till ett obligatorium.

Husbesiktning är iofs inte obligatoriskt, men görs ofta. Och iaf i de fall säljare har gjort besiktning så har jag som lekman vid många tillfällen /visningar sett saker som inte påpekats i protokollet, och med alla friskrivningar så är det i princip bara et papper som eventuellt kan peka ut vissa riskområden, sen måste man själv/med egen besiktningsman titta närmare på det, men det är ju ett lotteri hur bra besiktningsmannen är då...

Energibesiktningen hade relativt lätt kunnat ersättas med att husägaren själv fyller i förbrukningsiffror och fakta och sen kan ett program/tjänst räkna ut energieffektivitet och komma med "vanliga rekommendationer".
Vill/kan man inte detta själv så kan man ju betala och ta in någon som hjälper till.

Om en elbesiktning bara kommer peka ut "risker", som man själv lätt kan se, och kommer kosta i 5000-10000 kronorsklassen så är det ett slöseri skulle jag säga.Möjligen kan man mäta upp vissa saker som komplement, men hur mång av faktiska risker som hade kunna leda till skada man faktiskt kan hitta är jag frågande till...

Kanske att man kikar på Finland som har regler för besiktning vid nybygge samt åtrekommande för större anläggningar (flerbostadshus/industri/kontor). I slutändan kostar sånt här alltid pengar och det kommer vara "vi" som betalar, så det gäller att nyttan blir större än kostnaden. Det är inte många el-olyckor som leder till personskada/död (direkt iaf) varje år vad jag har läst, och de flesta sker med elektriker under arbete.
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 17 till
  • Laddar…
Felaktigheter i själva elanläggningen är ovanligt och i de fall det händer så är den gemensamma faktorn nästan alltid äldre hus med kablage äldre än 60 år. Den vanligaste är felet är den mänskliga faktorn såsom torrkokning eller felaktig användning som t ex hög last kontinuerlig last, felaktig kabelarea kopplat till uttaget eller att man inte städar bort damm under och i anslutning till kompressorn på kylskåpet.

En besiktning av elanläggningen kommer således inte tillföra någonting som kommer ändra utfallet av antalet elbränder. Jag har t ex jobbat mot att införa ett krav för spisvakt men intresset är svagt trots att tusentals torrkokningar sker årligen.

När det kommer till själva elanläggningen så kan ett rimligt krav vara att den skall bytas ut vart 40:surprised:nde år med krav på slutbesiktning med en oberoende firma. Många byter hus inom det tidsspannet. För de som säljer sitt hus så kan en obligatorisk husbesiktning där man kontrollerar vatten, avlopp och el vara ett bra sätt för att fånga upp felaktigheter i anläggningen.
Om Elsäkerhetsverket går vidare med detta så innebär det att man i princip vill göra det svårare att installera el själv utan att minska antal elbränder nämnvärt.
 
  • Gilla
Puhnallen och 9 till
  • Laddar…
Ja, man undrar hur mycket det får kosta varje husägare för att eventuellt komma åt några av de 1 650 bränderna per år som beror på fel i den fasta anläggningen.

Vart tog samhällsnyttan vägen?
 
  • Gilla
CarVal och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, man undrar hur mycket det får kosta varje husägare för att eventuellt komma åt några av de 1 650 bränderna per år som beror på fel i den fasta anläggningen.

Vart tog samhällsnyttan vägen?
Det kommer nog ett elbesiktningsbidrag så småningom...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Alebaleportocale och 7 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
att man inte städar bort damm under och i anslutning till kompressorn på kylskåpet.

En besiktning av elanläggningen kommer således inte tillföra någonting som kommer ändra utfallet av antalet elbränder. Jag har t ex jobbat mot att införa ett krav för spisvakt men intresset är svagt trots att tusentals torrkokningar sker årligen.

När det kommer till själva elanläggningen så kan ett rimligt krav vara att den skall bytas ut vart 40:surprised:nde år med krav på slutbesiktning med en oberoende firma. Många byter hus inom det tidsspannet. För de som säljer sitt hus så kan en obligatorisk husbesiktning där man kontrollerar vatten, avlopp och el vara ett bra sätt för att fånga upp felaktigheter i anläggningen.
Om Elsäkerhetsverket går vidare med detta så innebär det att man i princip vill göra det svårare att installera el själv utan att minska antal elbränder nämnvärt.
Tack för det tipset! Gick genast och dammsög bakom kyl/frys. Var nog några år sedan senast… Man får dock vara försiktig när man ställer tillbaka kylen. Jag behövde lyfta kylen lite för att den inte skulle fastna i mattan. Min elkabel ville då gärna lägga sig under kylen, vilket förstås inte är bra ur brandsynpunkt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
"eller felaktig användning av el" Så en del av våra medborgare förstår inte hur man ska hantera sina eletriska apparater hemma och man tvingar alla fastighetesägare att besiktiga sin fastainstallation.
 
  • Gilla
Nirre och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Möter man med att lätta på kravet på auktorisation för enklare elarbeten är det inte helt orimligt. Att ha både och känns idiotiskt. Som om man skulle tvinga alla att lämna in bilen på märkesverkstad för all service och rep och därefter ha en besiktning som utförs av märkesverkstaden som är obligatorisk.

Nivån och intervallet bör ju dock vara sådant att det inte innebär en stor extrakostnad. Tex var 10e år, en översiktlig kontroll som är billig och snabb och en djupare kontroll om man hittar oegentligheter...
Spekulation från min sida. Jag tror dagens regler är som dom är för att förhindra svartjobb.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
T
Det välkomnar vi! Med alla klåpare i denna bransch.
 
X xxx.maws skrev:
Spekulation från min sida. Jag tror dagens regler är som dom är för att förhindra svartjobb.
Varför har man inte motsvarande regler i alla branscher i så fall? Blir det mindre svartjobb för att jag inte får byta taklampan i badrummet, men inte för att jag får byta hjullager på bilen själv?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför har man inte motsvarande regler i alla branscher i så fall? Blir det mindre svartjobb för att jag inte får byta taklampan i badrummet, men inte för att jag får byta hjullager på bilen själv?
Finns nog olika förklaringar på detta. Dels att det inte ''besiktigas'' som du måste göra med din bil varje år.
Sen krävs det lite mer att byta hjullager än att dra en sladd. Elinstallation är i mycket väldigt lätt, men kan bli väldigt farligt om du inte vet vad du gör.
Sen kryllar det av svartjobb inom fordonsbraschen. Jag har svårt att se att det skulle åt motsatt håll faktiskt.

Vi vänder på frågan istället hypotetiskt.
Varför får jag som elinstallatör utföra jobb inom mitt arbete, men inte göra det när jag lämnar det? Skulle jag göra ett sämre jobb för att kockan slår 16.01?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.