Hej Byggahus!

Jag har köpt en lampa (https://www.bolia.com/sv-se/produkter/20-116-02_8305164/) som jag nu till slut fått upp i taket. När lampan kom satt kablarna (brun,blå och gul/grön) i en vit dosa högst upp, nu p.g.a. att jag måste koppla den i vägguttag vid golvet är den gul/gröna kvar där uppe med lite eltejp runt (eftersom den inte följer med resten av sladdarna utan är bara ca 10cm kort) och de brun/blå sitter i en stickpropp(ojordad) och allt lyser fint.
Lägenheten är ganska gammal så vägguttagen är ojordade.

Problem: Lampan har ingen "knapp" och jag skulle helst vilja koppla den till en fjärrströmbrytare som jag redan har inköpt, den är såklart jordad. Kan jag byta ut min ojordade stickpropp till en platt euro-stickpropp eller kan jag jorda min lampa på något sätt? Hjälp :)!

Förlåt om något är oklart eller ren idioti, är inte så händig.

Med vänliga hälsningar,
Kroffa
 
Eftersom eluttagen är ojordade ska inte lampan jordas i den miljön den nu ska monteras.

Som det ser ut i inst.anvisningen för armaturen så ansluts kablarna till en skruvplint. Någon jordkabel ska inte behöva hänga lös.
Din beskrivning är svårtolkad, kanske några bilder kan hjälpa.

Det bör kunna funka med en euro-kontakt till din fjärrmottagare.
 
  • Gilla
Kroffa
  • Laddar…
För att vara student köper du fina lampor... Din lägenhet har inga jordade uttag så då ska inte apparaterna i de ojordade rummen vara jordade. En platt eurostickpropp ska du inte använda. Den stickproppen är till för ojordade men dubbelisolerade apparater som kan användas i lokaler där jordade apparater annars är legio.
 
  • Gilla
Kroffa och 1 till
  • Laddar…
Det rätta är att sätta en jordad stickpropp på lampan.
Om sladden behöver skarvas så måste det vara en jordad sladd (även jorden skarvas).
 
  • Gilla
Kroffa och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Din beskrivning av problemet är väldigt oklar. Hur menar du att jorden inte följer med resten av kablarna? Vad har du gjort med lampan för att kunna koppla in den i ett vägguttag?

På Bolias sida får man upp en installationsanvisning för en annan modell av lampan (som hänger horisontellt) när man klickar, så det hjälper inte jättemycket. Med tanke på designen borde dock även denna vara gjord för fast anslutning över en takdosa. Således är det inte alls konstigt att den inte har "knapp".

Som sagt, foton på vad du gjort underlättar. Som Demmpa skriver är det korrekta sättet att skarva anslutningssladden med jordad kabel, typ RKK eller någon tygklädd variant. Detta kan sedan termineras i antingen en lamppropp eller en vanlig jordad stickpropp. Använd valfri fjärrströmbrytare.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för alla svar och att ni orkat kolla!
@Asgarvad Langar kött över disk på helgerna ;)

@tommib
1) Jag menar att tygkabeln á 3m som pendeln hänger i bara har dem bruna/blåa kablarna, inte en 3m lång jordare.
2) Från början satt kabeln i den vita modulen "L N" och sedan hängde lampan 3m nedåt. Jag har nu lossat kablarna från den vita dosan (3 kablar, blå, brun och gul/grön) och sedan dragit 3m kabeln så lampan hänger i cirka 15cm kabel och sedan går resterande 285cm ner längs väggen och sedan in i vanligt väguttag med stickpropp fårn Club Clas.

Hoppas det var lite tydligare,
Tack!
 
  • Takmonterad lampdosa med tre utstickande kablar, blå, brun och gul/grön, längs en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrumsinteriör med en pendellampa med flera glödlampor hängandes i en tygkabel längs en gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hänglampa ovanför säng med kort synlig kabel och resterande kabel längs väggen ner till vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Studiebidraget måste ha höjts sen jag pluggade..

(y)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Studiebidraget måste ha höjts sen jag pluggade..
(y)
Det höjdes faktiskt tidigare i år eller om det var i slutet av fjolåret hmm, första gången på länge!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Studiebidraget måste ha höjts sen jag pluggade..

(y)
Min unge är vegan och klarar sig på en tjuga om dan i matkostnader... Hon hade inga problem att få studiebidraget att räcka till. Själv är jag köttätare och hade både bil och motorcykel mens jag var student men några investeringar i snygga lampor som jag skulle haft glädje av nu blev det ju inte... Det är alltså en prioriteringsfråga.
 
  • Gilla
Kroffa
  • Laddar…
tommib
Jaha. Ja, nu blev det tydligare. Under de där förutsättningarna är det faktiskt ok att skippa jorden. Anledningen till att jordsladden ska sitta i den vita sockerbiten är att ledarna är enkelisolerade just där och koppen måste då jordas eftersom det är en klass 1 apparat. Det är därför den gulgröna går till gängan. Lampan i sig är dubbelisolerad (hoppas jag, annars är den felkonstruerad).

Meningen är att man ska klippa tygkabeln till rätt längd när man installerar lampan och sen använda sockerbiten för att ansluta matningen.

Koppla tillbaka den gulgröna till sockerbiten. Det spelar ingen roll men det är snyggare. Den ska sitta i mitten, mitt emot jordsymbolen. Därefter tar du bort din ojordade stickpropp, den ska inte vara där eftersom det inte är en klass 0 apparat. Montera istället en jordad stickpropp så kan du använda din lampa med din jordade fjärrbrytare. Detta är tyvärr en av situationerna som blir lite konstig när man inte kan koppla på en europlugg på sitt sladdställ men det är bättre att det är så här. Formellt är det fel att sätta dit en jordad kontakt men så länge man har lampan kopplad som du har är det väsentligen ofarligt. Det som är risken är väl att det inte finns någon vettig kabelgenomföring i "koppen" och att tygkabeln kommer skavas mot en kant. Den risken har man dock i olika former ändå. Tekniskt sett har du modifierat din lampa till att bli en Klass 2 apparat men utan korrekt stickpropp. Om du tog bort koppen så vore allt frid och fröjd, förutom att du fortfarande inte kan sätta dit en europlugg på lampan.

Ska man vara riktigt petig så har nog den isolerade miljön som krävs för ojordade uttag aldrig funnits, med tanke på vattenradiatorn under fönstret...

Edit: Nu när jag tittar på bilden på kopplingen så ser det ut som att det finns en bra genomföring i plåtkoppen så då är allt frid och fröjd om du sätter dit en jordad stickpropp (förutom att det formellt inte är helt rätt).

Lustigt nog har jag gjort den omvända operationen, konverterat en dubbelisolerad väggarmatur till en enkelisolerad jordad sådan genom att montera just en sådan jordsladd till fästet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kroffa
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det som är risken är väl att det inte finns någon vettig kabelgenomföring i "koppen" och att tygkabeln kommer skavas mot en kant
Okej! Perfekt ju, allt frid och fröjd! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Jag går till affären och köper en jordad stickpropp samt skruvar tillbaka den grön/gula helt enkelt!

Tack igen!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.