Hej alla kunniga hantverkare, jag behöver er hjälp med att dubbelkolla min kabelkoppling innan jag ansluter en lampa. Jag är osäker på om det är säkert att göra det med tanke på att uttagen inte är jordade förutom i våtrummet, även om lägenheten har jordfelsbrytare. Tacksam för era insikter!

• Elektrisk anslutning för lampa med kabelkopplingar och skarvhylsa, utan jordanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kabelkoppling med en brun och en blå ledning ansluten till en ljus lampsockel.
    Skapa konto
  • Öppet eluttag med exponerade kablar och wire nuts i en vägg, osäker kabelkoppling som behöver expertis.
    Skapa konto
Vad är det du har kopplat, och vad är befintligt sedan tidigare?

Det enda jag ser, är den avklippta blåa tråden. Änden bör antingen tas bort ur torix kopplingen (den röda hättan), eller så bör änden isoleras med någon form av kopplingsklämma. Eltejp används ibland för detta, men brukar lossna med tiden.

Även den andra lösa tråden.

Nu skall det väldigt mycket otur till för att den änden skulle komma i kontakt med något, så det är mer en formalitet i det här fallet.

Men detta att den är avklippt, är det något du gjort nu, eller var det så sedan tidigare?

Jordfelsbrytaren skyddar även om uttagen i anläggningen är ojordade.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är det du har kopplat, och vad är befintligt sedan tidigare?

Det enda jag ser, är den avklippta blåa tråden. Änden bör antingen tas bort ur torix kopplingen (den röda hättan), eller så bör änden isoleras med någon form av kopplingsklämma. Eltejp används ibland för detta, men brukar lossna med tiden.

Även den andra lösa tråden.

Nu skall det väldigt mycket otur till för att den änden skulle komma i kontakt med något, så det är mer en formalitet i det här fallet.

Men detta att den är avklippt, är det något du gjort nu, eller var det så sedan tidigare?

Jordfelsbrytaren skyddar även om uttagen i anläggningen är ojordade.
Det är en taklampa, som elektrikern lämna så här, efter at ha bytt säkringsskåp

• Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Och vad gjorde han i lamputtaget om han bytte säkringsskåp???

• Gilla
mugatu och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vad gjorde han i lamputtaget om han bytte säkringsskåp???
Ingen aning

A
Det var slarvigt gjort.

Passa på att byta ut de röda torixhattarna mot moderna kopplingsklämmor av lämplig typ och plocka bort den avklippta blåa ledaren samtidigt.
Det ser också ut att finnas minst en till ledare i dosan som bör isoleras med en klämma.

Glöm inte att bryta spänningen och kontrollmät att det är spänningslöst innan du gör detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det bara en svart? Har du utöver den klippta blåa även (oterminerad) grön och vit ledare?
Ser ju ut som torixen på blå skulle gå ta bort helt och koppla denna direkt i uttaget?

Varför byttes centralen?

Den var för gammal och saknade jord.
Nu har jag tejpat de lösa kablarna och stängt luckan.

Jord har väl funnits i centraler i alla tider, bara lite olika lösningar?????

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det verkar vara fallet.

Så här såg det ut på ett annat ställe efter att elektrikern hade varit där.

Innan var alla lampkontakter inkopplade, men han gjorde dessa ändringar i samband med att han installerade skyddsjord och bytte elcentral.

• Öppen takdosa med elektriska kablar och anslutna WAGO-kopplingar efter elektrikerinstallation.
    Skapa konto
HarryDynamitAnus HarryDynamitAnus skrev:
Ja, det verkar vara fallet.

Så här såg det ut på ett annat ställe efter att elektrikern hade varit där.

Innan var alla lampkontakter inkopplade, men han gjorde dessa ändringar i samband med att han installerade skyddsjord och bytte elcentral.
Det där är ingen elektriker som gjort. Reklamera jobbet, så får de ta dit någon som vet hur man gör. Man klipper inte trådar och lämnar dem i dosan oisolerade. Man tejpar heller aldrig klippta ändar med Eltejp. Bara amatörer gör så. Beklagar.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
RenovEl Entreprenad AB heter dom, och jag fick offerten på offerta.se

Kan det fortfarande komma el i kablarna, fast jag bryter strömmen i säkringsskåpet i lägenheten?
Jag litar inte på hur det är kopplat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är elektrikern färdig?

Ja, han lämnade ett papper, en massa skräp och stack för länge sedan

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.